Maandag 18/10/2021

Filmrecensie

‘La villa’: melancholische familiekroniek met zicht op zee

null Beeld rv
Beeld rv

Robert Guédiguian nodigt uit in een villa met zicht op zee, en het is er heerlijk toeven. La villa is een melancholische familiekroniek die engagement aan ontroering koppelt.

Robert Guédiguian (Les neiges du Kilimandjaro) is aan zijn 20e langspeelfilm toe, en als hij u de vorige 19 keer niet kon overtuigen, dan zal dat deze keer wellicht niet anders zijn. De Franse regisseur blijft namelijk trouw aan zijn favoriete locatie – de streek rond Marseille –, zijn vaste acteurs en zijn sociaal geëngageerde inborst. Maar wie de eerlijke cinema van Guédiguian altijd al kon smaken, mag zich met La villa opnieuw aan een feestmaal verwachten.

Nadat hun vader een hartaanval heeft gekregen, verzamelen Angèle (Ariane Ascaride), Joseph (Jean-Pierre Darroussin) en Armand (Gérard Meylan) in hun ouderlijke huis met zicht op zee. Armand is altijd daar gebleven en heeft het proletarische eethuisje van zijn vader overgenomen. Joseph, de cynische vakbondsman, komt met zijn “veel te jonge verloofde” (Anaïs Demoustier), en Angèle brengt een levensgroot trauma mee. Onder het gouden zonlicht maken ze – soms in iets te theatrale gesprekken – de balans van hun leven op, en vinden ze stilaan een nieuwe richting.

Zeemonsters op een luxejacht

Aan de oppervlakte vertelt Guédiguian een ontroerend en melancholisch verhaal over twee broers en een zus die hun band herstellen, maar in de onderstroom sluimert sociale kritiek. Het dorpje waar de personages opgroeiden, was vroeger een “communistisch eilandje” waar verbondenheid heerste. Nu is er vooral eenzaamheid en leegstand. Het grote geld heeft het gewonnen van de solidariteit – getuige de projectontwikkelaars die als zeemonsters op een luxejacht komen opdoemen in de baai.

Guédiguian schetst een wereld waarin alle grote idealen gesneuveld zijn. En toch geeft hij de strijd (en de hoop) niet op: een groep gestrande vluchtelingenkinderen – niet toevallig óók twee broers en een zus – doet het vuur weer opflakkeren, en zorgt voor een poëtische finale die je in een staat van pure gratie brengt.

Vanaf 29/11 in de bioscoop.

Genre: Drama
Van: Robert Guédiguian
Met: Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Anaïs Demoustier
Duur: 107 min.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234