Dinsdag 28/01/2020

Art Brussels

Kunstconciërge wil kopers naar Brussel lokken

Bezoekers van Art Brussels, editie 2010. Beeld Hollandse Hoogte / Gerlo Beernink Fotografie

Vandaag gaat Art Brussels van start, en dat betekent dat internationale kunsthandelaars weer onze hoofdstad opzoeken. Hotel Amigo speelt daarop in met een unieke functie: als enige hotel in ons land hebben zij een kunstconciërge. “Ik wil Brussel promoten als kunststad”, zegt Ahlem Mossadak.

Wie al eens voorbij Hotel Amigo is gelopen, het poepchique hotel in het hartje van Brussel, zal zich niet verbazen dat het cliënteel over voldoende kapitaalkracht bezit om in kunst te investeren. Nu ook Art Brussels, de kunstbeurs in Tour & Taxis, voor de vijftigste keer van start gaat, zal Ahlem Mossadak (32), de kunstconciërge van Hotel Amigo, haar handen vol hebben.

Als u zich afvraagt wat een kunstconciërge is, is dat logisch: het is niet de meest courante baan, zeker niet in ons land. “Het is behoorlijk uitzonderlijk, het is een job die weinig mensen kennen”, legt Mossadak uit. Ze is de enige 'kunstconciërge' in België, en in die hoedanigheid zet ze hotelgasten met een voorliefde voor kunst – en het budget om die liefde in eigendom om te zetten – op weg naar galeries en kunstbeurzen in onze hoofdstad. “Uiteindelijk gaat het erom om Brussel te promoten als kunststad. Er is de laatste jaren een echte boom van hedendaagse kunst in België, en zeker in Brussel. Zelfs in Parijs zijn ze onder de indruk. We mogen best wat trotser zijn.”

Die boom heeft ertoe geleid dat heel wat voorname hotelgasten naar Brussel afzakken om kunst te kopen. Om aan die vraag te voldoen, heeft het hotel de baan van kunstconciërge gecreëerd, naast die van onder andere gastronomie- en muziekconciërge. “We willen onze gasten een zo efficiënt mogelijk bezoek aanbieden”, vertelt Mossadak, die interieurvormgeving studeerde en als technicus lang werkzaam was in het theater. “Dus als ze specifieke wensen hebben om musea te bezichtigen, galeries te bezoeken of kunst te kopen, willen wij hen daar zo goed mogelijk bij bijstaan. Ik vertel hen wat de beste adressen zijn voor hun doel. Zo hadden we drie weken geleden een Russische verzamelaar op bezoek, die mij contacteerde omdat hij op zoek was naar lithografieën. Ik probeer hem daarbij zo gericht mogelijk te helpen.”

Marketingstrategie

Het fenomeen bestaat ook in andere landen en kunststeden als Parijs of Londen, al is het behoorlijk zeldzaam dat een hotel een eigen kunstconciërge heeft. Veel grote luxehotels doen voor de vragen van hun gasten beroep op een organisatie als Les Clefs d'Or, een in Parijs gebaseerde vereniging van conciërges met specifieke specialisaties, zoals kunst, mode of gastronomie.

Tussen 20 en 22 april wordt één van die adressen voor kunstkopers zeker en vast ook Art Brussels, zegt Mossadak, die ook bij de opening van de kunstbeurs aanwezig zal zijn. Bij Art Brussels zelf weten ze dat Hotel Amigo met hun kunstconciërge erg inzet op 'kunsttoerisme'. “Al is dat misschien niet het juiste woord”, legt directeur Anne Vierstraete uit. Maar omdat de belangstelling voor hedendaagse kunst groeit, en steeds meer verzamelaars daarvoor op reis vertrekken, willen hotels daarop inspelen, klinkt het. Dat dat ook in Brussel gebeurt, is niet meer dan logisch. “Uiteindelijk draait het erom om Brussel te promoten als kunststad”, stelt Mossadak.

Ahlem Mossadak. Beeld rv

Begrijpelijk, al zien sommigen in de kunstconciërge vooral een marketingstrategie van de hotels. “Iedereen surft mee op het succes van de kunstwereld in Brussel", stelt Vierstraete. "Er is in deze stad een heel groot aanbod, ook al is het iets minder zichtbaar dan in de traditionele kunststeden: veel buitenlandse verzamelaars komen nu voor specifieke kunstevenementen naar Brussel. Een beurs als Art Brussels heeft sowieso een impact op de hotelsector in Brussel, en ik kan me inbeelden dat een hotel als Amigo daarop wil inspelen. Een kunstconciërge lijkt me een slimme marketingstrategie om extra volk aan te trekken.”

Art Brussels loopt van 19 tot 22 april.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234