Dinsdag 01/12/2020

KunstLa casa del artista

Kunstenaar Philippe Vandenberg zocht graag de randjes op, tot hij er zelf afviel

Beeld Jan Mast

Waar en hoe leefden beroemde kunstenaars? Deze week: het Molenbeekse atelier van Philippe Vandenberg.

‘Heb vanmorgen een atelier gekocht, een kathedraal’, mailde kunstenaar Philippe Vandenberg (1952 – 2009) op 29 maart 2006. En opgelucht dat hij was: hij wou weg uit Gent, naar het bruisende Brussel, waar zijn zoon en dochter al woonden. In Molenbeek vond hij een voormalige autoherstelplaats, die qua licht en ruimte inderdaad kathedraalallures had. Nog altijd, trouwens: elf jaar na zijn dood valt het noorderlicht er nog even magisch binnen langs de sheddaken. “Een schilderij komt als een dame op visite”, zei Vandenberg over zijn muze. Hij bedoelde: als de inspiratie op de deur klopt, kan je die onmogelijk negeren.

Beeld Jan Mast

In het atelier krijgen zijn schilderijen en tekeningen nog dagelijks visite. Negeren is geen optie: ­sommige schreeuwen ‘Il me faut tout oublier’ of ‘Kill The Dog Today’, andere staan zelfs nog op hun ezel. Zijn versleten atelierzetel staat er nog, de vloer is nog deels afgedekt met vuil schilderskarton. Aan de muur hangen kruisbeelden. In zijn vitrinekasten zie je schelpen, doodskoppen, krantenknipsels, uitgescheurde pagina’s uit kunstboeken, porno en ander inspiratiemateriaal. Zijn ateliertafels liggen nog vol penselen, vodden en verdroogde verfpotten.

Philippe VandenbergBeeld Julien Vandevelde

Was hij niet zo’n ‘onrustige ravijnloper’, zoals de Groene Amsterdammer hem omschreef, dan kon hij hier morgen gewoon het atelier binnenwandelen en verder schilderen. Vandenberg werkte er op leven en dood, en zocht graag de randjes op. Tot hij er zelf af viel. Sinds zijn zelfgekozen dood in juni 2009 houden zijn kinderen Hélène, Guillaume en Mo de herinnering aan hem levend met de Philippe Vandenberg Foundation: een stichting gerund vanuit zijn ‘kathedraal’. Guillaume maakte er de kortfilm Kamikaze. Mo, architect bij studio MOTO, ­ontwierp er een modulaire ­kastenwand, bekleed met onbeschilderd canvas, waarachter de overgebleven werken gestockeerd zijn. De Foundation onderzoekt, documenteert, archiveert en toont Philippes werk aan het publiek en aan geïnteresseerde kunstenaars, verzamelaars of curatoren. 

Zoals Barry Rosen, die de expo voor BOZAR samenstelde. Een dikke 250 ‘Molenbeekse’ werken op papier hangen daar nu. Ze lezen haast als een krant: kleine buurtanekdotes zijn vermengd met grootstedelijke ­spanningen en drama’s uit de wereldpolitiek. Molenbeek als microkosmos voor de problemen op wereldschaal: ­actueler kan haast niet.

Bezoek op afspraak via philippevandenberg.be. Op 3 en 4 oktober organiseert Korei gecombineerde visites aan het atelier in Molenbeek en de expo in BOZAR, korei.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234