Woensdag 23/09/2020

‘Klaus’: Netflix doet wat Disney niet durft, handgetekende animatie terugbrengen ★★★★☆

KlausBeeld RV/Netflix

Bij de grote animatiestudio’s verandert er maar bitter weinig. 3D-tekenfilms zijn de standaard geworden. Dus waarom 2D terughalen? Omdat deze Netflix-original Klaus het traditionele genre verdomd mooi heeft herdacht, daarom!

Eind vorig jaar deed Sony ook al eens een poging om de vandaag weinig vernieuwende CGI-techniek in animatie te doorbreken. Spider-Man: Into the Spider-Verse werd een frisse pop-art film, die daarvoor terecht de Oscar voor beste animatiefilm won.

En zo mag Klaus wat ons betreft bij de volgende uitreiking in de prijzen vallen, omdat ook cineast Sergio Pablos niet terugvalt op de norm van vandaag. Integendeel. Als liefhebber - en animator - van de klassieke Disneyfilms, herdacht hij het genre met de technieken van vandaag. En dat brengt de wonderlijke kracht van tekenfilms van toen terug, zonder nostalgisch te worden.

The Iron Giant

Het kost je een minuut of vijf waarin je jezelf afvraagt waar je nu precies naar zit te kijken. Is het handgetekend of computeranimatie? Het lijkt alsof ze de creatieve concept art in hun film hebben geïntegreerd. De geschilderde decors die je terugvindt in de ‘art of’-boeken van animatiefilms, waarvan ik me telkens afvraag: ‘Waarom zie ik die ontwerpen nooit in de eigenlijke films zie. Waarom moet alles er toch 3D-perfect uitzien, zonder de charme van die prachtig getekende decors?’ De droomwereld uit de films van toen werd net gecreëerd door die fantastische decors. En Klaus brengt die terug, op een 2019-manier. Met personages die visueel meer aanleunen bij cultfilm The Iron Giant van Brad Bird uit 1999, dan elke geanimeerde musical van Disney.

De film vertelt het verhaal van Jesper (Jason Schwartzman), de student van de postacademie die door grote onkunde en onwil wordt gestationeerd op een eiland helemaal bovenaan de poolcirkel. Een plek waar iedereen ruzie maakt, en niemand nog brieven stuurt. Gedemotiveerd door de context wil Jesper het laten hangen, maar dan ontmoet hij Klaus, een eenzame timmerman in een kot vol speelgoed.

Klaus is een verrassende fijne, visueel prachtige kerstfilm. Met dank aan Netflix voor dit enorme risico.

Vanaf 15/11 op Netflix.