Dinsdag 12/11/2019

PKP Liveblog

Linkin Park: 'In The End' kwamen de hits

Mike Shinoda en Chester Bennington van Linkin Park. Beeld Harry Heuts

Na een doldwaze nacht, waarbij de festivalwei aan de Boiler Room tot een waar slagveld werd herleid, ligt alles er weer piekfijn bij. Onder een stralende zon begint Pukkelpop vandaag officieel aan zijn verjaardagseditie, en het De Morgen-team met Bart Steenhaut, Gunter Van Assche, Pieter Coupé, Vincent Van Peer en Astrid Snoeys brengt ook vandaag de hele dag live verslag uit vanop de wei.

01.50 uur - Stuiptrekken bij Machinedrum

Mogen we het, voor we ons in het gewoel van de derde Pukkelpop-dag begeven, nog even hebben over de man die gisteravond al onze spasmen aansprak? Travis Stewart heet hij en in de Castello trad hij aan als Machinedrum. Vergeet meteen al wat je weet over zijn platen, zoals het mooie Vapor City uit 2013 - de melancholie die hij daarop door zijn elektronische spinsels weeft, was nergens te bekennen. Kwam in de plaats: iets waarop wij alleen de term future bass kunnen plakken.

'Bass' als in: veel kans dat je, als je de voorbije nacht vroeg ging slapen, in je tent lag te daveren. En 'future' als in: die keer dat DJ Shadow zijn set in een club in Miami moest afbreken omdat de mensen het te vooruitstrevend vonden. Machinedrum in de Castello was dan ook dansen, je stilstaand verbazen om zoveel botsende en toch klinkende beats en van de weeromstuit toch maar weer dansen.

We hoorden onder andere de meer dan twintig jaar oude elektronica van LFO ('Freak'), een hommage aan footwork-pionier DJ Rashad (hypernerveuze, voetjes-van-de-grond-beats), een vleugje Young Fathers, het vaak gesamplede 'Everybody Loves the Sunshine' van Roy Ayers en het alle kanten op denderende 'My Red Hot Car' van Squarepusher - alles in een mix vol averechtse beats en genadeloos dreunende bassen.

Hoe Pukkelpop daarop reageerde? Soms was glazig voor zich uit staren genoeg, anderen gaven zich over aan iets wat verdacht veel op stuiptrekken leek. Wij hebben onze hersenen intussen bijna weer in hun normale plooi gekregen na deze bizarre flits uit de toekomst. (Pieter)

Beeld pc

00.08 uur - 'In The End' kwamen de hits

En ja hoor: de hits, naast 'Numb' en 'In the End' ook 'What I've Done' en 'Bleed It Out', waren hét moment om op de schouders van je vrienden te klimmen, een vlag om je schouders te slaan en je longen stevig op de proef te stellen.

De volledige review volgt morgen. (Pieter)

23.20 uur - Linkin Dance Hall?

Had de dj van Linkin Park zijn installatie gekoppeld aan de Dance Hall of Boiler Room? Plots kregen we een beatbombardement, Steve Aoki waardig. Het greep ons ieder geval meer bij de lurven dan de slappe ballads ervoor.

Intussen kruisen deze overlevers als vanouds weer gitaren met elektronica, rap en instant meezingbare melodieeën - en je voelt de weide toeleven naar de hits 'Numb' en 'In the End', die straks onvermijdelijk volgen. (Pieter)

Linkin Park. Beeld Harry Heuts

23.13. uur - Taart voor Rudimental

Feest in het persdorp, want de 3.000ste band die optreedt op Pukkelpop krijgt taart. "You're one of our favorite bands, so thank you for being here", richt Chokri zich tot Rudimental, de groep die vanavond het hoofdpodium mag afsluiten.

Met de klanken van Linkin Park op de achtergrond snijdt de Pukkelpoporganisator samen met een van de leden van de groep huwelijksfeestgewijs de taart aan. (Astrid)

Chokri snijdt huwelijksfeestgewijs de taart aan met een van de leden van Rudimental, de 3.000ste act op Pukkelpop. Beeld Harry Heuts

22.50 uur - Fistpumpen en meebrullen met Linkin Park

Het beste nieuws na een goed halfuur Linkin Park? De pretlichtjes in de ogen van Mike Shinoda en het verbeten trekje om de mond van Chester Bennington: het laat vermoeden dat deze band - intussen ook oprichters van een durfkapitaalfirma - nog altijd plezier beleeft aan de muziek én dat ze hier ook iets op het spel willen zetten.

