Maandag 20/05/2019

Opera

Kiemen voor een breuk met het verleden: Jan Vandenhouwe over zijn plannen voor Opera Ballet Vlaanderen

Jan Vandenhouwe. Beeld Wouter Van Vooren

Vanaf september heeft Opera Vlaanderen een nieuwe directeur. Jan Vandenhouwe, voorheen werkzaam als dramaturg bij Gerard Mortier in Parijs en Madrid en als assistent van Johan Simons bij de Ruhrtriennale, neemt de fakkel over van Aviel Cahn. Hij belooft dat hij het huis grondig zal vernieuwen.

Toen zijn benoeming bekend werd, zei Vandenhouwe dat hij “nog één keer de vorm van de opera radicaal wou vernieuwen”. Dat doe je niet op één dag, zegt hij nu: “Dat is een proces voor de komende vijf, zes jaar. Maar ik leg in mijn eerste seizoen wel al kiemen voor een breuk met het verleden.” Vandenhouwe wil dat doen door intensief samen te weren met andere kunstvormen: “Met choreografen maar ook met beeldend kunstenaars, filmmakers, theaterregisseurs… Daarbij ga ik systematisch op zoek naar jongere mensen. Dat moet leiden tot voorstellingen met een nieuwe esthetiek.” 

Zo wordt de Nieuwjaarsproductie Rusalka geregisseerd door de jonge Noorse choreograaf Alan Lucien Øyen, die “verhalen wil vertellen met dans”. Ballet Vlaanderen levert de dansers, net als voor een volledig nieuwe versie van C(H)OEURS van Alain Platel. Vandenhouwe: “Alain dacht eerst dat dat geen goed idee was: de indignado’s, Occupy Wall Street, de Arabische lente, dat was toch voorbij? Een maand later begonnen de klimaatbetogingen en de gele hesjes…”

De intensieve samenwerking met het ballet is nieuw en company manager Kiki Vervloessem is daar blij mee: “Volgend jaar bestaat Ballet Vlaanderen vijftig jaar. Jeanne Brabants werkte in het begin wel samen met de opera maar omdat dat altijd ondergeschikt werk was, is ze er met slaande deuren vertrokken. Nu doen we net het tegenovergestelde: we werken voor elke productie van bij het begin organisch en inhoudelijk samen. Dat geeft ons een unieke kans om ons van de andere operahuizen in de regio te onderscheiden. Onze compagnie kan ondertussen ook een serieuze stretch aan repertoire aan, van klassiek ballet tot Alain Platel.”

Vragen van vandaag

Vandenhouwe gaat ook versterkt samenwerken met beeldend kunstenaars. Voor de openingsproductie, Don Carlos van Verdi, geregisseerd door Johan Simons, maakt Hans Op de Beeck het decor. Later op het seizoen komt er een opera met een vergelijkbaar, aan Vlaanderen gerelateerd onderwerp: Der Schmied von Gent van Franz Schreker. Die heeft Vandenhouwe toevertrouwd aan zowat de belangrijkste jonge Duitse theatermaker van het moment, Ersan Mondtag, die al twee keer bij NTGent te gast was maar nu zijn eerste opera regisseert. Een ander beeldend kunstenaar is Julian Rosefeldt (bekend van de video-installatie Manifesto, waarin Cate Blanchett dertien rollen speelde), die de Szenen aus Goethes Faust van Schumann vorm zal geven, terwijl Philippe Herreweghe dirigeert en Femke Ghyselinck voor een choreografie zorgt.

De opera krijgt al eens het verwijt dat hij te mannelijk en te wit is. Ook daar wil Vandenhouwe iets aan doen: “Ja, we openen het seizoen met Schiller (Don Carlos) en eindigen met Goethe (de Faust-Szenen), dus met mannelijk en wit repertoire. We moeten dat blijven doen en tegelijk kritisch bekijken. Maar bij nieuw werk moet het anders. Daarom ben ik ook blij dat we Usher van Annelies Van Parys en Gaea Schoeters uit Berlijn naar hier hebben gehaald. Toch is het diversiteitsvraagstuk veel breder. Welke verhalen gaan we in de toekomst vertellen? Wie gaan we aan het woord laten? Welke muziek krijgt een plaats? Niet in plaats van de meesterwerken maar ernaast. Die meesterwerken zullen we opnieuw interpreteren vanuit de vragen van vandaag. Dat zul je zien in wat Ersan Mondtag doet met Der Schmied von Gent of, bij het ballet, in de herinterpretatie van La Bayadère als Rasa door de jonge Argentijnse choreograaf, Daniel Proietto. Idem voor de Faust-Szenen, waarin Faust denkt land te winnen op de zee maar eigenlijk zijn eigen graf graaft: een fantastisch beeld, ook voor onze tijd.”

Het programma van het seizoen 2019-2020 van Opera Ballet Vlaanderen vind je op www.operaballet.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.