Dinsdag 18/05/2021

AchtergrondEuphoria

Klaarkomen op het paard van de draaimolen: het succes van ‘Euphoria’

Jules Vaughn (Hunter Schafer) en Rue Bennett (Zendaya) in de tweede ‘Euphoria’-special. Beeld Streamz
Jules Vaughn (Hunter Schafer) en Rue Bennett (Zendaya) in de tweede ‘Euphoria’-special.Beeld Streamz

Na een eerste, alom bejubelde aflevering in december is Euphoria terug met een tweede special. Wat verklaart het succes van dit duistere hogeschooldrama? ‘De makers betuttelen ons niet.’

Tieners die hun weg zoeken in een verwarrende wereld van seks, drugs, vriendschappen en sociale media. Het lijkt het recept voor een zoveelste high school drama. Enter Euphoria, de HBO-reeks die het allemaal net wat anders en dieper aanpakt dan de gemiddelde tienerserie. Omdat corona ook hier een tweede seizoen on hold zette, worden de fans gesust met twee specials. Na de eerste hartverscheurende special, die draaide rond de drugsverslaafde Rue Bennett, is er nu een nieuwe waarin Jules, een ander hoofdpersonage, terugkijkt op het einde van het eerste seizoen, toen ze Rue achterliet in het treinstation.

Wat maakt Euphoria zo bijzonder dat fans wereldwijd al weken reikhalzend uitkijken naar deze special en – verder weg nog – naar een tweede seizoen? De reeks speelt gewoon erg goed in op de interesses van jongeren zonder deze te romantiseren, meent zelfverklaard superfan Flo Windey (25) van Studio Brussel en VTM-reeks Club Flo. “Het is dan misschien wel een tienerdrama, maar het is absoluut geen Glee (Amerikaanse muzikale serie, red.).”

Zo is er een scène waarin personage Cassie op een kermis drugs gebruikt en lijkt klaar te komen op het paard van een draaimolen. “Als je dat hoort, wil je dat meteen zien. En als je eenmaal begonnen bent, heb je voor je het weet de hele serie uitgekeken”, verklaart Windey. “Daarnaast is de cast superaantrekkelijk en zit de show vol goede oneliners”. Die slaan ook bij het grotere publiek aan. Windey haalt een voorbeeld aan dat viraal ging op TikTok: “Wanneer personage Maddy ongevraagd op een feestje verschijnt, zegt zij: ‘I know I am not supposed to be here, because I am dressed like a hooker and none of you like me.’ Die bad bitch-vibe is aanstekelijk.”

Eigen vertelstijl

Euphoria past perfect in deze tijd waarin er meer openheid is en meer bewustzijn rond inclusiviteit, zegt mediacultuurexpert Alexander Dhoest (UAntwerpen). Kijk bijvoorbeeld naar het personage van Jules Vaughn, die een transgender persoon is en de liefdesinteresse van hoofdpersonage Rue. Jules wordt gespeeld door actrice en model Hunter Schafer, die zelf een trans vrouw is. “Jules is slechts één voorbeeld van de moderne wijze waarop Euphoria gender en seksualiteit in beeld brengt”, vertelt Dhoest. “De vrouwen in Euphoria maken hun eigen keuzes. Zij worden niet geseksualiseerd, maar toch is seks geen taboe.”

Rue Bennett (Zendaya) in de tweede Euphoria special. Beeld Streamz
Rue Bennett (Zendaya) in de tweede Euphoria special.Beeld Streamz

Ook qua vertelstijl slaat Euphoria een eigen weg in. “De makers betuttelen ons niet”, vertelt fan Liesje Baltussen (23). “Tijd en plaats zijn vaak onduidelijk en verschillende verhaallijnen worden willekeurig verteld. Toch blijft het geheel werken.” Fan Pieter Volckaert (22) vindt het verademend hoe de serie Amerikaanse clichés in beeld brengt. “Dat is zo somber dat hun artificiële context wordt doorgeprikt” vertelt hij. “De filmstijl doet denken aan het neonoir van filmmaker Nicolas Winding Refn, die The Neon Demon (2016) maakte met Elle Fanning.”

Voor de tweede special liet HBO Billie Eilish en Rosalía een duet opnemen. Geen toeval, want de muziek speelt geen tweede viool in Euphoria. “Als je terugkijkt op je tienerjaren, voelt het semimagisch, maar ook semigek en semipsychotisch. Ik wilde dat de muziek zo aanvoelde”, vertelde de Engelse producer Labrinth, die de soundtrack voor het eerste seizoen maakte, in magazine Rolling Stone. De reeks maakt daarom uitgebreid gebruik van populaire muziek, waaronder hiphop, trap, indierock en doowop. Hoogtepunt is het nummer ‘All for Us’ met Labrinth en Zendaya (Rue), dat helemaal aan het einde van seizoen één wordt gespeeld. “Alles wat hip is en leeft in alternatieve kringen krijgt een plek, zonder sell-out te zijn” vertelt Volckaert.

Agressie en spijt

Door deze esthetische en escapistische scènes dreigt soms het gevaar van romantisering van drugs en geweld. Professor Kathleen Beullens (KU Leuven) stelt dat het tonen van risicogedrag de risicoperceptie van het publiek kan beïnvloeden. “Op sociale media zien we dit ook. De mate waarin jongeren berichten over leuke feestjes en alcoholgebruik zien, kan hun eigen gebruik voorspellen.” Om romantisering tegen te gaan, moeten de risico’s van risicovol gedrag ook daadwerkelijk worden getoond. “Voor series is dit moeilijk omdat de effecten van alcohol- en nicotinemisbruik pas op een lange termijn volledig zichtbaar zijn.”

“Zeker op het vlak van drugs zit de serie op het randje van romantisering”, stemt Dhoest in. Toch geeft Euphoria hier geen eenzijdig beeld. De negatieve gevolgen van Rues verslaving op haar gezondheid en familieleven worden juist sterk benadrukt. Een memorabele scène toont hoe zij tijdens een ruzie een schilderij van de muur gooit en haar moeder met een glasscherf bedreigt. Meer dan alleen de agressie en de hitte van het moment, worden ook haar spijt en schaamte in beeld gebracht.

“Juist een fictieve serie leent zich er toe om deze gevoelens in beeld te brengen,” vertelt Dhoest. “Euphoria bevat onrealistische droomsequenties en trippy beelden, maar die maken dat het meer is dan louter een uiteenzetting over de gevaren van drugs en seks.” In plaats daarvan zijn scènes met een serieuzere inhoud interessant om naar te kijken. “Dat maakt deze serie zo verslavend, al is dat misschien een foute woordkeuze”, lacht Windey.

De speciale aflevering van Euphoria, Jules (F**k Anyone Who’s Not a Sea Blob), is nu te bekijken op Streamz.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234