Donderdag 20/06/2019

Filmrecensie

'King of the Belgians': een liefkozende blik op ons absurde landje

Koning Nicolaas III (rol van Peter Van den Begin) met gevolg in 'King of the Belgians'. Beeld rv

Wie had gedacht dat het buitenland ooit zou applaudisseren voor een Belgische koning? Op het Filmfestival van Venetië bedankte zowat de hele internationale filmpers King of the Belgians, van Peter Brosens en Jessica Woodworth, met een minutenlange ovatie. En wij begrijpen perfect waarom.

Peter Van den Begin speelt Nicolaas III, koning van een West-Europees apenlandje waarvan hij het imago wil opkrikken. Een 'kosmische gebeurtenis' verhindert echter dat de koning, op promotour in Turkije, terug naar zijn land kan vliegen om er zijn volk bij elkaar te houden wanneer Wallonië de onafhankelijkheid uitroept. Samen met zijn gevolg en een Britse documaker trekt hij door de Balkan om het woordje 'ceremonieel' uit zijn functieomschrijving te schrappen.

King of the Belgians is een vreemde stap in de carrière van Brosens en Woodworth. U kent hen van eigenzinnige, gestileerde art-house-drama's als Khadak, Altiplano en La cinquième saison: trage, contemplatieve films, waarin bevreemdende, feilloos gecomponeerde beelden de bovenhand krijgen in een strakke, verhalende plot en personages vaker abstracte constructies dan mensen van vlees en bloed zijn. De lichte toon en de handheld camera waarmee ze in King of the Belgians een koning en zijn besognes volgen, voelt vreemd, maar heerlijk fris aan in het rijtje.

Maar de verwonderde blik waarmee ze hun liefde voor vergeten folklore delen, hebben ze nog steeds. En voor het eerst richten ze die niet enkel op exotische culturen - volkse rituelen in Bulgarije en Roemenië komen wel nog prominent aan bod - maar ook op ons Belgenlandje. King of the Belgians doet ons met een liefkozende blik naar ons absurde land kijken. Brosens en Woodworth brengen een ode aan het Belgische surrealisme, net zoals C'est arrivé près de chez vous, zij het op een veel gewelddadiger manier, dat 25 jaar geleden deed.

Het meest surrealistische element dat het regisseursduo uitlicht, is de paradox van het koning-zijn: dat het staatshoofd een marionet is van zijn eigen gevolg, is geen geheim, maar in King of the Belgians is het wel een aanleiding voor een mooie scheut tragiek in de kolder. Nicolaas III - Van den Begin balanceert heerlijk tussen een droevige mimiek en komische timing - is iemand die maar wat graag eens zijn eigen ding wil doen, en plots de kans krijgt om buiten het protocol te treden en weer mens te worden.

Veel filmmakers hadden met zo'n uitgangspunt gekozen voor een scherpe satire, maar Brosens en Woodworth (en Van den Begin) zijn meer geïnteresseerd in de tragiek van het koningspersonage: iemand die niet buiten de lijntjes mag kleuren die door zijn slijmerige stafchef "met drie diploma's" (Bruno Georis) worden uitgetekend. De aanvankelijke stijfheid van de koning en zijn kamerdienaar (een hilarisch ongemakkelijke Titus De Voogdt) zet het komische talent van het regisseursduo en de cast in de verf, maar naarmate de plot zich verder ontwikkelt, ontdooit de film tot een warm, bitterzoet portret van een man die eindelijk, voor heel even, een uitweg vindt uit zijn gouden kooi. Het is herkenbaar voor iedereen die zich wel eens gevangen voelt in een schijnbaar onontkoombare routine.

King of the Belgians wordt op die manier een heerlijke kruisbestuiving tussen een mockumentary, een roadmovie en, welja, een coming-of-age-film. De komische insteek zit nooit in de weg van het menselijke drama dat zachtjesaan komt bovendrijven. De film snijdt dieper dan welke komedie ook die we dit jaar al te zien kregen. Brosens en Woodworth vinden zichzelf opnieuw uit, en bereiken ongekende hoogten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden