Woensdag 03/03/2021

AchtergrondTelevisie

Klassiek tv-kijken is al jaren doodverklaard. Maar toen kwam corona

De kerstspecial van ‘FC De Kampioenen’ was het best bekeken programma van 2020. Beeld © VRT - Kris Van de Sande
De kerstspecial van ‘FC De Kampioenen’ was het best bekeken programma van 2020.Beeld © VRT - Kris Van de Sande

Het klassieke televisiekijken is al jaren geleden doodverklaard. Maar de coronacrisis zorgde in 2020 voor een wonderlijke verrijzenis van het oude kijkmodel.

Op 21 februari 2016 was de Eén-fictiereeks Eigen kweek goed voor 2.157.000 kijkers. Sindsdien kon geen enkel regulier tv-programma de kaap van de 2 miljoen kijkers ronden. Alleen de wedstrijden van de Rode Duivels op EK’s en WK’s wisten ons daarna nog massaal aan het scherm te kluisteren. Logisch, vonden experts. De opkomst van uitgesteld kijken, streamingdiensten allerhande en andere alternatieven voor het klassieke tv-kijken zouden ervoor zorgen dat de kijkcijfers nooit meer zo hoog zouden pieken. 

Maar dat was buiten Covid-19 gerekend. Het coronavirus en de lockdowns die daarbij hoorden zorgden voor een heropleving van het oude tv-model. En dat is te merken in de kijkcijferlijstjes. Vier programma’s waren het afgelopen jaar goed voor meer dan twee miljoen kijkers. En ook de programma’s die na die vier volgen, laten uitzonderlijke cijfers optekenen. Het gemiddeld aantal kijkers van de 20 best bekeken programma’s ligt in 2020 twintig procent hoger dan het jaar voordien. Ter illustratie: de nummer 20 van 2020 – een aflevering van Blind getrouwd – zou in 2019 nog goed geweest zijn voor een achtste plaats in de ranking. Waar normaal gezien sport de hoogste cijfers laat optekenen, is daar deze keer geen spoor van in de top 20.

En er zijn nog andere cijfers om de revival van het klassieke televisiekijken te staven. De gemiddelde kijkduur bijvoorbeeld schoot fors de hoogte in. In 2020 werd in Vlaanderen gemiddeld 163 minuten (live + licht uitgesteld kijken op de dag van uitzending) per dag tv-gekeken, dat zijn er 15 meer dan een jaar eerder. Tel daar het uitgesteld kijken bij en dan stijgt de gemiddelde kijkduur tot 180 minuten, 16 minuten meer dan een jaar eerder. 

Inzoomen op de weken waarin ons land in lockdown ging, maakt de invloed van corona op ons kijkgedrag nog duidelijker. Tijdens de eerste lockdown steeg de gemiddelde live-kijkduur naar 194 minuten. Tijdens lockdown twee keken we 192 minuten per dag. “De coronacrisis bracht ons tot stilstand. We leerden opnieuw het belang van een handdruk, het plezier van een goeie wandeling”, zegt Sofie Rutgeerts, manager TV & Digital Research bij het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). “En ’s avonds vonden we elkaar terug voor een avondje tv, terwijl de buurman en onze tante wellicht naar hetzelfde programma keken.”

Opmerkelijk, die stijging zet zich door in alle leeftijdscategorieën. Ook jonge(re) kijkers die het klassieke televisietoestel de voorbije jaren steeds nadrukkelijker links lieten liggen, vonden afgelopen jaar – en dan vooral tijdens de lockdowns – de weg terug naar dat scherm. Bij 12 tot 17-jarigen bijvoorbeeld steeg de gemiddelde kijkduur met 20 minuten tijdens lockdown 1 en met 12 minuten tijdens lockdown 2. Bij de 18- tot 34-jarigen was die stijging respectievelijk 31 en 15 minuten. De 35 tot 64-jarigen keken tijdens de eerste lockdown 39 minuten meer. Bij lockdown twee ging bij hen de kijkduur met 32 minuten omhoog. “De kloof die er tussen jong en oud qua kijkgewoontes bestond is het voorbije jaar verdwenen", zegt Rutgeerts. “De leeftijdscategorieën die traditioneel minder tv kijken hebben een inhaalbeweging gemaakt, waardoor televisie het afgelopen jaar opnieuw generaties kon verbinden.” 

Al is het ook niet allemaal goed nieuws. “Qua kijkcijfers was 2020 dan misschien een topjaar, paradoxaal genoeg hebben de zenders daar op commercieel genoeg geen voordeel mee kunnen doen. Adverteerders zijn tijdens de coronacrisis hard op de rem gaan staan waardoor de zenders hun fantastische cijfers niet hebben kunnen verzilveren.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234