Zondag 20/10/2019

Laundry Day

Laundry Day: het nakende einde van de identiteitscrisis

Beeld Tim Dirven

Voor zijn twintigste editie onderging Laundry Day een zoveelste make-over. Aan de Middenvijver in Antwerpen verraste de nieuwe organisatie met een ingenieuze invulling die het einde van de identiteitscrisis doet vermoeden.

In 1998 huwelijkte Laundry Day mode uit aan muziek in de Kammenstraat. Maar het koppel zou het slechts enkele jaren volhouden. Het eendagsevenement groeide met de jaren uit tot een massafeest en nam in 2004, met zo’n 40.000 bezoekers, afscheid van de Antwerpse binnenstad.

Omdat Laundry Day uit zijn voegen barstte, verhuisde de organisatie vervolgens van het Eilandje naar Nieuw-Zuid om in 2015 aan de Middenvijver te belanden. Al die jaren bleef de waslijn de rode draad, maar inhoudelijk ging de filosofie uit de beginjaren verloren en raakte het zomerevent stilaan verzeild in de schaduw van concurrenten als Tomorrowland. Vorig jaar probeerde founding father Luc Carpentier zijn Laundry Day te reanimeren door terug te keren naar de essentie. Zonder succes.

Gisteren werd de wasdraad voorgoed doorgeknipt. Met een enorme VIP-ruimte, een rist popartiesten en een volle wasmand sponsors lijkt Laundry Day 4.0 volledig af te wijken van de visie van weleer. En toch was de 20ste editie een voltreffer. Omdat Laundry Day opnieuw wil innoveren.

Beeld Tim Dirven

Zeecontainers

Het werd meteen duidelijk na onze een eerste verkenningsronde: de nieuwe organisatoren willen de rest niet langer achtervolgen, maar de toon aangeven. Dat laatste bleek ook uit de ingenieuze podiumopstelling. Vanuit de lucht zag Laundry Day eruit als een zeester. Tien podia vormden een cirkel, van elkaar gescheiden door tweehonderd omgebouwde zeecontainers.

“Bewonderenswaardig”, reageerde een twintiger met open mond. “Het ziet er niet alleen goed uit, ook de geluidskwaliteit is fantastisch. Als je voor een podium staat, hoor je gewoon niets van de andere podia. Indrukwekkend.” Het vernieuwde Laundry Day scoorde meteen goede punten.

Het was een unieke, maar vooral slimme aanpak om het publiek uit te nodigen voor een muzikale rondreis. Door in cirkels te wandelen, werd je bijna verplicht om het pad te kruisen met uiteenlopende genres – van hiphop over techno en hardstyle naar funk. Enkele jaren geleden waren schreeuwerige podia de hoofdact van het Antwerpse evenement, vandaag staat de muziek opnieuw centraal. Een opluchting.

Beeld Tim Dirven

Stuurloos schip

Laundry Day 2017 behield enigszins de filosofie van bezieler Luc Carpentier, maar voer vooral ook zijn eigen koers, door obscure talenten te koppelen aan grotere artiesten. Met Bazart, Len Faki, The Magician en Lil Kleine beschikte het festival over voldoende lokaas om een divers publiek te trekken.

Maar ondanks de tien verschillende podia, was de diversiteit toch een ferme tegenvaller. Wanneer we in de vooravond boven de Middenvijver hingen, vielen meteen enkele akelige leegtes op. Het was allesbehalve over de koppen lopen aan het podium van Studio Brussel, en ook Thrillers en LeFto kampten – ondanks hun puike line-up – met een magere opkomst. Ook het nagelnieuwe live-podium zorgde, met uitzondering van Bazart en Coely, niet voor de verwachte overrompeling.

Coely op Laundry Day Beeld Tim Dirven

Laundry Day hoopte 40.000 bezoekers te lokken, maar klokte af tussen de 25.000 en 30.000. Dat de organisatie in het verleden vaker van concept dan van ondergoed veranderde, heeft daar wellicht iets mee te maken. Het Antwerpse festival draagt de reputatie van stuurloos schip mee, maar probeerde daar zaterdag voorgoed komaf mee te maken.

Goud

“Als ze enkele podia zouden schrappen, zou het concept nog beter tot zijn recht komen”, fluisterde iemand ons toe, “maar je kan moeilijk ontkennen dat ze goud in handen hebben.” Als ze deze lijn doortrekken, zit er inderdaad muziek in het nieuwe Laundry Day, al is er nog werk aan de winkel.

Warhola op Laundry Day. Beeld Tim Dirven

We hopen dat ze de komende jaren gestaag zullen groeien, zonder stappen over te slaan, en zonder de essentie uit het oog te verliezen: muziek. Er zijn namelijk al voldoende festivals die imago boven kwaliteit verkiezen.

Is dat live-podium een meerwaarde? Ongetwijfeld, maar enkel als ze bands boeken die niet voor de elfendertigste keer in twee maanden in België spelen. En het zou ook helpen om enkele concurrerende podia de krachten te laten bundelen.

Als ze het kaf van het koren kunnen scheiden, kan dit Laundry Day terug een aanwinst zijn. En die identiteitscrisis waarmee het festival al jaren kampt, is na deze editie misschien voorgoed van de baan. Daar was zelfs geen wereldrecord - Laundry Day liet voor zijn twintigste verjaardag de grootste taart ooit bakken; zeventien meter lang, vijftien meter breed - voor nodig. Integendeel.

Lil Kleine op Laundry Day. Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Lil Kleine op Laundry Day. Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Coely op Laundry Day. Beeld Tim Dirven
Beeld Tim Dirven
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234