Woensdag 21/04/2021

NieuwsCIM-cijfers

Kranten scoren door coronacrisis, maar effect op magazinemarkt blijft uit

null Beeld Madebyvadim
Beeld Madebyvadim

Terwijl kranten het afgelopen jaar hun cijfers zagen stijgen, heeft de coronacrisis amper effect op de magazinemarkt. Enkel Libelle, Marie-Claire en Humo, dat digitaal een forse groeispurt maakt, laten positieve cijfers optekenen.

De coronapandemie en de honger naar informatie die daarop volgde, zorgde ervoor dat bijna alle cijfers bij de kranten groen kleurden. Uit de recente CIM-cijfers blijkt dat de magazines veel minder hun voordeel konden doen met dat corona-effect. Bij bijna alle titels zet de dalende trend van de voorbije jaren door.

Humo is één van de uitzonderingen. Het weekblad zag het afgelopen jaar de verkoop met 3,9 procent stijgen en ziet nu elke week 92.849 exemplaren over de toonbank gaan. Die groei is vooral aan de digitale strategie van het blad te danken. Terwijl de verkoop op papier stabiel bleef (-0,2 procent) zette Humo een indrukwekkende digitale versnelling in. Waar het blad eind 2019 nog afklopte op een wekelijkse digitale verkoop van 2.706 exemplaren schoot dat in 2020 door naar 6.399 exemplaren (+136,5 procent). Ook de site van Humo zag zijn bezoekersaantallen aantrekken. Volgens de cijfers van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) komen er dagelijks gemiddeld 41.255 bezoekers langs, een stijging met 10 procent in vergelijking met een jaar eerder. “We willen van Humo niet de zoveelste klassieke nieuwssite maken”, vertelt Sam Feys, chef digitaal bij Humo, over de nieuwe strategie. “Met een combinatie van leesstukken uit Humo, De Morgen en de Nederlandse DPG-titels, recensies en tips, humor en ook steeds vaker videoproducties proberen we onze digitale lezers een aantrekkelijk pakket te bieden. En dat valt duidelijk in de smaak.”

Andere nieuwsmagazines hebben het lastiger. Concurrent Knack ziet de digitale verkoop dan wel stijgen – van 2.326 exemplaren in 2019 naar 2.515 in 2020 – die stijging is niet voldoende om het verlies in print te compenseren. Dat zorgt ervoor dat Knack de verkoop met 4 procent ziet dalen. Het blad verkocht in 2020 wekelijks gemiddeld 75.675 exemplaren. Ook het economische magazine Trends kan niet profiteren van de grotere vraag naar nieuws. Het ziet zijn verkoop dalen met 5,9 procent tot 30.530 exemplaren. Bij het Franstalige nieuwsmagazine Vif/L’Express zien we eenzelfde verhaal. Daar duikt de verkoop met 5,7 procent naar beneden tot een gemiddelde van 41.907 exemplaren.

Bij de vrouwenbladen lijkt de daling van de voorbije jaren stilaan te vertragen. Al kleuren de cijfers nog steeds overwegend rood. Enkel Marie Claire België (+2,7 procent) en Libelle (+1,7 procent) laten een stijging optekenen. Met gemiddeld 156.570 verkochte exemplaren blijft Libelle veruit het grootste vrouwenblad.

Ook de showbizz- en tv-bladen blijven het moeilijk hebben. Hun verkoop daalde tussen 2019 en 2020 met 5,3 procent. Dag Allemaal weet het verlies in deze dalende markt het best te beperken (-3,7 procent), maar Story (-7,4 procent) en Tv Familie/Blik (-12,8 procent) verliezen fors.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234