Donderdag 28/10/2021

Review

Kate Tempest in de AB: rap op de rand van tranen

Kate Tempest in opperste vervoering op 5 december in de AB. Beeld Alex Vanhee
Kate Tempest in opperste vervoering op 5 december in de AB.Beeld Alex Vanhee

Ze wordt al eens vergeleken met The Streets en Roots Manuva. Maar in de AB vertolkte Kate Tempest vooral de stem van een ontgoochelde jeugd. De frustraties en beproevingen van Generatie Y voorzag ze van bijtende poëzie. En de beige verveling van het leven bood ze tegenwicht met rhymes die barstten van medeleven.

Triomfantelijk komt Kate Tempest op in de AB. Armen zegevierend omhoog in de lucht. Alsof de buit al gelijk binnen is. Niet zelden lijkt zo'n zelfverzekerde entrée een veeg teken in de hiphopwereld. De hoogmoed voor de val. Maar de Londense rapper/dichteres toont zich allerminst een arrogante patser in Brussel. Integendeel: onbeschroomd zoekt ze voortdurend een connectie met haar publiek.

Emotionele rap met poëzie

Eén zin heeft ze nodig in Brussel om de stemming van haar magnifieke debuut Everybody Get Down te schetsen. De allereerste zin uit de spoken word van 'Marshall Law': "Everywhere is monsters, tits out, wet mouths, heads back, shouting and screaming, just to prove they exist". De sfeer is meteen gezet in de Club. Daar brengt ze het pijnlijk eenzame relaas van ene Becky en Harry. Twee dolende jongelingen die hun heil zoeken maar de kater vinden in nachtclubs, een groezelig straatleven en drugs. Hoewel Tempest de zelfkant van het leven haarfijn ontleedt, verheerlijkt ze nergens thug life of de grimmigheid van het nachtleven. Haar emotioneel geladen, viscerale voordracht grijpt eerder naar de keel dan het kruis. Haar rap balanceert zelfs vaak op de rand van de tranen.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

De Londense weifelt in de AB ook voortdurend tussen rap, poëzie en spoken word. Maar op alle drie vlakken gooit ze hoge ogen. Ritmische anekdotes brengt ze met een zwaar aangezet Londens accent en een feilloze flow. Daarin wordt ze bijgestaan door de zwarte MC Anth Clarke en een driekoppige band, die haar in wanhoop gewentelde teksten onderstrepen met live-drums en synths. Die mix van industriële blues en hiphop ("electronic narrative rap" noemde ze het zelf in Brussel) leverde haar eerder al een terechte nominatie voor de Mercury Prize op.

Bezworen eenzaamheid

In de AB neemt ze met diezelfde formule een verzekering op een concert, waarin angst, eenzaamheid en zinloosheid bezworen worden ("Muziek brengt ons samen, oreerde ze ook). De lelijke schlemielen en low-lifes steekt ze een hart onder de riem ('A Hammer'), terwijl de barsten in gezinsleven worden bijgelicht door een één-mans-toneelstuk met psychedelische vocale effecten ('Chicken'). Live snijden de songs nog veel dieper, en kruipen vervolgens onder je huid. Slechts een luttele keer wordt de spanning even verlicht, wanneer ze een elektronische versie van 'Happy Birthday' inzet voor tweede drummer Liam.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

De pittige Tempest toont zich verder een onvermoeibare wervelwind op het podium. Daarbij legt de Londense zo'n grote persoonlijkheid aan de dag, dat ze haar zonevreemde looks in de popwereld - een tikkeltje mollig, ongewassen voorkomen en plunje van een truckchauffeur - kan uitspelen als troeven. In haar bindteksten schermt deze girl next door met zelfspot, maar in haar lyrics schemert een warm engagement door.

Daarmee overtuigt ze als patroonheilige van de paupers. De onderknuppels van het ondermaanse hebben er kennelijk een welbespraakte pantoffelheldin bij. Al zoekt ze zelf ook vergeefs naar het licht aan het eind van de tunnel. Een queeste zonder 'Happy End', zo merk je in de uitzichtloze finale die op een gruizige beat wordt gezet. Achteraf leef je dan ook oprecht met haar mee, wanneer ze het wanhopige mantra aanhoudt: "we're better when we are naked and together". Zij snikt even, jij slikt even.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234