Zondag 17/10/2021

Lenny Kravitz in uitverkocht Sportpaleis ***

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Met Black And White America bracht Lenny Kravitz (47) afgelopen zomer zijn beste cd uit in twintig jaar. Niet dat de Amerikaanse superster er een drastische koerswijziging op heeft doorgevoerd -hij opereert als vanouds op het grensgebied tussen funk en rock- maar de songs klinken stuk voor stuk aanstekelijk, en ook Kravitz zelf lijkt het vuur van zijn begindagen opnieuw te hebben teruggevonden Reden genoeg dus om zondagavond met een aangescherpte nieuwsgierigheid naar het Antwerpse Sportpaleis af te zakken.

Alleen: er stond nauwelijks nieuw werk op het programma. Ja, 'Come On Get It' was een openingsstatement dat kon tellen, en even verderop was ook de titelsong van zijn jongste dubbelaar een hoogtepunt. Niet alleen had hij 'Black And White America' van een heel nieuwe, jazzy intro voorzien, op video werden bovendien tientallen jeugdfoto's van Kravitz en zijn ouders geprojecteerd. Voor iemand die zijn privé-leven doorgaans zeer zorgvuldig afschermd op z'n minst een opmerkelijk gebaar. Met het bruisende 'Stand' leek Kravitz even de gloriejaren van Stax nieuw leven in te blazen, en nadien kwam ook 'Rock Star City Life' -gek genoeg één van de weinige zwakkere broertjes op de laatste cd- kwam live iets beter uit de verf. Maar daarmee hadden we het nieuw werk zo goed als gehad.

In plaats daarvan voelde Kravitz eerder de behoefte om het collectieve geheugen van het publiek op te frissen met een spervuur aan hits en classics. Te gek, natuurlijk, want 'Always On The Run', het in sixties strings gewikkelde 'It Ain't Over 'Til It's Over' en het van The Guess Who geleende 'American Woman' waren stuk voor stuk muzikale uppercuts. Kravitz stond op scherp, paradeerde als een kokkette pauw over het podium, en wierp regelmatig de armen in de lucht om het applaus van het publiek in ontvangst te nemen.

Ook een pluim voor zijn groep trouwens, met naast oudgediende Craig Ross ook de blootvoets bassende Gail Ann Dorsey, die na een lange carrière bij David Bowie nu de overstap naar Kravitz had gemaakt. Op een trommelvliesscheurend volume pompte de band 'Mr. Cab Driver' en het langzaam naar een climax opklimmende 'Fields Of Joy' door de luidsprekers. De gitaarduels tussen Kravitz en Ross waren om duimen en vingers bij af te likken, en ook de driekoppige blazerssektie swingde als de spreekwoordelijke tiet. Kortom: alles was voorhanden om er een sublieme avond van te maken, en toch stokte het concert regelmatig. Telkens de band voluit was gegaan, kostte het Kravitz namelijk wat te lang om terug op adem te komen.

Dan was het tijd voor een praatje, of werd de set zelfs gewoon stilgelegd. Daardoor verdween de vaart meer dan eens uit de show, en wanneer halverwege ook het songmateriaal minder werd - noch 'Believe', noch 'Rock & Roll is Dead' lieten een onuitwisbare indruk na- verslapte de aandacht. Pas met het volop meegescandeerde 'Fly' raakte de set terug op het goeie spoor, waarna het onverwoestbare 'Are You Gonna Go My Way?' een ronduit fantastisch orgelpunt vormde.

De bisronde begon knap met 'I Belong To You', dat door Kravitz en Ross akoestisch op de rand van het podium werd gebracht. Maar dan was het weer zover en trapte Kravitz in dezelfde val die al zoveel van zijn optredens heeft genekt: tijdens 'Let Love Rule' sprong hij als een soort funkmessias het publiek in, en wandelde Kravitz -omgeven door bodyguards, dat wel- tot helemaal achteraan in het Sportpaleis, om dan ook nog eens een ereronde te maken door de bovenste balkons. Leuk voor wie achteraan zat, uiteraard, maar op die manier werd het nummer liefst negen-en-twin-tig minuten uitgerokken. En dat was - u weet hoelang negenentwintig minuten kunnen duren- toch wat teveel van het goede. Conclusie? Kravitz kan het nog, heeft goeie songs zat, én had gerust wat meer nieuw materiaal mogen spelen. En 'Let Love Rule'? De volgende keer toch graag wat gebalder, alstublieft. Merci.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234