Maandag 20/05/2019

Vier vragen

Koningin Elisabethwedstrijd: ‘Sylvia Huang lijkt niet te weten hoe goed ze is’

Sylvia Huang. Beeld BELGA

Zelf kon Sylvia Huang (25) het amper geloven dat ze maandag in de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd mag aantreden. Klara-presentatrice Katelijne Boon schat Huangs kansen in. ‘Ze maakt een frêle indruk, tot je haar een viool in handen geeft. Dat is haar stem.’

Bent u verrast door de finaleplaats van Sylvia Huang?

“Neen. Ik heb haar nu in twee rondes gehoord. Ze is technisch enorm begaafd en voelt tegelijkertijd de geest van het werk dat ze speelt heel goed aan. 

“Zo nam ze tijdens het Mozart-concerto plaats bij het orkest. Je voelde in eerste instantie wat vrees in de zaal: oei, oei, is dat wel een goed idee? Maar dankzij die positie ontstond een driehoek tussen de concertmeester, de dirigent en Sylvia zelf. Er was geen kuch meer te horen in de zaal. Iedereen was muisstil. 

“Sylvia stelt zich helemaal ten dienste van het geheel. Het resultaat klonk als prachtige huiskamermuziek. Tijdens haar recital heeft ze me dan weer tot tranen toe beroerd.”

Wat onderscheidt haar van de concurrentie?

“Ze is de kleinste en maakt een frêle indruk. Daarnaast heeft ze een lachje waarvan je vermoedt dat ze er haar verlegenheid mee weglacht. Ze reageert telkens ontwapenend, alsof ze niet beseft hoe goed ze wel is. Maar eens ze een viool in handen krijgt, lijkt het alsof ze haar stem gevonden heeft. 

“Sylvia heeft niet het typische traject afgelegd van de andere finalisten. Bovendien heeft ze geen streken of kapsones. Je moet het YouTube-filmpje maar eens opzoeken waarin ze als tienjarige het eerste Paganini-concerto speelt. Je merkt meteen haar natuurlijk talent.”

Hoe gaat ze de finale aanpakken?

“Sylvia kiest voor het vioolconcerto van Antonín Dvořák. Het is van 1971 geleden dat het nog eens gespeeld werd, dus dat alleen is al iets om naar uit te kijken. 

“Maar het is ook een verstandige keuze. In dat concerto wordt de viool nooit overstemd, het is geschreven om de viool te laten schitteren. Specialisten zeggen dat je in de finale het beste kiest voor een stuk dat je al eens met orkest speelde. Sylvia trekt zich dat niet aan. Ze grijpt de kans om een concert te spelen waarvan ze zelf kan genieten. Dat tekent haar helemaal. 

“Daarnaast spelen alle violisten ook een werk dat speciaal voor de wedstrijd geschreven werd door de Finse componist Kimmo Hakola.

“Ze zal wel geruggesteund worden door het Belgisch Nationaal Orkest. Dat zijn haast allemaal vrienden, die ernaar uitkijken om met haar samen te spelen. Op haar achttiende is ze zelf voor het orkest gaan spelen. Daar heeft ze ook de Koningin Elisabethwedstrijd vanuit het orkest begeleid.”

Speelt dat thuiskomen in haar voordeel?

“De zaal zal zeker volgepakt zijn met supporters. Er zal een heel speciale sfeer hangen. Of ze ook zal winnen, durf ik niet te voorspellen. De deelnemers zijn allemaal absolute toppers. 

“Ik kijk er alvast enorm naar uit. Die cocon van schoonheid en troost heeft me er na die zwarte nieuwsweek met de dood van Julie Van Espen en Christophe Lambrecht door geholpen. Ik kan alleen maar hopen dat nog meer mensen dankzij de prestaties van Sylvia in aanraking komen met de passie en de begeestering van die jonge mensen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.