Maandag 22/07/2019

Strips

Kuifje-logo lijkt plots te veel op Kuifje

Het logo van Mekanik. Beeld rv

Na 35 jaar moet de bekende Antwerpse stripwinkel Mekanik van logo veranderen. De knipoog naar Kuifje kon er bij Moulinsart, dat de rechten op de stripfiguur bezit, niet in. Nochtans werd het logo in de jaren 80 door de Kuifje-rechthebbenden besteld bij de Spaanse kunstenaar Peret. 

In stripkringen is het een alom bekend logo. Op de driehoekige mond en het wat vreemd geplaatste oog na, doen het ronde hoofd en het fijne neusorgaan zowat iedere stripliefhebber spontaan denken aan Hergé's rosse reporter. "Nu ja, iedereen?", grimast Jens Lambrigts, de zaakvoerder van Mekanik. "Mijn advocaat dacht dat het een knipoog naar Pinokkio was."

Lambrigts kan er nu om lachen, maar groot was zijn verbazing toen hij in januari een mail ontving van zijn Moulinsart-vertegenwoordiger. "Ons logo was illegaal, en of we dat onmiddellijk wilden verwijderen. We vielen totaal uit de lucht. Vier jaar eerder hadden we de zaak overgenomen. Nooit was er met de vorige eigenaars één woord gesproken over dat logo, dat niet alleen op ons uithangbord prijkt, maar ook op de plastic tasjes."

Op een vraag om meer uitleg reageerde de vertegenwoordiger niet langer, wel een juriste van Moulinsart. De eis: het logo binnen de vijf dagen overal verwijderen. "Indien we er geen gehoor aan gaven, zouden ze stappen ondernemen. We zijn daarop onmiddellijk naar een advocaat gespecialiseerd in merkrecht gestapt. Die kon gelukkig bedingen dat het niet vanzelfsprekend is om een logo in die tijdspanne te verwijderen. Wij zijn kleine zelfstandigen. Onze plastic tasjes laten we maken op een minimale oplage van 10.000 exemplaren."

Maar de zaak krijgt nog een staartje, weet Lambrigts. "Toen we ons licht gingen opsteken bij de vorige eigenaars, vertelden zij dat het logo afkomstig is van een Kuifje-expo uit 1984. De ontwerper die het creëerde gaf hen indertijd mondeling de toestemming om het te gebruiken. Tja, in de jaren 80 ging men meer relaxed om met dit soort zaken."

Robbertje

Intussen vocht ook die ontwerper, de Spanjaard Peret, sinds 2016 een robbertje uit met Moulinsart. Hij was het die in 1984 de officiële opdracht kreeg om een affiche te maken voor een Kuifje-tentoonstelling in Barcelona. Niet veel later bediende Mekanik zich van dat logo. Tot daar geen vuiltje aan de lucht. Tot Peret met het Franse bedrijf Créations in zee ging om van het logo houten bustes te laten maken. Dat liep goed tot in 2016, toen Moulinsart plots eiste dat de verkoop ervan zou worden stopgezet en de stock vernietigd.

Créations en Peret gingen in de tegenaanval. Een van hun argumenten was dat het een parodie betrof. Met een ander argument gaven ze blijk van strijdlust: niet zij zouden Moulinsarts rechten schenden, maar andersom was het geval. Het logo van het Musée Hergé in Louvain-La-Neuve was immers gebaseerd op het logo uit 1984, zo stelden ze. Hun eis: het museum moest onmiddellijk hun logo verwijderen. Pas vorige week veegde de negende kamer van het hof van beroep in Brussel het argument dat het een parodie betrof van tafel wegens een gebrek aan humoristische componenten. Ook Musée Hergé haalde opgelucht adem.

Bij Mekanik wilden ze de zaak nooit op de spits drijven. Toen ze Peret contacteerden, wilde die zijn rechtszaak koppelen aan die van Mekanik. "Maar dat wilden we niet", zegt Lambrigts. "Al die kopzorgen… Bovendien moeten wij nog met Moulinsart samenwerken. Tot deze zaak geregeld is wilden ze ons ook hun producten niet meer leveren. Tja." Eind deze maand moet Moulinsart volgens afspraak zijn zegen geven over het nieuwe Mekanik-logo. Lambrigts ziet geen probleem. "Kuifje komt daarop niet langer voor. En we zien het eerder als een positief signaal om dit nieuwe tijdloze logo te lanceren."

Het oude Mekanik-Logo zal voor Lambrigts en zijn partner en medezaakvoerder Kim echter niet verdwijnen. "We zijn van plan om het te laten tatoeëren op ons lichaam", grijnst hij. "Daar kan Moulinsart niets op tegen hebben."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden