Zondag 20/10/2019

Filmrecensie

‘La dernière folie de Claire Darling’: dementerende Catherine Deneuve vergeet te ontroeren ★★☆☆☆

De grande dame van de Franse cinema, Catherine Deneuve (l.), wordt onderbenut in dit sprookje over tijd en geheugen. Haar dochter in de film is ook haar echte dochter, Chiara Mastroianni. Beeld RV

La dernière folie de Claire Darling wil een sprookjesachtige reflectie zijn over het gewicht van het verleden, maar bezwijkt onder artificiële trucjes. Catherine Deneuve speelt het vergeetachtige hoofdpersonage in dit vergeetbare drama.

Het is de laatste dag van haar leven, daar is Claire Darling (Catherine Deneuve) rotsvast van overtuigd wanneer ze uit bed komt. Het is zowat het enige waarvan ze zeker is, want haar hoofd laat haar steeds vaker in de steek. Het contact met haar dochter is verbroken, en Claire slijt haar dagen moederziel alleen in haar statige landhuis, propvol eeuwenoude klokken, poppen en kunstwerken. Op haar laatste dag heeft ze een gek idee: het huis volledig leegmaken en al haar spullen verkopen, zodat ze in vrede kan sterven. Al snel staat de tuin vol grijpgrage buurtbewoners, die hun kans schoon zien om voor een prikje een peperduur object te bemachtigen.

Claires impulsieve rommelmarkt is natuurlijk symbolisch: door haar inboedel buiten te zwieren, wil ze zich bevrijden van de vele (vaak pijnlijke) herinneringen die eraan vasthangen. Maar het is ook een schreeuw om aandacht, waarmee ze haar dochter Marie (Chiara Mastroianni, ook in het echte leven Deneuves dochter) na jaren radiostilte weer naar het ouderlijke huis wil lokken.

Deneuve in de botsauto’s

Met zijn intrigerende vertrekpunt, onvoorspelbare hoofdpersonage en prachtige snuisterijen – Claire verzamelt ingenieuze antieke klokken, wondertjes van techniek en vakmanschap – prikkelt La dernière folie de Claire Darling aanvankelijk de nieuwsgierigheid. Maar al snel wordt duidelijk dat regisseuse Julie Bertuccelli (The Tree) de beloftes niet inlost. Er wordt veel te lang opgebouwd naar de onthulling van een oud familietrauma, dat uiteindelijk de koude kleren niet raakt. Ook de manier waarop heden en verleden verweven worden, overtuigt niet: de personages zien hun herinneringen letterlijk voor hun ogen opduiken. Zo’n trucje kan werken, als het slim of origineel gebruikt wordt. Hier voelt het cliché en artificieel.

We hadden ook een beetje medelijden met Catherine Deneuve, grande dame van de Franse cinema: Bertuccelli geeft haar niet de kans om het typetje van de verwarde oude vrouw te overstijgen, en probeert ons liever te vertederen door haar hoofdrolspeelster stomweg in een botsautootje te laten rondrijden.

La dernière folie de Claire Darling loopt in de zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234