Dinsdag 25/06/2019

Expo

Kunstenaars bouwen Muscle Beach na in Kunsthal Gent: “Wij zijn de vleesgeworden parodie”

Thomas Min (links) en Egon Van Herreweghe (rechts) bereiden hun nieuwe installatie voor in de Kunsthal / Caermersklooster in Gent. Beeld Damon De Backer

Mannelijkheid is begin 2019 aan een revisie toe. Dat vonden ook Thomas Min en Egon Van Herreweghe toen ze enkele jaren geleden samen de installatie ‘The Ideal Husband’ bouwden, een allegorie op het leven van een ‘echte man’. Nu bouwen ze in de Gentse Kunsthal een replica van de omheining rond Muscle Beach, een twintigste-eeuws symbool voor protserige viriliteit.

Op het zuidelijkste stukje van Venice Beach in Californië werd begin 20ste eeuw de Amerikaanse fitness- en bodybuilderscultuur geboren. Vandaag staat er op dezelfde plek nog steeds een verzameling fitnessapparaten, die – als het weer mee zit – worden bevolkt door blinkende, pompende lijven en omheind worden door twee ton knalblauw staal onder de naam Muscle Beach. Het werd een plek die een onmiskenbare indruk heeft achtergelaten in ons hedendaags schoonheidsideaal. Met een exacte replica van de omheining in het Caermersklooster stellen kunstenaars Thomas Min en Egon Van Herreweghe onze paradoxale digitale lichaamscultuur en het clichébeeld van de man vandaag in vraag. 

“De vorm van Muscle Beach kwam ons voor als iets compleet willekeurigs,” vertel Van Herreweghe, terwijl hij trots zijn handen afstoft na het werken aan het blauwe gevaarte,  “alsof de omheining lukraak in elkaar gestoken was door een plaatselijke John Massis.”  

Een bodybuilder aan het werk op het echte Muscle Beach (archiefbeeld uit 2013). Beeld Getty Images for MusclePharm

Prachtige interne logica

“Vroeger grapten we vaak: die omheining ziet eruit alsof ze zélf te veel heeft gesport”, lacht Min. “Zo uit de kluiten gewassen dat ze belachelijk werd. Maar de laatste dagen, tijdens het bouwen, merkten we dat dit ding een prachtige interne logica bezit. De hoogte van de omheining in vergelijking met de diameter van de buis, zorgt ervoor dat je met gemak twee uur lang comfortabel naar een sportend lijf kan kijken.”

Door het bouwen van de omheining bezoeken de kunstenaars zelf hun onderwerp voor de eerste keer: voorheen zagen ze Muscle Beach alleen nog maar op foto. Enkele jaren geleden liepen de kunstenaars een vriendelijke producer uit L.A. tegen het lijf , die hun fascinatie begreep en prompt het ding voor hen ter plekke ging opmeten. 

“Omdat we steeds meer in een virtuele wereld leven, raken we een idee kwijt van de proporties van de dingen in de echte wereld.  We denken dat we aan de hand van foto’s kunnen inschatten hoe iets eruitziet”, zegt Van Herreweghe. “Maar het was pas door dit te bouwen, dat we begrepen wat het juist betekende, en we verbaasden ons voortdurend over de afmetingen én de betekenis ervan. Het maakt een onderscheid: mag ik binnen in de cirkel van sportievelingen, of is mijn plaats achter de omheining omdat ik een bonenstaak ben?”

Onze digitale beeldcultuur met Instagram op kop zorgt niet alleen voor een verarming van ons ruimtelijk inzicht, begrepen de kunstenaars slash amateur-ingenieurs. Het zorgt er ook voor dat we steeds meer zijn toegespitst op hoe onze lichamen eruitzien. 

“De crisis van de mannelijkheid is voortdurend rondom ons aanwezig”, zegt Van Herreweghe. “We leven in een demasculerende samenleving – gelukkig maar. Maar tegelijk is er een overdreven focus op de lichaamsidealen, die wel erg ouderwets aandoen.”

Hét embleem van mannelijkheid

Min vervolgt: “Vroeger was de arbeider hét embleem van mannelijkheid, vandaag zitten we massaal achter bureaus, om na de werkuren nog wat in de fitnesszaal te gaan verwijlen. Thomas en ik zijn twee kinderen uit de middenklasse – mijn vader was arts, en die van Thomas schrijver. Wij hoeven helemaal niet met onze handen te werken, en nu zijn we zelf de vleesgeworden parodie.” 

Thomas Min en Egon Van Herreweghe bereiden hun nieuwe installatie voor in de Kunsthal / Caermersklooster in Gent. Beeld Damon De Backer

De installatie blijft vier maanden lang in het Caermersklooster staan, om daarna in stukken getransporteerd te worden naar verschillende willekeurige locaties, waar de delen op zich voort zullen leven en langzaam degenereren buiten de context van de tentoonstelling. “Dat kan in een museumtuin belanden, of dienstdoen als deel van de omheining voor de pony van mijn buurvrouw”, vertelt Van Herreweghe. “Tenzij we natuurlijk ondertussen zélf verdwijnen naar L.A. – ik weet niet hoe ze dit ding zullen afbreken zonder ons.”

Muscle Beach van Egon Van Herreweghe en Thomas Min is van 25 januari tot 24 mei integraal te bezichtigen in de Kunsthal te Gent. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden