Zondag 24/10/2021

Lenny Kravitz op TW Classic: Op kruissnelheid met adempauzes ***

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Eerder op Rock Werchter in '90, '93, '99, '04, '08

De aanwezigheid van Lenny Kravitz joeg de hoeveelheid vrouwen op de weide exponentieel de lucht in, en aanvankelijk leek dat enthousiasme helemaal gerechtvaardigd. Met Black And White America bracht Kravitz vorig jaar één van de beste platen in zijn carrière uit, en in Werchter nam hij eveneens een vliegende start.

'Come On Get It' was een opwindend openingssalvo, en zowel 'Always On The Run' als de Guess Who-cover 'American Woman' dreven op robuuste rock-'n-rollriffs die tegen een oorversplinterend volume door de versterkers werden gepompt. Het zàg er ook behoorlijk spectaculair uit, met een grootse lichtshow, een videoscherm in de vorm van een bergketen, en een fantastische band waarin we naast zijn trouwe gitarist Craig Ross op bas ook de van David Bowie geleende Gail Ann Dorsey herkenden. Drie extra blazers zorgden met stuiterende tussenkomsten dat de muziek nog heftiger, nog potiger klonk.

En Kravitz zélf zag eruit als het prototype van de übercoole rockster: ook 's nachts een zonnebril op de neus, modieus sjaaltje bestudeerd nonchalant rond de nek gedrapeerd, en in een strakke lederen jekker waarmee hij zo naar een fotoshoot kon. 'It'Ain't Over 'Til It's Over' -sensuele soul met een sixtiessausje eroverheen- hield de sfeer erin, maar dan haalde Kravitz de vaart uit de set met lijzige, nietszeggende gesprekjes tussendoor, lange adempauzes en veel te lang uitgesponnen intro's waarbij zijn pianist en blazers hun voorliefde voor jazz mochten botvieren. 'Black And White America' zelf - met nostalgische familiefoto's van Kravitz op video- was dan weer wel wat het moest zijn, maar te vaak werd de set opgehouden om het aanwezige potentieel echt te maximaliseren. In de laatste rechte lijn raakte het optreden weer op kruissnelheid met 'Rock Star City Life' en een verpletterend 'Are You Gonna Go My Way', maar bisnummer 'Let Love Rule' werd dan weer zolang uitgesponnen dat je ondertussen rustig een hapje kon gaan eten voor de song zijn laatste akkoord bereikte.

Te oordelen aan het gegil in het publiek was het sexappeal van Kravitz op zijn achtenveertigste nog steeds intact. En àls er gespeeld werd, zag je bij vlagen hoe briljant hij nog kon zijn. Alleen slabbakte de set te vaak te lang om de hooggespannen verwachtingen helemaal in te lossen.

DE SET
Come On Get It
Always On The Run
American Woman
It Ain't Over 'Til It's Over
Mr. Cab Driver
Black And White America
Fields Of Joy
Stand By My Woman
Believe
Stand
Rock Star City Life
Where Are We Runnin'
Fly Away
Are You Gonna Go My Way
-
Let Love Rule

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234