Zondag 05/07/2020

Recensie

‘Les Misérables’: brandbom uit de banlieue ★★★★☆

Beeld RV ©srabfilms

Een klets in je gezicht, een brandbom door je autoruit. Die impact heeft de intense banlieue-film Les Misérables. Ladj Ly combineert vlammende maatschappijkritiek met audiovisueel vuurwerk. De geboorte van een rasfilmer.

Liberté, égalité, fraternité. Aan het begin van Les Misérables lijkt de nationale leus van Frankrijk heel even werkelijkheid. Op de Champs-Elysées vieren honderdduizenden Fransen de wereldtitel van Les Bleus. Juichend en dansend deelt iedereen heel even dezelfde huidskleur: bleu-blanc-rouge. Maar al snel doorprikt regisseur Ladj Ly die illusie. Wanneer hij met zijn camera terugkeert naar Les Bosquets, een vervallen woonwijk van beton en staal in de Parijse voorstad Montfermeil, blijkt dat lang niet elke Fransman gelijk is voor de wet.

Die wet wordt in de banlieue verpersoonlijkt – en met de voeten getreden – door agenten van de BAC (Brigade anti-criminalité), die nauwe, maar vaak erg gespannen contacten onderhouden met de lokale bevolking. Ladj Ly, die (net als het merendeel van de acteurs) zelf opgroeide in Les Bosquets, vat zijn film verbazend onpartijdig aan: hij nestelt zich in het zog van agenten Chris (Alexis Manenti) en Gwada (Djebril Zonga), die hun nieuwe collega Pento (Damien Bonnard) op een bloedhete dag wegwijs maken in de wijk. Ook zij blijken gewoon mensen te zijn die hun best doen om de kalmte in de buurt te bewaren – totdat ze zelf hun cool verliezen en een jongeman verwonden. Wie ziet de grens tussen goed en kwaad nog wanneer het rood wordt voor zijn ogen?

Rasfilmer

Les Misérables deelt een titel, een locatie en een thema – sociale ongelijkheid en rebellie – met de bekende roman van Victor Hugo in 1862. Maar daar houdt de vergelijking op. Deze film is helemaal 2019, met dynamisch camerawerk en een opgefokt montagetempo. Ly drijft de spanning zo genadeloos op, dat je bij momenten niet meer durft te kijken. Als in een La Haine 2.0 combineert hij vlammende maatschappijkritiek met audiovisueel vuurwerk. Wat hij hier en daar mist aan subtiliteit, compenseert hij ruimschoots met intensiteit. De geboorte van een rasfilmer, die bovendien weigert om zijn talent in te zetten voor vrijblijvend entertainment. Les Misérables sleurt je mee, maar alleen om je keihard met de neus op de feiten te drukken. (W)auw.

‘Les Misérables’ speelt vanaf vandaag in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234