Maandag 27/01/2020

Muziek

Krols trippelen met een dochter van Robyn: dit zijn de beste platen van de week

Beeld rv

Hartzeer onder een discobol, de geest van Toots en een plaat als een universum. Dit zijn de opmerkelijkste albums van de week!

Lyenn - Adrift ****

Het nieuwe jaar rechtte pas zijn kopje, maar we durven er nu al onze eigen kokkerd op te verwedden dat deze nieuwe Lyenn dagelijks kost en inwoon zal krijgen te onzent. Frederic Jacques - ook bekend als de Brusselse bassist van Mark Lanegan en Dans Dans - nam Adrift live op in IJsland. Even betoverend mooi als dat decor klinkt zijn derde soloplaat. De songs zweven schijnbaar gewichtloos in een staakt-het-vurenzone waar aantekeningen als atmosferisch, onrustig, subtiel, gevoelig en avant-gardistisch voortdurend met elkaar verbroederen. Het vergelijk met Thom Yorke of Scott Walker is zelden van de lucht. Maar eens te meer getuigt Adrift van zoveel eigenzinnigheid dat Lyenn zowaar een universum op zich is geworden.

Beeld rv

Georgia - Seeking Thrills ***

Robyn stuurt haar dochters uit. Seeking Thrills, de tweede plaat van Georgia Barnes (dochter van Neil Barnes van Leftfield!) viert hartzeer en hedonisme onder een discobol. Synthesizers knarsen vol wellust, beats hossen en botsen langsheen melancholische melodieën. Echo’s van Kylie en CHVRCHES dobbelen om een plekje in de spotlights, maar het is vooral Barnes’ kennis van de dancegeschiedenis die respect afdwingt. ‘Started Out’ is tot hitparadepop gemuteerde Detroittechno, ‘Feel It’ vergrendelt Fever Ray in een reggaetonritme, ‘Mellow’ is electroclash voor verweesde millennials. Ze mag weliswaar nog iets driftiger zoeken naar een eigen smoeltje. 

Beeld rv

Steven De bruyn - The Eternal Perhaps ***

Wanneer de laatste nachttrein het station van Brussel-Zuid binnenglijdt, gaat ‘Onderweg #2' toevallig over in ‘BXL Midi’. Magie bestaat! Het lijkt alsof Steven De bruyn de nocturne soundtrack van dat eigenste moment live componeert in onze oren: de waggelende schooiers, de nachtelijke broeierigheid én guurheid van de grootstad vinden hun weg naar deze avontuurlijke plaat. Na een kwart eeuw achtte de smoelschuiver van El Fish en The Rhythm Junks eindelijk de tijd rijp voor een eerste soloworp. Géén rootsalbum, maar eerder een imaginaire filmscore, waarbij intieme jazz noir, Ry Cooder en doorrookte blues elkaar vinden. Geen idee of hij deze eeuwige vergelijking inmiddels niet spuugzat is, maar in het krols trippelende ‘Maurice the Boss’ lijkt het alsof de geest van Toots Thielemans finaal in De bruyn gevaren is. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234