Maandag 09/12/2019
Anna en Elsa in 'Frozen 2'.

Film

Let it go: wat een vrouwelijk lief voor Elsa had kunnen betekenen

Anna en Elsa in 'Frozen 2'. Beeld Disney

Tot grote teleurstelling van de lgbtq+-gemeenschap is Frozen 2 niet de film waarin Elsa ontdooit. Nochtans had een homoseksueel Disney-personage wel een grote impact kunnen hebben. 

Toen Disney er in 2013 voor koos om de prinses niet bij de prins te laten eindigen en die prinses daarbovenop nog eens openlijk omarmt dat ze anders is dan anderen met een medley waar onze oren nog steeds van suizen, gonsde het gerucht dat Elsa wel eens het eerste lgbtq+-personage van het Huis van de Muis zou kunnen worden. 

De hashtag #GiveElsaAGirlfriend werd trending op Twitter en ook Disney zelf speelde al dan niet bewust in op het gerucht. In een teaser voor de sequel werd een nieuw vrouwelijk personage, Iduna, geïntroduceerd wier stem ingesproken werd door Evan Rachel Wood, een voorvechtster van lgbtq+-rechten.

‘Niet klaar voor een relatie’

Dan toch een Disney-prinses met een #girlfriend? Nu de film in de zalen te zien is, is het antwoord geen spoiler meer: njet. Of althans niet in deze film. “Elsa worstelt met zichzelf en is gewoon niet klaar voor een relatie, welke dan ook”, liet regisseur Jennifer Lee eerder al optekenen door onze journalist Robin Broos. En hoewel het toe te juichen is dat de verhaallijn van een vrouwelijke hoofdrolspeelster niet bepaald wordt door de zoektocht naar een lief, reageert de lgbtq+-gemeenschap teleurgesteld.

Het nieuwe vrouwelijke personage Iduna. Beeld RV

“Sowieso is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al geconfronteerd worden met het thema”, zegt Wel Jong Niet Hetero-woordvoerder Naomi Van Hauwermeiren. Niet alleen omdat het voor hen duidelijk maakt dat ze zelf verliefd kunnen worden op iemand van hetzelfde geslacht, maar ook waarom sommige kinderen twee papa’s of twee mama’s hebben. Bovendien is Elsa ook een heel vrouwelijk personage, wat helpt om het stereotype beeld van de lesbienne de wereld uit te helpen.” 

Inclusief wereldbeeld

Een gemiste kans dus om met een bioscoophit als Frozen het effect van wat pakweg een Dawson’s Creek, Buffy The Vampire Slayer of Skins destijds al op televisie verwezenlijkten te versterken. Wanneer we navraag doen welke Vlaamse jeugdseries taboedoorbrekend, verhelderend of zelfbevestigend werkten voor de lgbtq+-gemeenschap, oogstten vooral #WTFock en het ter ziele gegane W817 lof.

Beeld Walt Disney Animation Studios

In 1999 kreeg die laatste de officieuze Homofolieprijs van çavaria vanwege het aankaarten van het thema homoseksualiteit en het niet stereotiep voorstellen van die geaardheid. “We vonden dat van onszelf destijds in ieder geval niet vernieuwend om een homoseksueel personage op te nemen in de cast. Voor ons was de seksuele geaardheid van Steve ook helemaal geen definiërende eigenschap, maar dat bleek achteraf gezien dus wel uitzonderlijk”, vertelt scenarist Bram Renders, die vandaag trouwens ook het klavier inzet voor #WTFock

“In W817 gingen we sowieso geen onderwerpen uit de weg. Zo hadden we ook een seropositief personage.” Renders zegt dat het team scenaristen niet gestuurd werd door belangenverenigingen, maar dat ze gewoon naar hun eigen leefwereld kijken om een zo inclusief en gevarieerd mogelijk wereldbeeld neer te zetten. 

Eerste donkere Disney-prinses

Ook voor #WTFock, dat een remake is van het Noorse Skam, is dat de tactiek. “We zijn voor het verhaal van Robbe en Sander wel in gesprek gegaan met de lgbtq+-gemeenschap. Vooral het aanvaardingsproces – van zichzelf en van hun omgeving – mocht wat zwaarder, kregen we te horen. Daarom dat er bijvoorbeeld ook  geïnternaliseerde zelfhaat in zit na hun eerste kus”, vertelt Renders. 

“Ik ben een beetje verbaasd dat Disney de kans om de lgbtq+-gemeenschap eindelijk eens vertegenwoordiging te geven niet heeft gegrepen”, besluit Van Hauwermeiren. “Nochtans zijn ze daar echt wel bezig met diversiteit, kijk naar een film als Mulan, waar een vrouw zich voordoet als man om toch maar te mogen vechten. Of naar Tiana, de eerste donkere Disney-prinses. Die representatie is voor jonge kinderen belangrijker dan je denkt in hun eigen aanvaardingsproces: you can’t be what you can’t see.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234