Maandag 09/12/2019

Filmrecensie

‘Le Mans ’66’ heeft de thrills, maar niet de feels ★★☆☆☆

Matt Damon en Christian Bale. Beeld RV

Zolang de banden gieren, weet Le Mans ’66 te imponeren. Maar naast het racecircuit sputtert de motor. Want waarom zou de kijker 2,5 uur van zijn leven investeren in de marketingstrijd tussen twee autofabrikanten?

Regisseur James Mangold (Walk the Line) kent zijn sterktes: in de eerste seconden van Le Mans ’66 dropt hij ons al in de cockpit van een sportwagen, het asfalt raast aan een duizelingwekkende snelheid voorbij. Pure adrenaline. Hoe groter het scherm waarop u dit spektakel kan bekijken, hoe beter.

Le Mans ’66 toont hoe de Amerikaanse autofabrikant Ford zich halverwege de jaren 60 een sexyer imago wilde aanmeten door de ultieme racekar te ontwikkelen, en daarmee de onbetwiste koning van de autosport, Ferrari, van de troon te stoten op het circuit van Le Mans. Auto-ontwerper Carroll Shelby (Matt Damon) en testpiloot Ken Miles (Christian Bale, die zijn gezicht in meme-waardige grimassen wringt) zijn de mannen die hun handen mogen vuilmaken: zij ontwikkelen de Ford GT40 en blijven het prototype – soms op gevaar van eigen leven – naar nieuwe hoogtes drijven, terwijl de pennenlikkers van Ford van achter hun bureau commentaar geven. Vooral dan op Ken, wiens onbeschofte temperament niet strookt met het gezinsvriendelijke aura van Ford.

Artificiële zoetstof

Op en rond het circuit weet de film moeiteloos te imponeren, met dezelfde kinetische energie die je in een goeie videogame ervaart. Maar wanneer de auto’s aan de kant gaan staan, en je hartslag weer laag genoeg is om na te denken, voel je ook de motor van de film stilvallen. Dan blijkt namelijk dat de emotionele inzet van de film veel te laag is. De vriendschap tussen Carroll en Ken, die onder druk komt te staan in de aanloop naar de race, is gewoon niet boeiend genoeg om het verhaal te dragen. De oppervlakkig uitgewerkte relatie tussen Ken en zijn zoontje Peter (Noah Jupe) smaakt dan weer naar artificiële zoetstof.

Le Mans ’66 heeft de thrills, maar niet de feels. Want wat heeft deze film uiteindelijk te vertellen? En vooral: waarom zouden wij 2,5 uur (!) van ons leven wijden aan wat in essentie gewoon een dure marketingstrijd tussen twee autofabrikanten is?

‘Le Mans ‘66’ speelt vanaf 13/11 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234