Donderdag 17/10/2019

VRT

'Ketnet Jr. doet meer kwaad dan goed'

Verhuist Kaatje binnenkort naar een nieuwe zender? Beeld © VRT 2008 - Phile Deprez

Krijgt de VRT er een nieuwe kinderzender bij? Als alles volgens plan verloopt, beslist de Vlaamse regering vandaag of Ketnet Jr. er mag komen. De VRT en veel producenten staan te popelen, maar flink wat mediabedrijven vrezen de gevolgen.

Om 7 uur 's ochtends Kaatje en nog geen veertig minuten later ROX. Het programmaschema van Ketnet steekt niet meteen heel logisch in elkaar. En de kijkers storen zich daaraan, zegt Maarten Janssen, netmanager van Ketnet. "In onderzoek komt die onvoorspelbaarheid ook naar voren. Programma's voor peuters worden even later gevolgd door programma's voor kinderen van tien. Die grote spreidstand wordt steeds minder getolereerd."

Een nieuw kinderkanaal moet dat probleem oplossen. Ketnet Jr. zal alleen programma's uitzenden voor peuters en kleuters van twee tot zes jaar. De oudere kinderen blijven bij Ketnet. "Op die manier kunnen we veel beter onze doelstellingen invullen", zegt Janssen. "Elk programma steunt immers verschillende ontwikkelingsdoelstellingen, al naargelang de leeftijd van het kind."

Extra argument volgens de VRT: Ketnet Jr. zal een reclamevrije Vlaamse zender zijn met veel Vlaams aanbod. "Nick Jr. en Disney hebben bijvoorbeeld geen lokale content. Ze hebben zelfs geen eigen Sinterklaas. Wij bieden daarvoor een tegengewicht. Daarom ook dubben we buitenlandse programma's altijd met Vlaamse stemacteurs." Om die reden is bijvoorbeeld ook de Vlaamse Jeugdraad voor de komst van Ketnet Jr.

De argumenten van de VRT maakten de voorbije weken echter weinig indruk op de concurrentie in medialand. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) deed een rondvraag en daaruit bleek dat onder meer Medialaan (VTM, VTMKZOOM, Q2), SBS Belgium (VIER) en Studio 100 niet warmlopen voor het idee. "Het aanbod van de VRT kan bezwaarlijk reclamevrij worden genoemd", meent bijvoorbeeld SBS Belgium, daarbij verwijzend naar de merchandising rond Kaatje.

Het belangrijkste bezwaar voor hen is dat de komst van een extra kinderkanaal in de concurrentiële kindermarkt voor een verdere versnippering van het kijkpubliek zal zorgen. Bij Medialaan berekenden ze dat VTMKZOOM door de komst van Ketnet Jr. 1,6 procent marktaandeel zal verliezen. Zo'n terugval voelen commerciële zenders meteen in de portefeuille. Minder kijkers zorgen immers voor minder reclame-inkomsten.

Slechtst denkbare scenario

Dat is niet alleen voor de eigen financiën een slechte zaak, waarschuwen SBS en Medialaan. "De getroffen omroeporganisaties kunnen overwegen om niet langer, of toch in mindere mate, in lokale (want duurdere) content te investeren", klinkt het bij SBS. Medialaan stelt het nog net iets scherper: "Als Ketnet Jr. er komt, hypothekeert dat onze investeringen in Vlaamse kinderprogramma's en zelfs het voortbestaan van de commerciële Vlaamse kinderzenders."

Dat vooruitzicht zorgt ook bij de productiehuizen voor enige ongerustheid. De animatiesector sprak zich vorige week in een open brief nog positief uit over Ketnet Jr. De samenwerking met de VRT zou, zo hoopten ze, zorgen voor de creatie van nieuwe lokale programma's en de daaruit voortvloeiende jobs. Ook de VRT beklemtoont dat ze de motor van de Vlaamse productiesector wil blijven.

Op voorwaarde natuurlijk dat die nieuwe lokale programma's ook effectief worden besteld. En net daar knelt het schoentje, vinden de tegenstanders. In het dossier over Ketnet Jr. dat de VRT indiende bij de VRM klinkt dat zo: "Ketnet beschikt nu al over een brede catalogus aan preschooltitels", klinkt het. "Extra investeringen worden op dit vlak niet gedaan." Dat het is slechtst denkbare scenario, vindt bijvoorbeeld ook Studio 100, de grootste speler op de kindermarkt. "Het baart ons zorgen dat er geen extra budgetten voor nieuwe lokale content komen. Met Ketnet Jr. maakt de VRT de concurrentie groter, maar de investeringen volgen niet."

Een moeilijk vraagstuk dus, waar ook de VRM na zes maanden onderzoek niet aan uitraakte. Alles hangt af van waar de prioriteiten liggen, klonk het advies. Is de bescherming van de Vlaamse cultuur het belangrijkste goed, dan moet Ketnet Jr. groen licht krijgen. Zit de Vlaamse regering meer in met de bedrijfseconomische situatie van het Vlaamse medialandschap, dan kan het plan de vuilnisbak in. Aan de Vlaamse regering om vandaag een kant te kiezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234