Zondag 26/01/2020

Popmuziek

Limburgse rockgod of Gentse housepaus? Dit zijn de 10 beste platen van de week

Millionaire-frontman Tim Vanhamel Beeld Thomas Sweertvaegher

Opdat u niet zou verzuipen in het overaanbod geweldige platen, helpen we u graag een handje. Dit zijn de 10 beste releases van de week.

1. Millionaire ‘Sciencing’

“Genie, genie…”, pruttelde Tim Vanhamel eerder deze week nog tegen, toen onze muziekjournalist Gunter Van Assche een poging deed de Limburgse rockgod te bewieroken. “ik weet niet of ik zelfs maar iets wijzer ben geworden”.

Liefste Timmy, onze rockers hoeven helemaal niet ‘wijs’ te zijn. Sexy, groovy, weerbarstig, psychedelisch en funky as hell is meer dan genoeg. En kijk, voorgaande adjectieven zijn perfect toepasbaar op Sciencing, de eerste Millionaireplaat sinds Paradisiac (uit 2005). Wij hoorden druggy seventiessoul à la Curtis Mayfield, hallucinogene retropop die van Ariel Pink had kunnen zijn, nijdige gospelrock die klinkt alsof Jamie Lidell bij The Kinks is ingelijfd en ijle prachtsongs die Kevin Parker van Tame Impala vast stikjaloers maken. 

Beeld © Millionaire

2. Everything Is Recorded ‘Close But Not Quite EP’

De Britse producer en baas van platenlabel XL Richard Russell levert onder het alias Everything Is Recorded een hartverwarmend visitekaartje af. Het lijkt wel een synthese van het productiewerk dat de man de voorbije tien jaar etaleerde: zowel soulzanger Sampha duikt op (Russell tekende hem op XL), als samples van Gil Scott-Heron (wiens afscheidsalbum door Russell werd geproduced) en van Bobby Womack (die eveneens op zijn laatste album van beats en synths werd voorzien door de man). Russell “verstaat ook de kunst om met de meest uiteenlopende artiesten Iets Moois te creëren”, schreven we met bloedend hart en trillende onderlip. Hoed af.

Beeld © Everything Is Recorded

3. Afghan Whigs ‘In Spades’ 

“Behalve tussen de lakens waan ik me altijd alleen op de wereld”, verklapte een introspectieve Greg Dulli onlangs in onze krant. Nou, wie wil nu niet op café met de maker van een zielsverschrompelende prachtplaat als In Spades ? En hoezo ninetiesrock? The Afghan Whigs waren zelden zo van het Hier en Nu als in de nieuwe songs. Overrompelend.

Beeld © The Afghan Whigs

4. Forest Swords ‘Compassion’ 

Matthew Barnes, oftewel Forest Swords, onderzoekt het verschil tussen fake en écht op een prachtplaat die slim electronica en fieldrecordings versmelt. De Brit laat etnische klanken zwierig clashen met klikkende beats. Voor fans van collageproducers als Romare of van het donkere spul op het Tri Angle-label.

Beeld © Forest Swords

5. TheColorGrey ‘Rebelation’ 

“Rebelation is een unicum”, schreven we over het debuut van TheColorgrey.”Een gloedvol "hiphop meets r&b”-album van eigen bodem met een erg Amerikaanse touch.” De Antwerpenaar Will Michiels bewijst er als geenander dat kwaliteitsvolle r&b niet per sé uit Londen of Los Angeles hoeft te komen.

Beeld © TheColorGrey

6. Nick Hakim ‘Green Twins’

De 26-jarige Nick Hakim groeide op in Washington DC, als zoon van een Chileense moeder en een Peruviaanse vader. Green Twins, zijn debuut, stalt de muzikale schizofrenie uit van deze waanzinnig getalenteerde zanger-producer. Echoënde soulzang, knusse drumcomputertjes, in LSD gedrenkte koorharmonieën en psychedelische sixtiesvibes vloeien er op wervelende wijze door elkaar. Klinkt als? Shuggie Otis, Unknown Mortal Orchestra en Animal Collective in een melancholische bui.

Beeld © Nick Hakim

7. Blackwave 'Mic Check ep'

Slaapdronken downtempofunk, sussende fluisterzang, wereldwijze raps: het Antwerpse hiphopduo Blackwave pronkt op zijn debuut-ep met een sound die je niet snel hoort in ons land. “Een feestje in een kelderclub waar de funk tipsy op apegapen ligt”, schreven we. Voor fans van The Roots, Common en Slum Village.

Beeld © .blackwave

8. Ho66o6 ‘United States Of Horror’

De wraak van de boze, zwarte man. Op het debuut van Ho99o9 (spreek uit als 'horror') steekt dit furieuze hiphopduo de middenvinger op naar het Amerikaanse establishment en gooit het brandende kerosine over de machtsgeile whities die in hun land de minderheden onder de knoet houden. De soundtrack? Industriële hiphop, woeste hardcorepunk en, sporadisch, verbasterde commerciële rap. Fasten seatbelts!

Beeld © Ho66o6

9. Various Artists ‘We Play House Recordings 10 Years’

De Belgische housepaus Red D. viert de tiende verjaardag van zijn platenlabel We Play House Recordings met een driedubbelaar vol cultclassics uit eigen huis, plus onuitgegeven materiaal van oa. Locked Groove, Fabrice Lig, FCL, Krewcial en prijsbeest San Soda. Je hoort Lady Linn de Studio 54-diva uithangen, je voelt de clubvibes zinderen, de acidbliepjes tintelen en de spacey synthesizers je hersens aan de kook brengen. Op 2 juni kan je bovendien meevieren in Ampere in Antwerpen, waar We Play House het eerste van een resem verjaardagsfeestjes organiseert.

Beeld © We Play House Recordings

10. Girlpool ‘Powerplant’

Het uit Los Angeles afkomstige indierockduo Girlpool walst met zijn tweede plaat Powerplant achteloos het hipsterdom binnen. Zeker, de dames Cleo Tucker (zang/gitaar) en Harmony Trividad spelen het type trendy shoegazepop dat niet zou misstaan in een slotscène van een 13 Reasons Why-aflevering. Anderzijds beschikken de meisjes over de chops én over geruststellende invloeden die nu en dan door hun weeë songs schemeren: The Breeders, Slowdive, Mazzy Star, het vroege werk van The Shins… melancholische ninetiesrock met noisy gitaartics, quoi. 

Beeld © Girlpool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234