Maandag 20/05/2019

REVIEW

‘Kursk’: Matthias Schoenaerts gaat kopje onder

Matthias Schoenaerts en Léa Seydoux in ‘Kursk’. Beeld RV

Op de aftiteling van Kursk staan veel getalenteerde namen. En die van Luc Besson. Hoe dan ook: van een Thomas Vinterberg-film met Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux en Colin Firth verwacht je, ondanks een paar sterke scènes, net iets meer vuurwerk.

Een matige film laten eindigen met een sterke slotscène: Thomas Vinterberg kan dat. Nu ja: vooral Léa Seydoux kan dat. De Franse actrice uit La vie d’Adèle en Spectre tilt met haar sterke slotmonoloog – in elke trilling van haar stem hoor je de ingehouden emoties – Kursk in de laatste kilometer naar een hoger niveau.

Seydoux vertolkt Tanya, de vrouw van de Russische marinier Mikhail (Matthias Schoenaerts). Mikhail en zijn kompanen schepen in op de Kursk, een nucleaire onderzeeër die tot schroot wordt herleid nadat een bom aan boord ontploft. Van de 118 opvarenden overleven er slechts 23 de ontploffing, waaronder Schoenaerts. Zonder communicatie met de buitenwereld moeten ze op de bodem van de Barentszzee wachten en hopen dat de Russische marine hun hachje komt redden. Alleen blijkt de Russische marine daartoe niet in staat, en weigert ze hulp van de Noren en de Britse admiraal David Russell (Colin Firth).

Lees ook

Kursk-regisseur Thomas Vinterberg: “Matthias Schoenaerts heeft eigenlijk mij gecast”

Die plot heeft een groot nadeel: wie de geschiedenis een beetje kent, of anno 2000 de kranten las of het journaal volgde, wéét hoe het verhaal van Mikhail en zijn maats afloopt. Vinterberg en scenarist Robert Rodat (Saving Private Ryan) proberen dat euvel te omzeilen door op drie verhaallijnen tegelijk in te zetten: in de eerste plaats volgt de film de opgesloten mariniers, maar daarnaast zoomt Kursk ook in op het persoonlijke drama van de achtergebleven families, en op de geopolitieke arena waarin Firth opereert.

Maar Vinterberg blijkt niet altijd een getalenteerde jongleur, en heeft het moeilijk om die drie ballen tegelijk in de lucht te houden. Vooral Firth loopt hopeloos verloren in een weinig interessante verhaallijn. Politieke statements wilden de makers vermijden – vandaar dat er geen rol is weggelegd voor Vladimir Poetin, die destijds voor het eerst het Kremlin bewoonde – maar daardoor blijft de hele historie over Russen die geen buitenlandse hulp willen aanvaarden nogal tandeloos.

Met of zonder accent

De Deen, bekend van cultklassiekers als Festen en Jagten, is nochtans een begenadigd regisseur: de claustrofobie van de 23 overlevenden weet hij bij momenten perfect te vatten. Toch blijkt een spektakeldrama van dit kaliber niet zijn favoriete genre. Hij probeert, vooral in de van The Deer Hunter afgekeken openingsscène, de persoonlijke dynamiek tussen de personages dan wel uit te diepen, maar tevergeefs: de meeste personages blijven vooral constructies van de plot. Zelfs een sterk acterende Matthias Schoenaerts kan dat euvel niet verhelpen.

Ook vormelijk mist Kursk een eigen smoel. In deze Luc Besson-productie moet Vinterberg zijn eigenzinnigheid noodgedwongen in toom houden. Niet dat de gelauwerde cineast plots vergeten is waar hij zijn camera moet zetten, maar oninteressante CGI-shots van de gezonken duikboot en een beeldvoering die zelden het etiket ‘degelijk’ overstijgt, leiden tot een erg doorsnee film. Dat de internationale cast (Vlaamse acteurs als Josse De Pauw en Eva Van der Gucht komen ook even in beeld) in het Engels acteert, soms mét een Europees accent en soms zonder, maakt het geheel alleen maar verwarrender: Kursk is dan wel geen faliekante mislukking, maar de film blijkt al te vaak een rommeltje, waarin toptalent als Vinterberg, Schoenaerts en Firth kopje onder gaan.

Enkel Seydoux weet dus indruk te maken: zij is het kloppende hart van dit drama. Niet toevallig komt ook Vinterbergs regie het best uit de verf wanneer hij niet voor spanning en spektakel kiest, maar zijn camera richt op de herkenbare, diepmenselijke emoties die op het vasteland zijn achtergebleven. Een lichtpuntje in een film die, ondanks alle grote namen, ronddobbert op een zee van middelmatigheid.

Vanaf woensdag in de bioscoop.

Volg De Morgen op Instagram

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.