Dinsdag 22/10/2019

Televisie

Kijk ook eens naar iets wat je niet leuk vindt

Beeld ANP XTRA

Vergeet de slimme algoritmes van Netflix en co. die griezelig perfect voorspellen welke programma's je leuk zal vinden. De Nederlandse Publieke Omroep werkt aan een alternatief dat net het omgekeerde doet. Ook de VRT toont interesse. 

Waarom is Netflix zo verslavend? Voor een groot deel is dat de schuld van de alwetende algoritmes die bij het Amerikaanse streamingbedrijf de plak zwaaien. Die computersystemen houden rigoureus de kijkgewoontes van de abonnees bij. Zo weten ze bij Netflix perfect wie van welk soort programma's houdt en kunnen ze hun kijkers steeds opnieuw films, series of documentaires voorschotelen die binnen hun interessesfeer vallen. 

Netflix is niet het enige bedrijf met een reeks algoritmes in dienst. Ook bij Facebook bijvoorbeeld of videoplatform YouTube proberen ze gebruikers zo lang mogelijk aan boord te houden door hen steeds meer van hetzelfde te serveren. 

Een gevaarlijke evolutie, vinden ze bij de Nederlandse Publieke Omroep NPO. Door mensen enkel dingen te laten zien die bij hun interesses en voorkeuren passen ontstaat een zogenaamde filterbubbel. Een soort eigen realiteit waarin constant je eigen wereldbeeld wordt bevestigd. Daarom willen ze het bij NPO net het omgekeerde doen. Wie op hun on-demandplatform bijvoorbeeld een interview met een rechtse politicus bekijkt, krijgt daarna een interview met iemand van linkse signatuur aangeraden. 

Kerntaken

"Een maatschappelijk algoritme", noemt Martijn van Dam, bestuurder bij NPO, het. "Een systeem dat erop gericht is mensen te verrassen, hun blik op de wereld te verruimen." Dat algoritme willen ze bij de NPO loslaten op hun on-demandplatform 'NPO Start', dat goed is voor zowat 100.000 programma's en 3 miljoen unieke gebruikers. Wie daar een programma bekijkt dat een thema vanuit een bepaalde invalshoek belicht, krijgt daarna een reeks programma's voorgesteld die een andere, bredere blik op hetzelfde thema werpen. 

Vertaald naar Vlaanderen: wie een aflevering van Terzake bekijkt waarin Theo Francken zijn migratiestandpunten uiteenzet, zal daarna een gelijkaardig nieuwsprogramma gesuggereerd krijgen waarin er alternatieven voor Franckens harde aanpak in aan bod komen. 

"Nu steeds meer on demand gekeken wordt, verwachten onze kijkers dat wij hen gidsen", vertelt Van Dam. "Dat we hen wegwijs maken in ons aanbod. Het nieuwe algoritme geeft ons de kans dat op een unieke manier te doen, waarbij we mensen niet alleen informeren, maar hen ook met verschillende opvattingen kennis laten maken en discussie stimuleren. Dat is, als je het mij vraagt, een van de absolute kerntaken van een openbare omroep als de onze."

Snel schakelen

Als alles volgens plan verloopt hopen ze bij NPO binnen een aantal maanden al een eerste versie van het algoritme te laten proefdraaien. Al is er nog behoorlijk wat werk aan de winkel. Het grote probleem is dat het aanbod op 'NPO Start' voor een groot deel uit actuaprogramma's bestaat. "En die hebben een beperkte houdbaarheidsdatum", legt Van Dam uit. "Het heeft geen zin om mensen door te verwijzen naar een debatprogramma van een paar maanden oud. We zullen dus snel moeten schakelen. Het komt er op aan zo snel mogelijk vast te stellen wat de inhoud van zo'n programma is. In een ideale wereld zit elk programma binnen het half uur in het systeem." 

Om het nieuwe algoritme uit te werken rekent de NPO op hulp van wetenschappers, universiteiten en ook andere openbare omroepen. Wat dat laatste betreft wordt in eerste instantie naar de VRT gekeken. Van Dam was een aantal weken geleden in Brussel om daar zijn plannen uiteen te zetten en kon er op behoorlijk wat enthousiasme rekenen.
 

“Het is niet makkelijk concurreren met grote spelers zoals Netflix", zegt Dieter Boen, manager innovatie bij VRT. "Daarom bekijken ook wij hoe het slim inzetten van algoritmes kan helpen om onze missie waar te maken: de Vlaming inspireren, informeren en verbinden. We staan wat dat betreft open voor samenwerking, met meerdere partners.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234