''Krantensites evolueren naar betaalmodel''
Websites van kranten mogen in de meeste landen steevast in de top-tien van de meest populaire sites staan, voor uitgevers blijven ze een moeilijke zaak. De reclame-inkomsten uit online blijken immers niet voldoende om de kosten te compenseren, laat staan om winst te maken.
En dus kijken de uitgevers dan in de richting van de lezers. "Wereldwijd zie je toch een evolutie in de richting van een betaalmodel", zegt Christian Van Thillo. Of ook de Vlaamse kranten van De Persgroep of andere uitgevers in die richting zullen evolueren, laat Van Thillo in het midden. "Het kan best dat HLN.be gratis blijft, maar er gaan wel nieuwe modellen komen. Het businessmodel waarbij alles gratis werd gegeven is niet goed genoeg gebleken."
Tussen de lijnen door valt wel af te leiden dat Van Thillo voorstander is van een systeem waarbij mensen zullen moeten betalen voor wat ze lezen op een site. Daarbij moet niet alles achter een betaalmuur, maar je kan je wel met een getrapt systeem werken waarbij de lezers vanaf een bepaald aantal artikels moeten betalen. De Vlaamse uitgevers denken daarbij aan een gemeenschappelijk betaalplatform. "We bekijken of het mogelijk is een soort online banksysteem te ontwikkelen dat je overal volgt.