Donderdag 14/11/2019

Festivals

Laundry Day imponeert en innoveert, maar hoe ziet de toekomst van dancefestivals eruit?

Beeld Joris Casaer

Laundry Day knipt de wasdraad door en maakt zo komaf met zijn reputatie als tienerfuif. Een puik programma en ingenieuze podiumopstelling zetten de beats centraal, al geeft die innovatieve aanpak ook stof tot nadenken. Hoe moet het, in tijden waarin ze als paddo’s uit de grond schieten, verder met dancefestivals?

Voor zijn twintigste editie in 2017 onderging Laundry Day een zoveelste make-over. De nieuwe organisatie brak met het oubollig imago en liet zeecontainers aanrukken die in de vorm van een taart werden geplaatst. Met een cirkelvormig terrein nodigde het festival aan de Middenvijver in Antwerpen de bezoeker – letterlijk – uit voor een muzikale rondreis, en die aanpak was een schot in de roos.

Het was zaterdag een fijn weerzien met die ingenieuze podiumopstelling. Laundry Day 2018 loopt niet langer achter de feiten aan zoals dat het laatste decennium vaak het geval was, maar tekent nu weer zélf de lijnen uit. Laundry Day wil opnieuw innoveren, en dat het Antwerpse festival in zijn huidige vorm een meerwaarde is voor Vlaanderen Festivalland, ziet ook Christophe Fedele van bookingskantoor Crap Inc. “Ik had de indruk dat Laundry Day in zijn vorige gedaanten eerder achter trends wilde aanhollen. Je zag duidelijk dat Tomorrowland een belangrijke inspiratie was”, klinkt het bij de boeker van onder meer Faisal, Gunther D en TLP. “Het is belangrijk dat je als festival consequent bent en duidelijke keuzes maakt. Je moet weten waarvoor je wil staan en trouw blijven aan die visie.”

Als je vaker van concept dan van ondergoed verandert, kom je nergens. Daar is Laundry Day het mooiste voorbeeld van. Bij de oprichting in 1998 gingen mode en muziek hand in hand, maar toen het festival in 2004 uit zijn voegen barste en in een massafeest veranderde, zwaaiden schreeuwerige podia en toeters en bellen de scepter. Het gevolg: het publiek werd jonger en steeds minder echte muziekfans zakten naar Laundry Day af.

blackwave. op Laundry Day. Beeld Joris Casaer

Diepte

Vandaag is Laundry Day opnieuw de plek waar ook meerwaardezoekers vrolijk flaneren. Het draait niet rond beleving, maar rond muziek. Is dit dan het definitieve einde van een identiteitscrisis? “Ik geloof van wel”, blikt Christophe Fedele vooruit. “Festivals die bereid zijn om op muzikaal niveau te scoren, hebben kansen om te overleven. Kijk naar HORST: dat wil in de diepte gaan en maakt hardnekkige keuzes, maar daarom steekt het wel met kop en schouders boven de rest uit. Zij bewijzen dat ze een visie hebben en wijken daar niet van af.”

Laundry Day klokte zaterdag af op 22.500 bezoekers – tijdens zijn hoogdagen lokte het evenement ruim 40.000 mensen naar Antwerpen – maar toonde wederom stevige fundamenten te hebben om de komende jaren op te bouwen. “Herman Schueremans zei mij onlangs dat je jezelf tientallen jaren moet geven om te groeien”, vertelde Laundry Day-organisator Bart Roman ons in de coulissen van het festival. Dat beaamt ook Christophe Fedele. “Het is hoopgevend hoe de huidige organisatie van Laundry Day het aanpakt. Of dit concept een succes wordt, zal afhangen van de koppigheid van de programmatoren. Je moet een langetermijnvisie hebben en volharden – ook in moeilijke tijden.”

“Dertien-in-een-dozijn-festivals zingen het niet lang uit”, weet ook dj en programmator Kristof ‘Goldfox’ Claes. “Als je geen identiteit hebt, val je eruit. Zo heb ik de laatste jaren veel festivals zien komen en gaan.” Hoe moet het dan wel? “Nichefestivals zoals Paradise City, Cirque Magique of Voltage slaan aan omdat ze een duidelijk verhaal vertellen. Maar nog belangrijker: ze richten zich tot de muziekliefhebbers. Ik heb dit jaar met veel mensen gesproken die op Pukkelpop de randanimatie beter vonden dan de programmatie. Beleving mag nooit de bovenhand nemen.”

Sylvie Kreusch (links) zorgde voor vurige voodoopop. Beeld Joris Casaer

Magere opkomst

Naast evenementen voor meerwaardezoekers, zoals pakweg Cirque Magique en Crossroads, zijn er de massa-evenementen die het vooral van de grote namen moeten hebben. Laundry Day anno 2018 schommelt tussen die twee in. Richie Hawtin, Booka Shade en Lil Kleine zijn acts waarvoor een mens uit zijn zetel komt, maar wie van de gekende paden afweek werd evenzeer verrast. Zo imponeerde Sylvie Kreusch in de vooravond met haar vurige voodoopop.

Dat die laatste, net als TheColorGrey, blackwave. en Roméo Elvis, tevreden moest zijn met een magere opkomst, blijft een heikel punt voor Laundry Day. Ook vorig jaar sloegen de liveacts, ondanks de goede shows, niet aan. Het wekt de indruk dat de organisatie nog niet volledig vat krijgt op het publiek dat naar de Antwerpse Middenvijver trekt. Maar is dat een probleem? Nee. Laundry Day moet van deze transitiefase gebruik maken om te leren. Trial-and-error.

De podia waar techno, house en hiphop de heupen beroerden, waren wél succesvol. Dat het festival ook onderdak biedt aan niet-elektronische genres vindt dj en programmator Kristof Claes een logische keuze: “Een festival mag inspelen op trends. Op papier oogt het vreemd om Lil Kleine en Richie Hawtin als headliners op één affiche te zien, maar als je 20.000 tickets wil verkopen, moet je breed gaan. Met een nicheprogramma lok je niet meer dan een paar duizend bezoekers.”

“Hier zit veel potentieel in”, analyseerde een bezoeker de huidige vorm van Laundry Day. Maar er is, ondanks een wederom puike editie, nog werk aan de winkel. Als de organisatie volgend jaar beter inspeelt op de noden van het – weliswaar steeds veranderende – publiek en niet valt voor acts die voor de elfendertigste keer in België spelen, kan Laundry Day nóg grotere stappen zetten.

Beeld Joris Casaer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234