Dat ze daarbij al eens doorschieten in potsierlijk bombast à la 'Rebellion' of meligheid à la 'A Line in the Sand' is hen vergeven. Zolang ze ook herkenbaar tienerverdriet blijven verpakken in fistpump- en meekeelanthems als 'Papercut' en 'One Step Closer' blijven wij het pukkeljoch in ons oproepen. Loop niet tegen onze buitenbeugel! (Pieter)

22.50 uur - Fuck hipsters en fuck alles bij Limp Bizkit

Limp Bizkit op Pukkelpop 2015: voor handjes-in-de-luchtgehalte en algehele ambiance valt iets te zeggen, natuurlijk. Limp Bizkit anno nu, dat is: een geoliede machine die perfect weet waar het succes op steunt en aan welke knopjes gedraaid moet worden.

Vijftien jaar nadat de nu metal een roemloze dood stierf, staat Limp Bizkit ** nog altijd vullingen uit kiezen te blaren. Dat is iets waard, maar meer dan twee sterren nu ook weer niet. (Vincent)

Lees de volledige review.

Limp Bizkit. Beeld Alex Vanhee
Het hoofdpodium loopt vol voor Limp Bizkit, met de ondergaande zon in de achtergrond. Beeld Alex Vanhee

22.15 uur - Dolle pret met Paul

"We had a lot of fun," zegt Paul Banks van Interpol vlak voor 'Slow Hands'. Spontaan openen zich de poorten naar een parallelle dimensie. Fun? Interpol? De Heer van de Duisternis trekt zich verbijsterd terug, hoofd geklemd tussen de knieën. (Gunter)

Beeld Harry Heuts

22.10 uur - Revival herleeft

Pulserende baslijntjes, alarmgitaren en door doem geïnfecteerde baritonzang. Interpol laat de postpunkrevival van 2004 zo'n tien jaar later nog eens bescheiden heropleven.

Met songs als 'C'mere', 'Evil' en 'Narc' of 'My Chemistry' is dat niet moeilijk. Maar je voelt de spanning in het publiek: de laatste keer in Vorst Nationaal ontbraken classics als géén 'Obstacle 1', 'Untitled' of 'Stella was a diver...'.

Als die songs vanavond alwéér schitteren door afwezigheid, zou Interpol wel eens een enkeltje richting vergetelheid kunnen hebben geboekt. (Gunter)

Beeld Harry Heuts

21.56 uur - Stijlvolle soul bij Lianne La Havas

Lianne La Havas *** toonde zich -een uitstekende zangeres. Eéntje met een scherp zakelijk inzicht, bovendien. Zo was ze zowat de enige act die er in de Club aan gedacht had om een backdrop mee te brengen waarop in grote letters haar naam stond afgedrukt, plugde ze haar uitstekende nieuwe single 'It's What You Don't Do', herinnerde ze het publiek eraan dat ze net een nieuwe plaat had, én maakte ze tot twee keer toe reclame voor haar volgende Belgische show -dit najaar in de Ancienne Belgique- waar ze hoopte ons allemaal terug te zien.

Lees de volledige review.

Lianne La Havas. Beeld Alex Vanhee

21.42 uur - Tegeldansen met Interpol

The Marquee is aardig gevuld voor Interpol, maar binnen vallen toch grote gaten op in de tent. Die lacunes springen natuurlijk extra in het oog omdat niemand hier méér ruimte nodig heeft dan een tegeltje om te schuifelen, de blik vastgeroest op de schoentippen.

"Touch your thighs, I'm the lonely one", zingt Paul Banks, alsof hij onze gedachten kon raden. (Gunter)

21.38 uur - De Morgen stuurt zijn kat

Onze kat was ook aanwezig op Pukkelpop. "Moeder, ik heb op Pukkelpop gestaan."

