Woensdag 24/07/2019

Muziek

Kun je muzikaal succes voorspellen? Het buikgevoel in cijfers omgezet

Shame op 13 december in de AB. Beeld Alex Vanhee

Kun je muzikaal succes voorspellen? Onderzoekers van PXL-Music Research geloven van wel, en bouwen aan een “glazen bol” voor concertprogrammatoren. Maar is het ook de heilige graal?

In de lawine aan muziek die je vandaag overspoelt, wordt het steeds moeilijker om de bomen door het bos te zien. Laat staan om zonder fout de meest succesvolle nieuwlichters te programmeren in je muziekclub. Maar de redding zou nabij kunnen zijn. PXL-Music Research bouwde anderhalf jaar geleden een database waarbij bijna vijfduizend artiesten onophoudelijk gemonitord worden. Gegevens van sociale media, airplay, pers, streams,… worden verzameld. Op basis daarvan bouwen de onderzoekers een voorspellend model, dat clubs inzicht moet geven in potentieel verkoopsucces.

Eigenlijk komt het neer op statistiek, toegepast op een grote hoeveelheid data. AB en Clubcircuit gaven het researchteam toegang tot hun interne keuken – data van een zevenduizendtal concerten die normaal gesproken niet gedeeld worden. 

“Beslissingen in de muziekindustrie zijn vaak gebaseerd op een buikgevoel”, legt researchcoördinator Jonas Kiesekoms uit. “Concertpromotoren boeken vaak artiesten uit persoonlijke overtuiging, in de hoop dat het publiek hetzelfde voelt en de zaal uitverkocht raakt. Bookers en managers bepalen dan weer een bedrag voor artieste, op basis van intuïtie over wat de kunstenaar waard is.” Maar buikgevoel volstaat natuurlijk niet om succes te garanderen. Waar dit model zich specifiek op richt, is populariteit. Die zou de beste voorspeller zijn. Alleen: hoe méét je populariteit?

There’s no such thing as bad press

“Een zestal Vlaamse radio’s beluisteren we sinds een jaar”, zegt Kiesekoms. “Dat blijft tot op vandaag de belangrijkste variabele. In totaal bekijken we nu 169 variabelen van elke artiest: we volgen wekelijks hoe groot hun aanhang is en blijft op Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, … Ook de bezoekcijfers van Wikipedia en Discogs nemen we mee. Onlineblogs worden net zo goed gemonitord, en hoe vaak artiesten verschijnen in de traditionele pers. Wat ons erg verraste, is dat het voor de populariteit van een artiest niet uitmaakt hoe goed of slecht een recensie is, maar hoevéél er verschijnen. There’s no such thing as bad press: dat klopt dus wel degelijk (lacht).”

De eerste cijfers geven aan dat metalconcerten een hogere bierverkoop garanderen, en dat Belgische artiesten het qua populariteit winnen van buitenlandse. Acts uit Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Oceanië scoorden het slechtst. Donderdag komt ook uit de bus als meest teleurstellende dag qua opkomst in het kleine clubcircuit, al gaat die voorspelling niet op voor een grotere muziektempel als de AB.

Full bands trekken door de bank genomen dan weer een groter publiek dan soloacts. Opmerkelijk detail: het model ontdekte geen wezenlijk verschil in populariteit bij mannelijke en vrouwelijke artiesten. Gender of glazen plafond doen er dus niet toe. Leeftijd wél: over het algemeen is de ticketverkoop veel beter bij oudere artiesten – met een langere staat van dienst, dus.

“De volgende stap is om de voorspellingen van ons model te vergelijken met die van de promotors zelf. Als ons model de kaartverkoop nauwkeuriger kan inschatten dan muziekprofessionals, zou dat een enorme waarde hebben als beslissingsondersteunend systeem.”

Een Black Mirror-achtig beeld doemt meteen op. Zal dit model ooit échte professionals kunnen vervangen? “Dat is een terechte bezorgdheid”, volgens Kiesekoms. “Ik zou zelf niet graag naar een club gaan die zijn hele jaarprogrammatie laat afhangen van onze database. Dat zou heel saai en voorspelbaar worden. Programmatoren van vlees en bloed mogen nooit overbodig worden. Maar de economische realiteit leert ook dat je een club niet makkelijk uitverkocht krijgt met een onbekende, beginnende band. Wat wij willen doen, is die clubs wat ademruimte geven: dat ze op de meest aangewezen dag een economisch rendabele groep kunnen programmeren, zodat ze op andere dagen grotere creatieve risico’s kunnen nemen zonder hun broek te scheuren. Ons model is dus een ondersteuning voor hun buikgevoel.”  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden