Maandag 27/06/2022

NieuwsTracey Emin

Kunstenares deelt beklijvende zelfportretten na kankerbehandeling

Kunstenares Tracey Emin toont haar leven na de kankerbehandeling in haar rauwe en ongefilterde kunst. Beeld Alun Callender
Kunstenares Tracey Emin toont haar leven na de kankerbehandeling in haar rauwe en ongefilterde kunst.Beeld Alun Callender

Onverbloemd, rauw, heftig. De zelfportretten die Tracey Emin (57) tijdens haar kankerbehandeling maakte en vorige week deelde, zijn niet voor gevoelige kijkers. Voor de Britse kunstenares is het een statement: ‘Dit is wie ik ben’.

Marjolijn Vanslembrouck

De kunstenares halfnaakt in de ziekenhuiskamer met gevulde stoma. Emin naakt in bed, met een nachtzak. Een zelfportret in bed, bijschrift: ‘exhausting’. De foto’s zijn gruwelijk: gruwelijk realistisch en confronterend.

In een uitgebreid gesprek met de Britse krant The Guardian vertelt Emin over de diagnose die ze vorige zomer kreeg, blaaskanker, en de verwoestende operatie en behandeling die daarop volgden. Haar baarmoeder, blaas, urinebuis, lymfeklieren en een deel van haar vagina werden verwijderd. In april liet ze weten dat ze na een eerste driemaandelijkse controle ‘all clear' verklaard was. Maar voor de rest van haar leven moet ze met een stoma leven.

Tracey Emin op de website van de krant 'The Guardian'. Doel: het stigma doorbreken. Beeld rv
Tracey Emin op de website van de krant 'The Guardian'. Doel: het stigma doorbreken.Beeld rv

“Door die stoma heb ik een enorme handicap. Naarmate ik beter word, wordt dat steeds lastiger. Voordien viel het mee omdat ik toch onder de morfine zat. Nu wil ik dingen doen, maar lukt het me niet”, vertelt ze in The Guardian. De kunstenares beseft dat velen een stoma als iets zeer privé zien en dat dus liever geheim willen houden. Maar dat is wat ze net niet wil doen. Emin wil een statement maken, het stigma doorbreken. “Mensen schamen zich voor die zak”, vertelde ze begin dit jaar nog in deze krant. “Er niet over praten, maakt het niet makkelijker om ermee te leven. ”

De reacties op de foto’s op de Instagram-pagina van de Britse krant, zijn bijzonder positief. De Britse wordt geprezen om haar sterkte en dapperheid en is duidelijk voor velen een inspiratie.

Haar eigen leven en ervaringen onverbloemd documenteren is de essentie van Emins werk. Misschien wel het bekendste is de installatie My Bed (1998), een onopgemaakt bed met daarrond sigarettenpeuken, condooms, lege vodkaflessen, vuil ondergoed. Ook neonwerk met poëtische boodschappen, video’s en sculpturen maken deel uit van haar internationaal gerenommeerde oeuvre. De laatste jaren maakt ze vooral indruk met haar schilderijen, waarvan er enkele vanaf maandag ook in de Londense Royal Academy te zien zijn. In de door covid uitgestelde expo The Loneliness of The Soul plaatst ze haar schilderijen naast die van de Noorse schilder Edvard Munch.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234