Zondag 27/11/2022

Kunnen Tarantino en co de goeie ouwe filmpellicule redden?

Tarantino op de set van 'Grindhouse Death Proof' Beeld PHOTO_NEWS
Tarantino op de set van 'Grindhouse Death Proof'Beeld PHOTO_NEWS

Is het einde van de filmpellicule nabij door al het digitale filmgeweld dat de bioscoopzalen binnendringt? Niet als het van regisseurs als Quentin Tarantino en J.J. Abrams afhangt. Zij lobbyen momenteel voor Kodak, dat als laatste grote bedrijf analoge filmrollen produceert en in grote moeilijkheden zit.

TT

Samen met een aantal andere bekende regisseurs en liefhebbers van de analoge filmrol, lobbyen de twee al een hele tijd bij de grote filmmaatschappijen om Kodak van de ondergang te redden. Zij zweren bij de analoge filmrol en vinden de digitale revolutie in de filmwereld maar niets. J.J. Abrams werkt momenteel analoog aan de nieuwe 'Star Wars', en noemt die methode in tegenstelling tot digitaal "mooi, organisch, natuurlijk en echt". Judd Apatow, momenteel op de set van 'Trainwreck', spreekt over "de magie van het korrelige en de kleurkwaliteit van film".

Financieel engagement
Een eerste poging om de filmmaatschappijen in een joint venture met Kodak te laten stappen, mislukte, maar nu zou er toch een nieuwe deal in de maak zijn. Die bepaalt dat de filmstudios, waaronder Universal, Disney, Warner en Weinstein, de komende jaren een vaste hoeveelheid pellicule zouden afnemen. Ook al weten ze nu nog niet hoeveel en of er überhaupt nog films op gaan opgenomen worden. "Het is een financieel engagement", zei Bob Weinstein, "maar ik denk niet dat we een aantal van onze regisseur nog in de ogen zouden kunnen kijken als we het niet zouden doen." Weinstein gaf ook toe dat hij persoonlijk door Tarantino is benaderd.

Kodak is het laatste grote bedrijf dat nog klassieke 35mm-filmrollen produceert, nadat grote concurrent FujiFilm er vorig jaar ook al het bijltje bij neerlegde. Maar met de huidige dramatische verkoopcijfers is het voor Kodak onmogelijk om de enige overgebleven fabriek nog open te houden. The Wall Street Journal bericht dat het bedrijf in 2006 en 2007 per jaar nog meer dan 3,8 miljard lopende meter filmrol verkocht, maar dat de spoeling sindsdien alleen maar dunner is geworden. Dit jaar zou Kodak nog 'maar' 137 miljoen meter verkocht krijgen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234