Lees het relaas: De Morgen stuurt zijn kat (+)

Beeld Joris Casaer

21:30 uur - Deze Architects breken liever af

Opwarmen voor Linkin Park, wij deden het in het metalbastion van Kiewit: The Shelter. Al kunnen we niet garanderen dat alles hier straks nog overeind staat: de Britse metalformatie Architects bestaat vakbroeders van het type dat liever sloopt dan opbouwt. Hun methode: eerst een solide geluidsmuur optrekken met gitaren als betonkabels om die dan - na een oerschreeuw van werfleider Sam Carter - vakkundig weer onderuit te halen met drumslagen als sloopkogels.

Grappig moment: tijdens 'Naysayer', een ode aan de dwarskoppen, deed het publiek exact wat hen gevraagd werd, het refrein meebrullen en een circle pit vormen (een soort tikkertje, maar dan net iets wilder). Brave jongens, die metalheads. Maar we geven toe: zelfbeheersing bleek ook voor ons onmogelijk bij explosief materiaal als 'Alpha Omega' en 'Gravedigger'.

"What is the architect doing?", vraagt dEUS zich telkens weer af. Voor deze Britten was het antwoord simpel: àlles kapot maken. (Pieter)

Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
Architects. Beeld Harry Heuts

20.45 uur - Hoofdpodium loopt vol voor Limp Bizkit

Dat Limp Bizkit al heel wat kilometers op de teller heeft en moet puren uit een setlist die grotendeels al meer dan tien jaar meegaat, kan het Pukkelpoppubliek weinig schelen: bij zonsondergang loopt het hoofdpodium vol voor de Amerikanen, die openen met 'Rollin' - iedereen kent de choreografie nog - en 'Hot Dog'.

"It ís my birthday, and I do appreciate that", beantwoordt frontman Fred Durst de bordjes van enkele vrouwelijke fans in de eerste rijen. "It's my best birthday ever here at Pukkelpop", klinkt het nog, al kwam dat misschien een beetje onoprecht over. En dan smijt Limp Bizkit er 'My g-g-generation' maar achteraan. (Astrid)

Limp Bizkit-frontman Fred Durst. Beeld Alex Vanhee
Crowdsurfen bij ondergaande zon, het levert fraaie beelden op. Beeld Alex Vanhee

19.59 uur - Charles Bradley: ruwe bolster, zwarte pit

Charles Bradley, het verhaal, kenden we al: hij had slechte vrienden, was even dakloos, raakte zwaar ziek en bleek een all-round magneet voor zieltogende miserie.

Blij nu ook kennis te mogen maken met Charles Bradley ****, de performer: die blaakt van de huppelende levenslust. (Vincent)

Lees de volledige review.


Beeld Alex Vanhee
Charles Bradley. Beeld Alex Vanhee

19.47 uur: STUFF.: jazz als kattenkruid ****

Live blijkt STUFF. het punt achter zijn naam wel dégelijk gestolen te hebben. Een uitroepteken of vraagteken - zelfs een verbijsterd beletselteken - ware méér op zijn plaats geweest.

We zien deze krolse jazzcats hun klauwen diep planten in hiphop-samples, elektronica, mathrock, funk en future disco.
Sluimerende waanzin? Hun kattenkruid. Het levert een bijzonder fysiek nummertje in de Wablief?! op, dat in strak crescendo blijkt te gaan, en in het beste geval zelfs buitenlichamelijke proporties aanneemt. Zou dit eigenlijk wel nog legale stuff zijn? Best effe die patrouillerende buitenwacht met kepie en Bancontact aanspreken. (Gunter)

Lees de volledige review.

STUFF. Beeld Alex Vanhee

19.15 uur - Hiphop, you don't stop?

Voorzichtige conclusie na drie hiphopconcerten: Pukkelpop lijkt amper te malen om rhythms and rhymes. Zowel Jurassic 5, PRhyme als Roots Manuva kregen weinig volk op de been. Jammer, want die laatste liet hier horen waarom Kate Tempest (tip voor zaterdag) hem op handen draagt en producers als Machinedrum (vanavond!) en Four Tet (zaterdag!) met hem willen werken.

