Zondag 05/04/2020

Eurovisie

Kenners over de Eurovisie-inzending van Hooverphonic: ‘Ik twijfel of dit voldoende zal zijn’

Hooverphonic gaat met 'Release Me' naar de halve finale van het Eurovisiesongfestival in Rotterdam.Beeld VRT/Zeb Daemen

Hooverphonic heeft nu ook een nummer waarmee het op 12 mei onze driekleur zal verdedigen in de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival. Maar of ‘Release Me’ voldoende is om het deze keer wél tot een finaleplaats te schoppen, daarover zijn de meningen verdeeld. ‘Misschien is het wel té goed.’

Het waren de VRT-radiozenders die maandagochtend de primeur kregen. Hooverphonic zal met het nummer ‘Release Me’ naar het Eurovisiesongfestival in Rotterdam trekken. “Een song over afscheid nemen”, zegt schrijver/muzikant Alex Callier. “Ik heb het nummer geschreven op het moment dat mijn vader ongeneeslijk ziek was, maar het thema is universeel: iedereen krijgt vroeg of laat te maken met afscheid nemen.” Een mooi nummer, is de teneur op sociale media, maar niet meteen iets voor de liedjeswedstrijd. Zo vallen er ook meer dan eens omschrijvingen als ‘saai’, ‘eentonig’ en ‘niet memorabel’.

Volgens Noémie Wolfs, voormalige zangeres van de band, is dit een klassieke Hooverphonic-song die mooi en groots is georchestreerd. “Dat is de sterkte van Alex”, zegt ze. “Slim van hem om daar op in te zetten, ook al kunnen ze nooit zoveel muzikanten op het podium krijgen. ‘Release Me’ is een mooi nummer en dat komt op een goed moment, want op het festival mag het weer over muziek gaan. Al zal de omkadering ook heel belangrijk zijn, het blijft het Songfestival.”

En dat denkt ook StuBru-presentator Stijn Van de Voorde, die het gebeuren naar eigen zeggen ‘op een gezonde manier’ volgt. “Dit is dé typische Hooverphonic-klank die zijn nut in de voorbije 25 jaar al vaak bewezen heeft”, legt hij uit. “De strijkers en de ballads zitten er in, iets wat Alex steeds perfect op een nummer weet te zetten. Het geeft een soort Adèle-gevoel en dat is goed, want dat blijft altijd populair. Bovendien zal het nummer ook live goed klinken, want ze hebben met Luka Cruysberghs een zangeres die de druk aankan.”

Producer/muzikant Miguel Wiels durft de slaagkansen van Hooverphonic alvast niet te voorspellen. “Het nummer doet me denken aan ‘Daydream’ van The Wallace Collection, maar dan zonder de sterke passage op het einde”, zegt hij. “Maar ‘Release Me’ komt wat dat betreft te weinig los. Mijn buikgevoel zegt dat ze het niet zullen halen, ook al vind het een heel goed lied. Misschien is het wel té goed voor het Eurovisiesongfestival. Al speelt het ook serieus in hun voordeel dat ze alle grote podia al gedaan hebben, en in dit circus allicht overeind gaan blijven.” 

Travestiet 

Het is zelfs moeilijk om te prognosticeren of ons land een finaleplaats kan veroveren op 12 mei. “Dat is te vroeg om te zeggen want er nog maar een kwart van de inzendingen bekend”, zegt Raf Van Bedts, hoofdredacteur van het voormalige eurosong.be. “Wat zeker in ons voordeel speelt, is dat ze pas in de tweede helft van de eerste halve finale aantreden. Dat blijft beter hangen bij de kijker en zit dichter bij het moment van stemmen. Maar wat dan ook meespeelt, is de concurrentie in hun genre. Als ze het geluk hebben dat er voor hen een travestiet zingt en daarna een hardrockband optreedt, dan vallen ze als rustpunt op.”

Want in zijn genre is het een goede song. “We gaan hier alvast niet mee afgaan, maar ik heb er mijn twijfels over of dat genoeg is”, zegt Van Bedts. “Het nummer heeft geen hook, iets wat bijblijft of blijft hangen. Nu zal het vooral afhangen van hoe de act wordt ingekleed, want daar zijn in het verleden al heel wat Vlaamse inzendingen ten onder gegaan. Denk maar aan het nummer van Sennek in 2018, waar Alex Callier zelf aan had meegeschreven. Maar volgens mij is hij wel voldoende regelneef om dat nu in goede banen te leiden.”

En in die context heeft Van de Voorde nog een concrete tip in de aanbieding. “Een goed nummer is geen garantie, omdat het niets heeft te maken met de kwaliteit van een nummer”, vindt hij. “Het gaat om de act. En wat Hooverphonic écht kan nekken, is dat ze iets stijlvol willen doen. Want als het Eurovisiesongfestival al iets heeft bewezen, is het dat je meer kans maakt wanneer je absoluut geen stijl hebt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234