Zaterdag 11/07/2020

MuziekUitgezongen

Kylie Minogue kreeg ‘Toxic’ eerst aangeboden, maar ze weigerde. Britney hapte wél toe

Britney Spears in de beroemde ‘Toxic’-clip. Beeld rv

In 2003 bleek vooral één onweerstaanbaar popliedje uiterst besmettelijk. Niemand bleef immuun voor ‘Toxic’ van Britney.

Het was heel vreemd: ik lag naast Britney op de grond in een schrijfkamer terwijl we notities in een schriftje maakten”, aldus James Murphy, de eeuwig hippe New Yorkse ­frontman van de band LCD Soundsystem in 2003. “Stiekem wilde ik Britney een liedje laten schrijven over hoe ze de wereld haat. Ik liet haar donker elektrospul zoals Suicide horen, maar daar bleek ze immuun voor. Ik kon me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze mijn cynische teksten uit haar mond zou persen. Toen gingen zij en haar gevolg plots iets te eten halen en heb ik haar nooit meer teruggezien. Ach, ik gooi de schriftjes met haar krabbels wel op eBay.”

Bovenstaande vermakelijke anekdote onthult hoe de wereld van de alternatieve rock en die van de mainstreampop soms lelijk clashen. En hoe de machine achter Britney Spears haar bij momenten onorthodoxe koerswijzigingen probeerde op te dringen om haar carrière te redden. Wat Murphy niet kon, flikte hiphopproducer Pharrell Williams immers wél twee jaar voordien met zijn geile ‘Slave 4 U’ dat Britney prompt de volwassenheid in katapulteerde.

Maar de meest radicale make-over kreeg Britney niet zo lang na die mislukte Murphy-collab dankzij ‘Toxic’, de enige song die haar ooit een Grammy opleverde. In die tijd stond de Amerikaanse ­popzangeres op een kruispunt: moest ze bij de bronstige r&b van Pharrell blijven of keerde ze beter terug naar de gestileerde succesformule die de Zweedse topproducer Max Martin haar had gegeven met hits als ‘Baby One More Time’?

Het antwoord kwam gek genoeg van twee andere Zweden, Bloodshy & Avant, een productieduo dat in de late noughties zou muteren tot de indieband Miike Snow. Zij gingen aan de slag met een liedje dat was geschreven door ene Cathy Dennis. In de teksten deed die Britse singer-songwriter het relaas van een giftige relatie die ze moeilijk van zich af kon ­schudden. “A guy like you should wear a warning / it’s dangerous, I’m falling”, klonk het. De Britse roddelpers vogelde uit dat het liedje wel eens over de wat sullige, zij het erg populaire televisiedierenarts Noel Fitzpatrick zou kunnen gaan, met wie Dennis net was geweest. Yep, swingend is anders.

Nu was Dennis niet de eerste de beste. Ze had ‘Can’t Get You Out of My Head’ voor Kylie Minogue geschreven en zou later nog monsterhits zoals ‘I Kissed a Girl’ (voor Katy Perry) schrijven. Met haar eigen ‘Toxic’ had ze een getroebleerde relatie. “Omdat het zo’n raar nummer is,” gaf ze ooit zelf toe, “en te ingewikkeld. Het was een marteling om te schrijven. Ik kwam er niet uit. Ik heb zelden zo moeten zwoegen aan een song.” Bloodshy & Avant voegden er vervolgens een uptempo-elektrobeat aan toe, een surfgitaar en ze verknipten het spookachtige strijkersarrangement uit ‘Tere Mere Beech Mein’ , een song uit de Bollywoodmusical Ek Duuje Ke Liye. Het resultaat deed BOEM!

Kylie Minogue kreeg ‘Toxic’ eerst aangeboden, maar ze weigerde. “It’s like the fish that got away”, bekende ze later, “Ik moet ermee leren leven.” Britney hapte wél toe, kreeg er een blitse James Bond-achtige videoclip bij en scoorde zo de ­grootste (en laatste échte) hit van haar carrière.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234