En o ja: jullie hadden die prachtige zangeres moeten horen (en zien) die Roots' songs ook nog eens duivels sexy maakte. Maar we begrijpen het wel: het was zo al erg heet. (Pieter)

19.11 uur - Stukje kangoeroe, iemand?

Dat foodtrucks populair zijn en de festivalganger steeds vaker snakt naar een deftig maal op een heeft ook Pukkelpop begrepen. Maar wat een verademing is Food Wood!

Het stuk festivalterrein, dat achter de Shelter werd ingericht, lijkt een plek om tot rust te komen, terwijl je geniet van een lekkere hap. Een rondje langs de kleurrijke foodtrucks leert je dat je bijvoorbeeld kangoeroe, Argentijnse grill, verse pizza op Napolitaanse wijze of veganistische balletjes kan eten.

Al maakt het rijke aanbod het er niet makkelijker op een keuze te maken. (Astrid)

De pizzachefs van Old Scuola maken verse pizza's met Napolitaans deeg. Beeld AS
Maïskolfjes op de barbecue kan je in Food Wood ook eten. Beeld AS

19:00 uur - Roots Manuva mikt op de heupen

Eindelijk beweging: na twintig minuten droge, soms wat dof klinkende hiphop kantelt de slome sfeer in de Castello wanneer Roots Manuva 'Witness (1 Hope)' speelt. Dit is de Britse rappionier - in scherpgesneden pak en zelfs in deze duistere danskeet met zonnebril - op zijn best. Snedig en funky, met echo's van alles wat ooit in de Londense underground tegen de muren beukte: dub, grime en drum 'n' bass. En dat zullen de heupen van de Pukkelpop-gangers geweten hebben. Let the spirit move ya! (Pieter)

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

18.20 uur - PRhyme prikkelt niet

Zo prikkelend als Jurassic 5 was, zo matig bleken de fellow rappers van PRhyme. De band mocht dan de legendarische DJ Premier (één helft van Gangstarr) in zijn rangen tellen, toch vond dit duo nooit zijn draai in de Castello. En dat mag je letterlijk nemen: draaitafeltovenaar DJ Premier leek zijn naald wel een paar keer in de foute groef te planten. Zo hoorden we half gelukte scratchsessies, mislukte vraag-en-antwoordspelletjes met het publiek (de Castello stond voor nog geen kwart vol) en plompverloren odes aan Guru, Premier's gesneuvelde maatje bij Gangstarr). Premier leek om de haverklap iets anders te willen doen: rappen, feestje bouwen, zijn kunsten tonen, old school hiphop eren, zijn niet geringe verdiensten als producer etaleren - het kwam de samenhang van zijn set op zijn zachtst gezegd niet ten goede.

Helemaal bagger was het ook weer niet: het knip-en-plakspel met 'Walk on By' van Dionne Warwick maakte indruk en we spitsten ook de oren wanneer Royce Da 5'9", de andere helft van PRhyme, zijn rhymes dropte in 'You Should Know' en 'PRhyme'.

Maar toch ontkwam je niet aan de vraag: wat als de geweldige Adrian Younge (zie zijn producties voor Jay-Z en Ghostface Killah) er wél bij was geweest, zoals eerst aangekondigd? Wedden dat de quote "i'm in my permanent prime" dan wél had geklopt? En dat de met soul en funk geïnjecteerde, klassieke hiphop van PRhyme de Castello helemaal had gevuld in plaats van ze treurig te laten leegdruppelen? (Pieter)

PRhyme blonk uit in matigheid. Beeld Alex Vanhee
PRhyme. Beeld Alex Vanhee

18.02 uur - Hoog bezoek bij Tout Va Bien

Geike Arnaert, ex-Hooverphonic, kwam Tout Va Bien vervoegen.

Hoog bezoek op het podium bij Tout Va Bien: Geike Arnaert. Beeld Alex Vanhee

17.44 uur - Message in a Boiler

WAANZINNIG. SFEER. LOVE. !!!. LEUK!

Op lichtgevende messageboards in de Boiler Room - een veertigtal LED-panelen - mogen Pukkelpoppers zélf de inhoud bepalen, via een boodschap op Twitter.

