Vrijdag 24/05/2019

THEATER

KVS kijkt vanuit Brussel naar Zuid-Amerika

Beeld BELGA

Met een resem Zuid-Amerikaanse voorstellingen zet de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) haar internationale plannen volgend seizoen kracht bij. Daarnaast wil het stadstheater vooral haar band met Brussel nog versterken.

De grote krachtlijnen van wat de KVS volgend seizoen zou doen, werden de afgelopen weken al duidelijk. Er was de aankondiging dat de succesvoorstelling JR – een coproductie tussen FC Bergman, Toneelhuis, NTGent en KVS – in 2020 eindelijk naar Brussel zou komen, nadat ze eerder al in Antwerpen, Gent en Parijs speelde. Er was Troika, de nieuwe samenwerking waarmee de KVS, Théâtre National en De Munt hun publiek willen verbreden. En er was Mrs Dalloway, de coproductie met Teatro Español die vorige maand in Madrid in première ging, en volgende lente ook in Brussel te zien zal zijn.

In het programma dat artistiek leider Michael De Cock samenstelde voor seizoen 2019-2020, valt vooral het internationale luik op. “Ook op dat vlak begint ons werk steeds meer te weerklinken”, luidt het in de seizoensbrochure. Zo zal L’homme de La Mancha, de Jacques Brel-musical waarmee dit seizoen opende, in augustus in de Uruguayaanse Montevideo spelen. De link met Zuid-Amerika zal komend jaar meer dan ooit worden uitgespeeld: tijdens het vijfdaagse Proximámente-festival wordt er uitgepakt met voorstellingen uit Chili (Dragón van Guillermo Calderón), Argentinië (Rubios van Grupo Krapp) en Uruguay (La ira de Narciso van Sergio Blanco). Ook de Italiaanse theatermaker Pippo Delbono zal twee keer in de KVS staan, met de voorstellingen La Gioia en Orchidée.

Hart voor Brussel

Daarnaast blijft de KVS inzetten op vertrouwde gezichten. Choreografen Lisbeth Gruwez (Piano Works Debussy) en Wim Vandekeybus (Traces – a danced concert) maken nieuw werk. Met voorstellingen van Junior Mthombeni en Pitcho Womba Konga wil het stadstheater opnieuw de vinger aan de pols houden op socio-politiek vlak.

Womba Konga, die twee jaar geleden indruk maakte met Kuzikiliza, zocht inspiratie bij de Afro-Amerikaanse auteur James Baldwin (I Am Not Your Negro, If Beale Street Could Talk) voor Fire Will Become Ashes, But Not Now, en zal ook het kunstenfestival Congolisation organiseren. Mthombeni (Malcolm X, Rumble In Da Jungle) kijkt dan weer naar Zuid-Afrika. Als zoon van een Zuid-Afrikaanse verzetsstrijder onderzoekt hij in Dear Winnie de anti-apartheidsstrijd van het ANC.

Tot slot wil de KVS haar band met de hoofdstad verder uitdiepen. “Een hart voor Brussel, een hart voor de wereld”, luidt het motto volgend seizoen. “We laten ons volop inspireren door wat er leeft in en buiten de stad die ons huisvest, en we loodsen die rijkdom en veelheid met plezier naar onze podia.” De Troika-samenwerking vertaalt zich ook naar La mémoire des arbres, een coproductie met Théâtre National, met KVS-gezicht Josse De Pauw in de hoofdrol. Met Le silence des ombres staat ook een coproductie met De Munt op het programma.

Het nieuwe KVS-seizoen opent op 25 september met de voorstelling The Time Between Us, van de Argentijn Fernandio Rubio, die in openlucht wordt gespeeld. Op hetzelfde moment wordt de dansmix Show Me Your (I’ll Show You Mine) gespeeld in de kleine zaal, en La mémoire des arbres in de grote zaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.