Vrijdag 03/04/2020

Look Hoes Talking

Kunstenaar Kasper Bosmans schildert platenhoes Absynthe Minded

Absynthe Minded heeft de platenhoes van Kasper Bosmans moeten leren appreciëren.Beeld Kasper Bosmans

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: Jungle Eyes, het nieuwe album van Absynthe Minded, met een artwork van de Belgische kunstenaar Kasper Bosmans.

Ergens tussen 2012 en 2015 trok Bert Ostyn in alle stilte de stekker uit Absynthe Minded. Hij voelde zich bevrijd en bracht een soloplaat uit. Vandaag kijkt hij opnieuw zijn oude geliefde in de ogen, en dat viert hij met een nieuwe plaat én een klepper van een hoes.

Voor het artwork klopte Ostyn aan bij Kasper Bosmans. In zijn schilderijen, objecten en installaties bewandelt de Belgische kunstenaar de grens tussen natuur en fictie, tussen kunst en ambacht. Sinds enkele jaren maakt hij voor elk werk een bijhorend schilderij op een klein houten paneel. Bosmans doopte ze tot legend paintings – losstaande werken die dienen als de sleutel tot zijn werk. Hij maakte ook voor Absynthe Minded zo’n schilderij.

“Ik sta vooral bekend om sculpturen en schilderijen waarin ik kunsthistorische elementen samenbreng tot een collage”, vertelt Bosmans. “Het is conceptuele kunst die niet altijd even makkelijk te vatten is. Daarom maak ik zulke schilderijen – ze helpen je om mijn werk te kunnen lezen. Het is een manier om de traditionele zaalteksten te vervangen.”

In zekere zin is een legend painting – net als een platenhoes – de deur die naar het universum van een artiest leidt. Voor Absynthe Minded liet hij zich niet leiden door mythologie of folklore. “Toen Bert en ik elkaar ontmoetten, zat hij middenin het schrijfproces van zijn songteksten. Ik heb lang gedacht om rond die teksten te werken, maar uiteindelijk heb ik onze ontmoetingen vertaald naar een collage.”

Troubadours

Het vertalen van een conversatie naar een begeleidend beeld is geen nieuw concept, legt Kasper Bosmans uit. “Vroeger verwezen troubadours naar tekeningen van Napoleon wanneer ze over de slag van Waterloo zongen. Ik vind dit bovendien een toegankelijke vorm van conceptualisme.”

Het artwork van Jungle Eyes is dus geen weergave van de sfeer van het album. De Belgische kunstenaar luisterde zelfs niet naar de nieuwe muziek. “Doorgaans hebben platenhoezen een atmosferisch, bijna poëtisch karakter. Omdat mijn werk eerder accumulatief is en niet aan de muziek refereert, was ik oprecht bezorgd dat het niet zou aanslaan.”

Beeld rv

“Als ik het goed heb begrepen van de band, was het geen liefde op het eerste gezicht”, lacht de Brusselaar. “Ze hebben het leren appreciëren.” Het blijft gissen naar het geluid van Absynthe Minded 2.0. Ook de felle kleuren van het artwork geven weinig prijs. “Dat ‘The Execution’ een donkere single was, zag je aan de singlehoes, maar voor het album heb ik de kleuren intuïtief gekozen. Je kan er niets uit afleiden.”

Kasper Bosmans maakte nog nooit eerder een platenhoes. Wanneer we hem vragen of de oefening voor herhaling vatbaar is, twijfelt hij. “Het is goed voor een keer, denk ik, maar ik moet toegeven dat er een mooie conversatie met Bert uit is ontstaan. Dat hij mijn werk bruikbaar vond, vind ik een serieus compliment.”

Jungle Eyes van Absynthe Minded verschijnt op 6 oktober via Sony Music Belgium. Ze stellen het album op 10 november voor in de Handelsbeurs, Gent. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234