De rode woorden van euforie hebben een bepaald hypnotiserende werking. Het doet ook wat denken aan ZOO-tv van U2, waarbij boodschappen onafgebroken, haast op subliminaal niveau, schetterden voor je netvlies. Na zonsondergang komt dit visuele offensief natuurlijk nog veel beter tot zijn recht.

De Boiler Room heeft er op die manier nooit overweldigender uitgezien, al valt dat spektakel bij daglicht wat in het niet, met één oog op het hindernissenparcours van afval dat op de plankenvloer werd aangelegd. (Gunter)

Beeld Gunter Van Assche

17.21 uur - Dooie boel bij Ghost Culture

De Boiler Room dankt zijn naam aan dampende lijven en zich nat in het zweet dansende fuifnummers. Maar Ghost Culture schijnt z'n artiestennaam te danken aan spookachtig verlaten dansvloeren.

Om half zes lijkt een dansdiaspora op gang te trekken. In de belendende Dance Hall en aan de eerkraampjes wordt nu samengetroept. De enige die daar garen bij spint, is een meisje dat neergekwakte bekertjes verzamelt. (Gunter)

17.12 uur - Curtis Harding brengt anticlimax

Curtis Harding *** was al vierentwintig uur wakker voor hij het podium van Pukkelpop opstapte, maar dat vond de zanger niet erg, want "als je doet wat je graag doet heeft dát altijd voorrang".

Alleen in de staart van het concert verloor hij ons een beetje. (Bart)

Lees de volledige review.

Curtis Harding. Beeld Alex Vanhee

16.52 uur - Jurassic high-five!

Een van de Jurassic 5-rappers deelde high-fives uit aan het eind van zijn set. Dat slot kwam veel te vroeg, te horen aan de 'we want more' joelende meute voor de Main Stage.

Deze veteranen van de alternatieve ninetieshiphop leverden inderdaad een topshow af: een klinkend antwoord op al wie vindt dat rappers live alleen maar kunnen brallen, snoeven en het publiek opjutten. Dit was een klein uur lang good vibes. Of zoals het in 'Concrete Schoolyard' klonk: original beats and real live mc's.

Volledige recensie volgt. Benieuwd of PRhyme, met de legendarische dj Premier van Gangstarr, daar nu in de Castello tegen op kan. (Pieter)

Jurassic 5 aan het hoofdpodium. Beeld PC

16.19 uur - Hou het stil, want de politie leest mee!

Gisteren ontstond er heel wat hilariteit op Twitter, toen de politie bekend maakte dat het de sociale media in de gaten zou gaan houden om terroristen en dealers op te sporen.

Waarom vandaag stoppen met de grapjes? @PukkelpopDrugs laat u vandaag weten waar er drugs geconsumeerd (kan) worden. Of zoals ze het zelf beschrijven: "Handige tweets om in de gaten te houden waar er drugs worden verorberd op Pukkelpop. Hou het stil, want de politie leest mee!" (Astrid)

15.57 uur - Natalie Prass brengt luilekkere luisterpop

Natalie Prass *** - uit Richmond, Virginia - beleeft momenteel de zomer van haar leven. Nadat haar titelloze debuut drie jaar op een releasedatum moest wachten, wordt ze intussen beschouwd als een van de mooiste ontdekkingen die 2015 tot nog toe heeft voortgebracht. (Bart)

Lees de volledige review.

Beeld Harry Heuts

15.35 uur - Echosmith sprankelender dan in de studio

Om uit Californië te komen klonk Echosmith ***(*) verdomd Brits. Je hoefde alleszins over weinig verbeelding te beschikken om te horen dat dit viertal - drie broers en een zingende zus - thuis het verzameld werk van The Smiths en The Sundays in de kast had staan. (Bart)

Lees de volledige review.

Beeld Alex Vanhee

15.34 uur - Stilstaan verboden

Eens je zo'n gele koptelefoon op je hoofd hebt en je tussen het volk begeeft, voel je je stiekem echt wel lid van een uitverkoren, uitgelaten clubje. Al is er één voorwaarde: je mag niét stilstaan.

