Donderdag 07/07/2022

FilmrecensieLes passagers de la nuit

‘Les passagers de la nuit’: een ode aan het Parijs van de jaren 80 ★★★☆☆

 De kostuums, de decors, de muziek, de archiefbeelden, de grove korrel die VHS-tapes in herinnering brengt: alles zit goed. Beeld rv
De kostuums, de decors, de muziek, de archiefbeelden, de grove korrel die VHS-tapes in herinnering brengt: alles zit goed.Beeld rv

Charlotte Gainsbourg maakte vooral naam met extreme Lars von Trier-films, maar in Les passagers de la nuit blinkt ze uit in een subtielere rol. Als alleenstaande moeder gidst ze haar twee kinderen en een hulpeloze tiener door een Parijs dat razendsnel evolueert.

Ewoud Ceulemans

De oplichtende haltes op het metroplan en de oplichtende ogen van Talulah (Noée Abita): al in de openingsscène van Les passagers de la nuit vóél je de verwondering die in de straten van Parijs huist. Het is 1981, François Mitterand is verkozen tot president en Frankrijk is, net als Talulah, vervuld van hoop. Maar daaronder sudderen persoonlijke drama’s: Talulah is dakloos en verslaafd, en in het 15de arrondissement wordt Elisabeth (Charlotte Gainsbourg) verlaten door haar man.

De subtiel acterende Gainsbourg is het kloppende hart van deze film. Ze ontfermt zich over Talulah en over haar twee eigen tieners, Mathias (Quito Rayon Richter) en Judith (Megan Northam). Op goed geluk vindt ze een baan – “Ik heb nog nooit gewerkt”, stelt ze huilend vast – bij Les passagers de la nuit, het radioprogramma waar ze tijdens slapeloze nachten naar luistert.

Regisseur Mikhaël Hers schuwt de grote emoties niet en zet in het slot zelfs Joe Dassins ‘Et si tu n’existais pas’ op de soundtrack. Dan dreig je snel in klef melodrama te vervallen, maar door de charismatische prestaties van zijn cast, met een sterke Gainsbourg op kop, weet hij die val te ontlopen. Soms lijkt hij evenwel zelf niet te weten of hij zijn camera moet richten op de emancipatie van Elisabeth of de ontluikende romance tussen Talulah en Mathias.

Uiteindelijk wordt het Parijs van de jaren 80 een derde hoofdpersonage. De kostuums, de decors, de muziek, de archiefbeelden, de grove korrel die VHS-tapes in herinnering brengt: alles zit goed. Het toont Parijs als een bron van romantiek én van eenzaamheid, de twee emoties waar Les passagers de la nuit tussen schippert.

Vanaf woensdag in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234