Zondag 24/10/2021

Televisie

Ketnet mag geen tweede zender opstarten

Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld).  Beeld Photo News
Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld).Beeld Photo News

De kogel is door de mediakerk. De VRT mag geen tweede kinderkanaal oprichten van de Vlaamse regering. Volgens minister van Media Sven Gatz (Open Vld) is een lineaire zender niet meer van deze tijd.

Ruim een jaar geleden lanceerde de openbare omroep het idee voor een tweede kinderzender. Op Ketnet Jr. zouden programma's voor peuters en kleuters tot zes jaar worden uitgezonden. Ketnet zelf zou zich dan richten op zes jaar en ouder. Maar na een jaar kibbelen heeft de Vlaamse regering die plannen een halt toegeroepen.

“Gezien het snel afnemend belang van lineaire televisie is een bijkomend televisiekanaal voor de VRT geen duurzame keuze voor de toekomst”, vindt bevoegd minister van Media Sven Gatz, die wijst op de Europese trend waar sinds 2009 geen enkel land een lineair kanaal voor kinderen tot 6 jaar is gestart. “We vragen de openbare omroep, zoals ook opgenomen in de beheersovereenkomst, volop in te zetten op digitale programmatie. Ook voor de allerkleinsten.”

Die digitale platformen zijn er al. Momenteel maakt de VRT in haar apps al een onderscheid tussen Ketnet Jr. en Ketnet. Bovendien kan u de programma's van Ketnet Jr. ook gratis opvragen via de rode knop. Maar dat onderscheid moet je ook op antenne kunnen maken, vond de VRT. Nu moet de zender lineair switchen tussen de doelgroepen.

“Zijn er dan maar twee categorieën van kinderen”, vraagt Jo Caudron (digitaal strateeg bij Duval Union Consulting) zich af. “Dat probleem stelt zich voor elke zender. VTM kan ook niet voor vijftig verschillende type kijkers lineair programmeren op één enkel kanaal. Zij moeten ook kiezen, met Familie in de week, The Voice op vrijdag en film op zaterdag. Dat is de realiteit.”

En online is de toekomst, vindt Caudron. “Mijn kinderen zijn geen peuters of kleuters meer, ze zijn 7 en 12 jaar. Zij kijken nog een heel klein beetje lineaire televisie, maar meestal opgenomen of opgevraagde programma’s. Hun media-universum bestaat vooral uit tablets, met apps, YouTube en Netflix. In dat online mediapatroon zitten amper Belgische media-assets. Wil men dus kinderen met lokale, pedagogisch onderbouwde inhoud bereiken, moet men daar meer aanwezig zijn.”

Privaat boven pedagogisch

Het plan van de VRT stootte op verzet van onder meer Medialaan (VTM, VTMKZOOM, Q2), SBS Belgium (VIER) en Studio 100. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) bleef op de vlakte. Na zes maanden onderzoek of Ketnet Jr. een goed idee zou zijn, klonk het advies: alles hangt af van waar de prioriteiten liggen.

Naast de VRT betreurt onder meer Vlaams Parlementslid Katia Segers (sp.a) de beslissing van de regering. “Ik kan alleen maar constateren dat de Vlaamse regering de commerciële belangen van enkele grote private spelers laat primeren boven de pedagogische ontwikkeling van de allerkleinste Vlamingen”, zegt Segers.

Maar volgens Caudron kan dat onmogelijk de hoofdreden zijn. “Natuurlijk zal het zo zijn dat commerciële zenders politiek druk hebben laten zetten”, zegt hij. “Zij zien mogelijk een kleine groep kinderen wegtrekken naar de VRT, en daardoor misschien reclame-inkomsten verdwijnen. Maar over hoeveel geld gaat dat? Dat is minimaal. Ik hoop dat dit argument een minimale rol speelde, en het vooral een slimme beslissing is, naar de toekomst toe.”

VRT krijgt wel 10,7 miljoen euro extra

De beslissing om een tweede Ketnet-kanaal af te keuren, kadert binnen een totaalpakket aan beslissingen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag nam. Tijdens de ministerraad werd ook besloten om te voldoen aan de vraag van de VRT om financiële zekerheid op middellange termijn te creëren. De omroep vroeg om een extra compensatie voor de niet-indexering van haar werkingsmiddelen. Daarvoor wordt nu 10,7 miljoen euro voorzien.

Daarnaast gaf de regering haar goedkeuring aan de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) en VRT om samen een investeringsfonds op te richten. Dat wil start-ups helpen financieren en ondersteunen. PMV en VRT brengen elk 5 miljoen euro kapitaal in.

“Media-Invest is een samenwerking waarbinnen VRT haar expertise inzake media-innovatie, mediatechnologie en content inbrengt en PMV haar uitgebreide kennis van zaken op vlak van investeringsbeleid, ondernemerschap in Vlaanderen en professionalisering van bedrijven ter beschikking stelt”, aldus minister Gatz.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234