Voor je het weet, word je verplicht mee te springen op 'Jump (For My Love)' van The Pointer Sisters of de polonaise te vervoegen tijdens 'Gloria' van Laura Branigan.

Dj's van dienst zijn Mensch, erger je niet! "Mensen die beweren dat de jeugd enkel op platte electro danst, komen zelf niet al te veel buiten", meent het duo. Gebruik makend van kleine oude lp'tjes dicteren ze in de arena de wet en leiden ze de feestmeute richting extase. (Astrid)

Jonas van Riel (27 jaar) en Zeno Demaerschalk (28 jaar), bekend onder de noemer Mensch, erger je niet! Beeld AS
Spring voor liefde op de tonen van The Pointer Sisters. Beeld AS

15.27 uur - Van sekte tot Wall Street Wolf op Petit Bazar

In de Petit Bazar wordt een arena gevuld met festivalgangers. Zonder uitzondering dragen ze fluogele hoofdtelefoons. Voor we ons bloederige scènes - deels Gladiator, deels The Hunger Games - voor ogen kunnen halen, gaan ze simultaan zitten. Eén vinger gaat de lucht in.

Zijn we getuige van een sekte?

Collectief en tegelijkertijd zetten ze "the hum" uit The Wolf of Wall Street in, slowen met elkaar als in een silent disco, laten zich opschrikken door een griezelig wit gegrimeerd meisje in nachtpon en spelen ze Dikke Berta terwijl een creepy clown - bestaan er àndere? - hen achter de vodden zit. Een andere keer zien we hen ritmisch meeklappen en zingen op 'We Will Rock You', 'Bro Hymn' en 'Seven Nation Army'.

Geen idee wat fascinerender is: de unheimische aanblik van een groepspektakel waar je de muziek en het verhaal zélf moet bij verzinnen. Of fysiek deelnemen aan dit schouwspel voor de ogen van een honderdtal starende toeschouwers, die zich auditief uitgesloten voelen. (Gunter)

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

14.57 uur - Afgaan als een gieter op Pukkelpop

Een Zuid-Amerikaans trio speelt ten dans op Baraque Futur. De trompet is gemaakt uit een vuurrode trechter, de gitaar is een omgebouwde gieter en de contrabassist plukt aan een vuilnisemmer. Geloof het of niet: dit bidonville-balorkest klinkt opmerkelijk genoeg nauwelijks zoals het spektakeltje oogt. Het punt dat de drie willen bewijzen: recyclage loont.

Baraque Futur blijkt zo'n beetje het gestoorde-professor-labo van Pukkelpop: een minifestival binnen het festival.
Hier wordt ingezet op antwoorden voor de klimaatproblematiek en energie-issues. De energievoorziening voor de podia wordt ter plekke opgewekt, opgeslagen en gebruikt. Met onder andere 150 zonnepanelen. En op de Energy Floor kan je al dansend energie opwekken.

Even verderop vertelt Stijn Meuris dan weer over de klimaatzaak in een retrofuturistische koepel die op de rails draait. Wie zich zachtjes een geweten wil laten schoppen zonder de tik van een schoolmeester te voelen, is hier duidelijk aan het juiste adres. (Gunter)

Bricolage in bidonville: dit balorkest speelt op huis-tuin-en-keukengerief. Op de achtergrond geeft Stijn Meuris een gastcollege in wat lijkt op een retrofuturistisch ruimtetuig.(gva) Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Stijn Meuris. Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

14.48 uur - Cymbals Eat Guitars: heel vroeg heel goed

Misleidende groepsnamen, deel 527: Cymbals Eat Guitars *** eten geen gitaren op, ze spuwen ze uit. Meer nog: ze doen dat bééldig. De groep was heel vroeg heel goed. (Vincent)

Lees de volledige review hier.

