Woensdag 03/06/2020

DM Zapt

‘Liefde voor muziek’: het had zo veel interessanter kunnen zijn

Beeld VTM

Sasha Van der Speeten zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: Liefde voor muziek  op VTM.

“Nééje manne, ik begin der nie aan als onzen bak Super Bock niet leeg is”, aldus een lichtjes aangeschoten Tom Barman aan de rand van het zwembad in het door de Liefde voor muziek-productie afgehuurde strandvilla in Foz Do Arelho. “Den Hintjens en ik gon al die pintjes nie onder ons twee legen, hé.” Verderop gromt een in een strandstoel onderuitgezakte Arno bevestigend. In zijn met biervlekken getooide marcelleke, de kruin onder een zonnehoedje, ziet de ongeschoren Chevalier er nog Gainsbourder uit dan de echte Serge. “We zin der kloar veur a we der hodverdomme kloar veur zin!”, aldus Le Plus Beau terwijl hij een zenuwachtige productie-assistente wegwuift. 

In de verte, uit de prefabstudio aan het strand, echoën de forse grooves van Mauro Pawlowski en zijn begeleiders van Millionaire, dat als huisband fungeert. “De Mauro is altijd nen uitslover geweest”, zucht Barman terwijl hij nog een pintje ontkurkt. “Allez, ksal dan oek mor es gon ziejn. Komde mee, Hintjens?” Naast Arno is een copain opgedoken – in Hawaï-hemdje en fleurige short – die zijn stadsgenoot een pretsigaret overhandigt. “Gorik, kunde nie wachten tot na de opnames?”, aldus de wegslenterende Barman. “Chill pee, we smoren maar ene jonko en dan komen we af”, grijnst Zwangere Guy terwijl hij de aansteker naar Arno’s lippen brengt. 

Het Arno-eerbetoon blijkt de beste aflevering van het seizoen. Charlotte Adigéry speelt een verschroeiende versie van TC Matics ‘Willie Willie’, manisch voor de camera’s op- en neerstuiterend, tot wanhoop van de regisseur. “’t wa skoon, meesje”, aldus een zichtbaar aangedane Arno die Adigéry een aflevering lang om de haverklap zal omhelzen. Trixie Whitley brengt een door merg en been klievende versie van ‘Elle Adore le Noir’, Zwangere Guy vertimmert ‘Les Yeux de ma Mère’ nog eens tot een persoonlijk levensverhaal en laat iedereen waterogend achter. Tom Barman tackelt elegant ‘Forget the Cold Sweat’ met een verwoed ploegend Millionaire in de rug.

“Dees was de max”, aldus Barman. “Chance dat we in onze contracten hebben laten stipuleren dat onze coverversies niet als single mogen verschijnen. Stel u voor dat al onze interpretaties straks door de strot van het Vlaamse publiek worden geramd en dat we allemaal in de Ultratop staan en tot in den treure met die momentopnames worden geconfronteerd. Ik word er onpasselijk van als ik eraan denk.” Arno kruipt op een barkruk en zingt als uitsmijter ‘Nothing Really Ends’ van dEUS waarna heel het gezelschap hem vervoegt. “I’ll take it all from you” fluisterzingen ze in koor terwijl de rode wijn wordt ontkurkt en de Portugese nacht het onvoorstelbare belooft.

Kijk, dat ware een seizoen van Liefde voor muziek  geweest dat bovengetekende wél van begin tot einde had willen uitkijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234