FilmrecensieLes volets verts

‘Les volets verts’: karakterstudie van een hoofdpersonage zonder vlees ★☆☆☆☆

Jules Mauguin (Gérard Depardieu), Alice (Stéfi Celma) en haar dochtertje Baba in 'Les volets verts'. Beeld ARP
Jules Mauguin (Gérard Depardieu), Alice (Stéfi Celma) en haar dochtertje Baba in 'Les volets verts'.Beeld ARP

Les volets verts is een meanderende film die op geen enkel moment naar het hart grijpt. Ten langen leste zakt hij als een verknoeide soufflé in elkaar.

Christophe Verbiest

Les volets verts is de tweede adaptatie van Georges Simenon die dit jaar de bioscoop bereikt en voor de tweede maal vertolkt Gérard Depardieu het hoofdpersonage. Na Maigret in de gelijknamige film van Patrice Leconte brengt hij nu Jules Maugin tot leven. Nou ja, leven? Maugin is zo schetsmatig uitgewerkt dat Depardieu amper materiaal heeft om mee aan de slag te gaan.

Maugin is een gevierd acteur van 65 wiens hart het elk moment kan begeven. Reden? Hij is morbide obees en kapt elke dag sloten drank achterover. Daarbovenop komt een portie hartzeer om Jeanne, een actrice met wie hij de planken deelt in L’illusionniste van Sacha Guitry. In een eindeloze stroom brieven verklaart hij haar zijn liefde, maar ze apprecieert hem alleen als acteur en vriend. Maugin sublimeert die afwijzing in (groot)vaderlijke affectie voor de jonge souffleuse Alice en haar dochtertje Baba.

Oude regisseur

Regisseur Jean Becker en scenarist Jean-Loup Dabadie, die samen Simenons roman bewerkten, hebben weinig van het oorspronkelijke verhaal overgehouden. Helaas zijn ze vergeten daarvoor iets in de plaats te stellen. Een karakterstudie waarin het hoofdpersonage bij gebrek aan vlees niet uit de verf komt, het blijft een bizarre keuze.

De personages van Fanny Ardant en Benoît Poelvoorde zijn al even schimmig. Becker, die dankzij L’été meurtrier in 1983 even god was in Frankrijk, heeft als regisseur nooit veel cinematografische ambitie getoond. Hij is 89 en het is veilig te stellen dat dit niet meer zal veranderen. De man heeft trouwens een merkwaardige carrière: de helft van zijn zestien films heeft hij na zijn zeventigste gedraaid.

Regisseurs als Jean-Luc Godard, Alain Resnais of Manoel de Oliveira hebben bewezen dat tachtigers nog vitale films kunnen maken. Les volets verts bevestigt dat Becker nooit tot die club zal behoren. (CHRV)

Les volets verts speelt vanaf 24/8 in de bioscoop.