Zondag 27/09/2020

ReportageFotografie

Kunstenaar Stéphane franck Berthelot tovert Parijs om tot een kleurboek

Stéphane franck Berthelot: ‘Parijs was niet dood tijdens de lockdown, de stad zweeg gewoon eventjes. Met deze reeks wilde ik haar stem teruggeven.’Beeld Stéphane franck Berthelot

De Franse kunstenaar Stéphane franck Berthelot was even ‘een street artist met huisarrest’. Foto’s van de Parijse skyline kleurde hij in volle coranatijd met Memphis-motieven. Mag het echte Parijs er na de crisis ook een tikje zo uitzien, s’il vous plaît?

Je considère des immeubles comme des meubles”, zegt Parijse kunstenaar Stéphane franck Berthelot. Onvertaalbaar, maar kijk naar zijn beelden en je snapt het plaatje meteen: hij beschilderde de Parijse skyline met eighties meubelmotieven. Niet fysiek natuurlijk, want toen hij deze beelden maakte, mocht je in Frankrijk amper je kot uit. 

“Ik voelde me een street artist met huisarrest”, lacht hij. “Parijs was mijn kleurboek. Ik verfde de daken en gevels op mijn iPad. Met digitale stiften bewerkte ik foto’s, die ik zelf maakte. Maar via Facebook en Instagram kwam er zo veel reactie, dat mensen me zelf foto’s toestuurden. Ze wilden dat ik het ­uitzicht vanuit hun appartement wat minder alledaags maakte. Een beetje kleur maakt alles toch wat draaglijker.”

Beeld Stéphane franck Berthelot

Berthelot liet zich inspireren door het meubilair van de Memphisgroep, een stel radicale designers en architecten onder leiding van de Italiaan Ettore Sottsass. Zij stonden in de postmoderne jaren 80 vooral bekend om hun creaties in clashende materialen en grafische vormen, wars van ­standaardproductie. Commercieel een ramp, maar tot op heden enorm invloedrijk. 

Beeld Stéphane franck Berthelot

“En nauwelijks verouderd; we kunnen vandaag wel wat Memphis-spirit gebruiken”, zegt Berthelot. Het mag gezegd: zijn Parijs ziet er bijzonder vrolijk uit in die schreeuwerige motieven. En dat terwijl de stad in realiteit lange tijd somber en monddood was. “Parijs was niet dood, de stad zweeg gewoon eventjes. Ja, het was een ongemakkelijke stilte. Maar met deze reeks wilde ik haar stem terug­geven. Ik wilde de stad reanimeren met ­kleuren en patronen.”

Beeld Stéphane franck Berthelot

Stéphane franck Berthelot (°1973) is een kind van de jaren 80. Maar dit was uitdrukkelijk geen nostalgie-projectje, zegt hij. Zelf ziet hij meer de link met zijn ­verleden als eigenaar van een platenlabel. “Mijn kleuren zijn een partituur voor de stad. In de kleuren en motieven zit zeker een bepaald ritme. Ze geven Parijs een soundtrack. Want veel muziek zat er al die weken niet meer in.”

Beeld Stéphane franck Berthelot

Toch klaagt hij als artiest zeker niet. Hij vond de lockdown net een heel inspirerende tijd. “Er was geen afleiding, ik werd productiever dan ooit. De crisis bracht me op ideeën die ik anders nooit gehad zou hebben. Deze reeks was mijn manier om mezelf te bevrijden van de isolatie. Neen, dit is niet het Parijs van mijn dromen. Maar het zou zonde zijn, mocht de stad na de crisis niet veranderd zijn.”

stephanefranckberthelot.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234