Woensdag 05/08/2020

Review

'Klara - Best Of Jazz' *****

Beeld kos

Een onbekend genre ontdekken, hoe doe je dat? Langs welke deur stap je die nieuwe wijde wereld binnen? Klara bracht eerder al een uitstekende introductiebox uit met meesterwerken uit de klassieke muziek en doet nu hetzelfde met de vierdubbele Best of Jazz.

Mijn interesse voor jazz werd eind jaren tachtig geprikkeld, toen ik als zeventienjarige U2 in 'Angel of Harlem' hoorde zingen over Billie Holiday, John Coltrane en Miles Davis. In diezelfde periode werd acid-jazz populair, een genre dat jazz, soul en funk tot een dansbaar, hedendaags klinkend geheel versmolt. Een van die belangrijkste platen uit het genre was The Antidote van gitarist Ronny Jordan. Met daarop naast prachtig eigen werk ook 'So What', een sublieme cover van, weer die naam, Miles Davis. De week nadien kocht ik Kind of Blue, het begin van een passionele liefde voor jazz die tot vandaag blijft bloeien. Net als het beklijvende 'Lover Man' van Holiday, en 'A Love Supreme (Part 1)' van Coltrane staat 'So What' op 'Best of Jazz', een door Joris Preckler en Marc Weyts samengestelde compilatie die nieuwkomers meteen op een fantastische manier wegwijs maakt in een genre waar je heel gemakkelijk door de bomen het bos niet meer ziet.

Uiteraard zijn er de classics waar je niet omheen kunt, zoals 'Cantaloop Island' van Herbie Hancock, 'Take Five' door Dave Brubeck, Chet Bakers klassieke cover van 'My Funny Valentine', maar ook iets minder evidente passages als het mystieke 'Journey in Satchidananda' door het Alice Coltrane Sextet. De verzamelaar met zevenenzestig nummers is opgebouwd rond vier thema's: hot, cool, blue en free. Uiteraard is het onmogelijk om volledigheid na te streven, maar niettemin geven veel van de iconen uit de periode tussen de jaren dertig en zeventig van de vorige eeuw present.

Perfecte vertrekpunt
Ze allemaal opsommen zou ons te ver leiden, maar de aanwezigheid van Nina Simone, Count Basie, Charlie Parker, Charles Mingus en Bill Evans geeft alvast aan dat deze compilatie het perfecte vertrekpunt is, waarna je per artiest dieper in het repertoire kunt doordringen. Want doorgaans gaat het om de bekendste tracks uit hun grootste platen, die ook telkens in de hoesnota's zijn opgenomen. Bovendien blijkt dit de eerste 'Best Of Jazz', en staan er in de toekomst nog meer delen gepland.

Wie altijd al de ambitie had om het genre te verkennen, maar wat te zeer geïntimideerd was door het enorme aanbod om de stap te zetten, houdt nu geen enkele smoes meer over: deze verzamelaar is de eerste halte van een lange, avontuurlijke reis. Wedden dat je nadien niet eens meer naar huis wilt komen?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234