Zondag 16/06/2019

‘Le jeune Ahmed’, of hoe een miniterrorist u toch zal weten te ontroeren ★★★★☆

Beeld Photo News

De broers Dardenne staan er weer. In het compacte maar indrukwekkende Le jeune Ahmed filmen ze radicalisering als een hardnekkige verslaving. Of hoe een miniterrorist u toch zal weten te ontroeren.

De hand van zijn lerares wil hij niet meer aanraken. Zijn moeder zou beter stoppen met drinken. En zijn zusje loopt erbij als een hoer. Niet zo lang geleden was de 13-jarige Ahmed (Idir Ben Addi) nog gewoon een onschuldig kind met blinkende reeënogen en een goed rapport. Nu spiegelt hij zich aan de giftige idealen van zijn imam, en bereidt hij zich voor om miniterrorist te worden. Juf Inès (Myriem Akkhediou) is een slechte moslima, vindt hij, en dus moet ze dood.

De waaromvraag laten Jean-Pierre en Luc Dardenne (L’enfant) links liggen. Ahmeds radicalisering is een feit wanneer de film begint: het gaat de Dardennes om het pad dat hij vanaf daar aflegt. Kiest hij definitief voor een leven in het teken van de dood? Of laat hij zich toch weer met beide voeten op de grond brengen door begeleiders, rechters en psychologen? Het leven lonkt, zeker wanneer de guitige Louise (Victoria Bluck) met een strohalm aan zijn pantser komt kietelen.

Smetvrees

Met de jonge Ahmed hebben de broers alweer een onvergetelijk, gelaagd personage gecreëerd. Hij heeft dezelfde onverzettelijkheid als Rosetta, 20 jaar geleden, alleen stuwt die hem niet naar het licht, maar steeds verder richting duisternis. Zijn extremisme wordt voorgesteld als een hardnekkige verslaving – de onmacht van Ahmeds moeder herinnert aan die van Steve Carrell in Beautiful Boy –, of zelfs als een fobie: Ahmed lijdt aan smetvrees voor het leven.

Op papier is een religieuze extremist een weinig toegankelijke protagonist. Maar omdat Ahmed nog een half kind is, weet hij je toch af en toe te vertederen. Zijn open gezicht, zijn grote reeënogen en zijn zachte monchichikapsel vloeken met wat er in zijn hoofd zit. Le jeune Ahmed is een verhaal van Jekyll & Hyde: er huizen twee mensen in deze jongen. Dewelke zal het halen?

Beeld Photo News

Door te spelen met kleine brokjes informatie, en de kijker af en toe te behendig te bedotten, construeren de Dardennes een hyperefficiënte, compacte thriller die je tot op het laatste moment in spanning houdt. Alleen de allerlaatste scène kon meer tijd en ruimte gebruiken.

Le jeune Ahmed speelt vanaf 22/5 in de bioscoop. Lees hier ons interview met de gebroeders Dardenne.