Maandag 17/02/2020

Concertzaal

Koningin Elisabethzaal verrijst als Elisabeth Center

► De voorbije drie jaar werd een nieuw complex gebouwd achter de beschermde gevel.Beeld BELGA

Na drie jaar bouwen is de Koningin Elisabethzaal in ere hersteld. Met een opvoering van Ein Heldenleben van Richard Strauss mocht deFilharmonie de nieuwe concertzaal gisteravond officieel inspelen.

Van wat eens de Koningin Elisabethzaal was, is alleen de voorgevel blijven staan. Achter die negentiende eeuwse gevel gaat voortaan een concertzaal schuil die de vergelijking met de absolute wereldtop kan doorstaan. Eind 2013 viel de hamer voor de oude concertzaal. Afgeleefd en niet meer te redden, was het onverbiddelijke verdict.

De Koningin Elisbethzaal ging tegen de vlakte. Achter de beschermde gevel, het enige onderdeel dat bleef staan, verrees de voorbije drie jaar een volledig nieuw complex dat voortaan als Elisabeth Center Antwerp door het leven gaat. Een project met een prijskaartje van 86 miljoen euro.

Absolute blikvanger is het nieuwe concertgebouw dat plaats biedt aan 2.000 muziekliefhebbers. Een ontwerp van het Britse architectenbureau SimpsonHaugh and Partners die om een perfecte klank te bereiken de handen in elkaar sloegen met Kirkegaard Associates uit Chicago, een wereldautoriteit op het gebied van akoestiek. Waar de vroegere zaal amper 6 op 10 haalde wat akoestiek betreft doet de nieuwe versie met een score van 9,3 een stuk beter. Daarmee komt de Koning Elisabethzaal op hetzelfde niveau als gelijkaardige zalen in Amsterdam, Wenen en Boston.

► De concertzaal biedt plaats aan 2.000 mensen en haalt een akoestiekscore van 9,3 op 10.Beeld Bob Van Mol

Gedurfd ontwerp

Maar omdat ook het oog wat wil, kozen de architectenteams voor een gedurfd ontwerp waarin de nieuwe zaal, die op 500 funderingspalen steunt, als een gigantische schoenendoos boven de grond zweeft. In het gebouw zit meer dan 2.000 ton staal verwerkt, het podium alleen al is goed voor 1.663 vierkante meter massief parket.

Bij het symfonisch orkest deFilharmonie (Royal Flemish Philharmonic )keek men reikhalzend uit naar de oplevering van de nieuwe zaal. Het orkest droomde al jaren van een eigen concertzaal en ziet die wens nu in vervulling gaan. Vanaf 2017 worden honderd repetitiedagen uitgetrokken voor deFilharmonie. De superieure akoestiek in de zaal moet het orkest toelaten zijn eigen klank verder te verfijnen. Daar is ook Philippe Herreweghe, hoofddirigent van deFilharmonie van overtuigd. "We hebben een prachtige zaal, we hebben de historiek, we hebben een uitmuntende akoestiek. Alles is voorhanden om magie te creëren."

Al zullen er in de Koningin Elisabethzaal niet alleen klassieke werken te horen zijn. Ook jazz, folk en musical hebben er hun plaats. In april volgend jaar bijvoorbeeld wordt het podium drie weken lang vrijgemaakt voor de succesproductie Cats. En in februari en maart mag de Nederlandse komiek Hans Teeuwen er zijn ding komen doen.

Na het openingsconcert van gisteren is het nu aan het grote publiek om de Koningin Elisabethzaal nieuwe stijl te ontdekken. Dit eerste jaar staan er 30 concerten gepland. Vanaf seizoen 2017/2018 seizoen gaat de bezetting fors omhoog naar 45 concertdagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234