14.23 uur - Meebrullen met Ronnie Flex en Lil' Kleine

Met enige vertraging hebben we twee filmpjes voor u die perfect illustreren hoe Ronnie Flex en Lil' Kleine de Dance Hall deze namiddag op stelten zetten. (Astrid)

13.52 uur - Zeven gewonden na steekvlam

De organisatie van Pukkelpop heeft een mededeling verspreid na het incident met een gasfles."Een gasbusje is omgevallen met een steekvlam als gevolg. Er was geen sprake van een ontploffing. Zeven personen raakten gewond. Vijf personen werden afgevoerd naar het Jessa ziekenhuis en het ziekenhuis Zuid Oost Limburg. Twee personen werden ter plekke verzorgd. Niemand is in levensgevaar", klinkt het.

De verschillende hulp- en veiligheidsdiensten waren snel ter plaatse. De ouders van de slachtoffers werden verwittigd en de vrienden werden opgevangen.

De veiligheidsdiensten en de organisatie wijzen nogmaals op de geldende veiligheidsvoorschriften op de website van Pukkelpop: alleen gasbusjes van maximaal 250 gram met een veiligheidsklep zijn toegelaten.

Beeld AS
Beeld AS

13.21 uur - Onderbroekenlol op de Mountain Bike

De jongens van de Brusselse band Mountain Bike spelen in kleurige basketbaltruitjes - al was een wieleroutfit misschien een logischer keuze - en in hun... onderbroek.

Niet eens zo'n slecht idee in de snel opwarmende Wablief?!-tent, en de frontstage is ook breed genoeg als barrière tegen eventuele geurhinder.

En vooral: de songs hebben meer vlees om de ribben dan deze halfnaakte, magere kerels. Beeld je Mac DeMarco, Ty Segall en Mikal Cronin in die eerst een kloeke joint delen en dan samen een nachtje doortrekken in het repetitiehok. Gezellig rammelende, ietwat loensende en lichtjes uit het gareel lopende gitaarrock dus met veel schattige oehoes en ahaas, en tot vrolijk meefluiten dwingende melodieën.

Op een oude fiets moet je leren rijden, luidt een caféwijsheid. De vrolijk op en neer stuiterende, als piraat verklede fans naast ons tonen aan dat je evengoed kunt leren dànsen op zo'n gammel maar oercharmant vehikel. (Pieter)

Beeld Harry Heuts
Beeld Harry Heuts
Beeld (PC)

13.16 uur - Ronnie Flex en Lil' Kleine: drank en drugs maal drie

"Er zijn twee dingen waar ik ja op zeg," grijnst Lil' Kleine. Schril gejuich stijgt op. Just say no? Dàt zit er vandaag niet in. De hele neemt de tekst van 'Drank en Drugs' moeiteloos over.

Morgenmiddag zingt De Jeugd van Tegenwoordig wat meer verbloemd over 'Sterrenstof', maar Ronnie Flex en Lil' Kleine hebben het niet zo begrepen op subtiele hints."Ik heb drank en drugs!" kloppen zij zich op de borst, een minimalistische beat volgt hen op de voet. Voor alle ouders die zich zorgen maken dat die onheilige hit hun puber of koter straks naar de pillen doet grijpen: zo'n vaart lijkt het niet te lopen in de tent. Het lijkt meer een baldadig lijflied voor alle fuifnummers op Pukkelpop. Lil' Kleine herneemt de song uiteindelijk drié keer. "Zoals Jay-Z een song acht keer opnieuw speelde in Parijs," glundert de rapper. Dé klassieke zomerhit van 2015 is daarmee een feit op Pukkelpop. Flikken - Publiek: 0-1. (Gunter)

Feesten bij Ronnie Flex en Lil' Kleine. Beeld Alex Vanhee

13.08 uur - Gaan met die banaan!

Ronnie Flex en Lil' Kleine vragen iedereen om elkaar op de schouders te nemen, waarop 'Gaan Met Die Banaan' wordt ingezet, gevolgd door scheve Thunderdome-beats. Hakken met je maatje op de schouders: geen sinecure, maar kennelijk niét volslagen onmogelijk. (Gunter)

13.03 - Fuck tha police

Ronnie Flex spreekt over "politie en justitie", dat spontaan de collectieve middelvinger krijgt van het publiek. (Gunter)

Beeld Alex Vanhee

12.54 uur - Banale beats, complete manie

"Waar is dat feestje?" willen Ronnie Flex en Lil' Kleine weten. Hiér is dat feestje, klinkt het in koor. Duidelijk mikt het Nederlandse duo op de grootste gemene deler. Al na vijf minuten hebben ze alle bekende publieksspelletjes gelanceerd - bukken en opspringen, collectief armwuiven, bouncen, moshpit- maar het jonge volkje volgt dankbaar.

Het mag ook duidelijk wezen dat 'Drank & Drugs' lang niet de enige meezinger is, die de groep op zak heeft. De beats klinken dan wel ontstellend banaal, maar de manie is compleet. (Gunter)

Beeld Alex Vanhee

12.46 uur - De Nieuwe Lichting: Orkestale embryo's

Op Pukkelpop wordt pril talent graag én vaak tegen het licht gehouden. Tijdens De Nieuwe Lichting passeerden zelfs ongetekende beginnende bands. Alsof je een embryo voor de leeuwen zou gooien, zowaar! In de Wablieft?! bleek de voornaamste uitdaging om de binnendruppelende festivalgangers ook binnen de warme tent te houden. De jonkies weerden zich niettemin als leeuwen. Geen zichtbare zenuwen. Wél een zanger van Zinger die zich lichtjes wankelend op de toonladder begaf. Maar met een blazerscombo als stemmige herfstfanfare in de rug, bleef het gelukkig meer bij glijden dan uitschuiven.

St.Grandson trommelde op zijn beurt een celliste op, terwijl I Will, I Swear een strijkerstrio meetorste. Orkestrale grandeur zat dus. Maar het werd snel duidelijk dat die laatste groep de andere twee overschaduwde, zowel qua songs als podiumprésence. Benieuwd wat de toekomst brengt voor alle drie. (Gunter)

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld kos

12.41 uur - Alle tieners zeggen ja tegen 'Drank & Drugs'

Lil' Kleine en Ronnie Flex laten even op zich wachten, maar wie het 30 minuten durende concert in de Dance Hall had willen meemaken, had hier vroeger moeten aankomen. De tent zit af-ge-laden vol voor het duo, en dat al zo vroeg op de dag. Maar het is afwachten of de heren meer kunnen brengen dan enkel hun hitje 'Drank & Drugs'. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

12.36 uur - 2ManyDJ's geeft wild feestje in de Dance Hall

Met 'Alors on danse' van Stromae ging Radio Soulwax **** van de broertjes Dewaele gisteren de ether in. Wat volgde werd een wild feestje in de Dance Hall op de weide van Pukkelpop.

Lees de volledige review hier.

11.24 uur - TLP vervangt Hannah Wants

Dienstmededeling: DJ Hannah Wants moet verstek laten en wordt vervangen door TLP Troubleman. De dj, onder andere bekend van zijn eigen programma op Studio Brussel, staat erom bekend verschillende dansbare genres - van hiphop en R&B tot reggae en dubstep - te combineren. Je kan 'm zowel op donderdag als op zaterdag aan het werk zien in de Boiler Room. (Astrid)

11.00 uur - Pukkelpop is open verklaard!

Pukkelpop wordt aan het begin van haar 30ste editie getrakteerd op een grote portie stralende zon. De kater na het Boiler Room-feestje van gisteren, waarbij de festivalwei tot een slagveld werd herleid, wordt weggespoeld met de eerste pintjes.

De wei is zonet geopend en over een kwartiertje begint Thomston er als eerste groep aan in de Club. Vandaag kijken we benieuwd uit naar de komst van onder andere Natalie Prass en Hudson Mohawke (live). Het eerste bommetje wordt om 12.40 uur verwacht, wanneer Ronnie Flex & Lil' Kleine de Dance Hall op stelten komen zetten met 'Drank & Drugs'. En verder zijn Limp Bizkit, Linkin Park en Rudimental straks headliner aan het hoofdpodium. (Astrid)

De ingang van Pukkelpop kan je dit jaar haast niet missen. Beeld Wouter Van Vooren

10.23 uur - Pukkelpops verjaardagsfeest

Gisteren hield Pukkelpop een verjaardagsfeestje in de Boiler Room, Dance Hall en Castello. De foto's hieronder spreken boekdelen. Meer beelden vind je hier. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234