Maandag 06/04/2020

Kapitein Winokio in de AB: frisse wind met dubbele bodem

Kapitein Winokio's ereronde door de AB. Beeld Damon De Backer

Het is onderhand een jaarlijkse traditie van de AB: net voor oud en nieuw meert de Berenboot aan in Brussel, voor een handvol uitverkochte matineevoorstellingen van Kapitein Winokio. Dit keer vormde een circus het decor voor anderhalf uur absurdistisch en charmant theater.

De geheimen van de diepzee zijn niéts, vergeleken met de grenzeloze verbeelding van Kapitein Winokio. Wie een touw probeert vast te knopen aan zijn dolle voorstellingen, waant zich al gauw een verstekeling op een uitzinnig ruimteschip.

Ook dit jaar blijkt zijn nieuwe voorstelling weer helemaal in te zetten op de ongebreidelde fantasie. Circus vormt min of meer de rode draad voor een show die het moet hebben van slapstick, double-entendres, scatologische humor en zinsbegoocheling. En oh ja: een cast van steracteurs en sterartiesten die quasi-nonchalant wordt opgevoerd.

In Stef Kamil Carlens heeft Winok Seresia vandaag een geestige en gelijkgevederde speelvogel gevonden. Carlens draafde donderdag op als dadaïst - een subtiele verwijzing naar Zita Swoon Groups vroegere voorstelling Nothing That Is Everything, waarin muziek, dans, beeldend werk en absurde humor elkaar vonden. Deze extra zoetwatermatroos bracht funky disco à la ‘I Feel Love’ van Donna Summer aan boord, maar net zo goed legde hij het jonge grut uit dat “pesten voor losers is” en bekende hij verliefd te zijn.

Stef Kamil Carlens als de dadaïst tegen pesten. Beeld Damon De Backer

Misnoegde jager

Hilarisch was de misnoegde jager (een rol voor de bassist van de groep), die werd opgevoerd tijdens ‘In het bos daar staat een huisje’. In dat aloude kinderliedje komt een haasje aankloppen met de bede: “Help mij, help mij, uit de nood. Want de jager schiet mij dood.” De gebeten hond van het liedje, gezeten op een reuzenkonijn dat André Haas heette, was daar kennelijk niet mee opgezet: “Ik schiet goed OP met hazen,” verbeterde hij het zingende publiek. Een jeu de mots dat los over heel wat kinderhoofdjes leek te gaan, maar de ouders in de zaal wel aan het grinniken kreeg.

Wie een schurfthekel heeft aan betuttelend oetsjiekoetsjie-amusement, verdient namelijk óók een onderkomen op de boot van Winokio. In de voorstelling werden dan ook niet zelden double-entendres binnengesmokkeld. Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB, mocht zelfs en public vertellen over zijn escapades met Bryan Ferry - een als overjarige dandy verklede Peter Van den Begin. We zullen u het hele verhaal besparen, maar de kernwoorden “Bar Pussycat”, “gezellige rode lichtjes” en “Brussel-Noord” waren niet onbelangrijk in zijn aankondiging. Wij lagen plat, tot ons dochtertje vroeg wat er precies zo geinig was.

De bassist van Kapitein Winokio als misnoegde jager. Beeld Damon De Backer

Schlemielige clown

Van den Begin had eerder op de middag ook al kinderharten veroverd als schlemielige clown, die van de stress zijn broek had bevuild. Zijn flatulente sketch werd gevolgd door een vertaling van ‘Woolly Bully’ over kaka in de broek. Subtiel? Nou, nee. Maar wie maalde daarom? De kinderen in de zaal bescheurden zich bij zoveel humor uit de bilspleet. En wij vonden het dan weer bijzonder grappig om Raymond Van Mechelen uit Matroesjka’s te zien jammeren omdat hij zijn clownspak had ondergescheten.

Tine Reymer dreef verder op dat anaal gefixeerde elan, door als waarzegster te voorspellen dat één papa in de zaal elk ogenblik een protje zou kunnen laten, terwijl de genaamde Jef Heftruck vijfhonderd kilo probeerde te tillen met zijn wijsheidstanden om uiteindelijk door de knieën te gaan en gegeneerd een loeiharde scheet te laten.

Tine Reymer als waarzegster.Beeld Damon De Backer

Faalangst en transgenders

Voor u zou vermoeden dat alléén pipi-en-kaka-humor de dienst uitmaakten: de voorstelling ging eigenlijk nog vaker over diepere gevoelens. Met zijn nieuwe voorstelling Blij-Bang-Boos-Bedroefd toert de muzikale kapitein de komende maanden langs cultuurcentra, maar die emoties kwamen nu al uitgebreid aan bod tijdens de set. Clown August die tranen met tuiten huilde, en niet goed wist waarom hij zo droevig was, sprak de pre-puberende kinderen zichtbaar aan. Ook Winokio zelf deed zijn duit in dat zakje door faalangst aan te kaarten. Zonder zwaar op de hand te worden, of in dooddoeners te verzanden, liet de voorstelling een frisse wind waaien doorheen de wereld van laagdrempelig kindertheater. Een frísse wind, dus.

Peter Van den Begin als clown met extreme flatulentie. Beeld Damon De Backer

Zelfs het transgenderthema raakte op onschuldige wijze binnengemoffeld: “Ik word een mama” en “ik word een papa” werd op de bezwerende melodie van ‘Hava Nagila’ opgedragen aan alle meisjes en vrouwen die moeder zouden worden ... én aan alle vaders die moeder zouden worden.

Grootste troefkaart

Maar de grootste ogen trokken de koters wellicht bij illusionist Gili, die als magiër een gedresseerde vuurvlieg in zijn mond en oren liet oplichten, op het ritme van Manu Chao’s ‘King of the Bongo’. Later zou hij met een konijnentruuk zowel door de zaal uitgejouwd worden als een piepjonge assistente met verstomming doen slaan.

Dat de setlist behendig banjerde langs stokoude kinderliedjes en popgeschiedenis, was evenwel de grootste troefkaart van Winokio. ‘Het Land van Maas en Waal’ van Boudewijn De Groot werd afgewisseld met de Surinaamse ritmes van Trafassi (“kleine wasjes, grote wasjes”) en de progrock van Bryan Ferry’s ‘Let’ Stick Together’. Een snuggere beslissing, want op die manier oversteeg de voorstelling elke generatiekloof: kleine ukjes, jonge kinderen en volwassenen hoefden zich geen moment geeuwend door de set te worstelen.

Kapitein Winokio springt een gat in de lucht.Beeld Damon De Backer

In het jaar waarin Jacques Vermeire zich opdirkte als Kapitein Haddock en een gezagsvoerder van een onderzeëer er niet voor bleek terug te deinzen om het lichaam van een journaliste aan mootjes te hakken, zou de zoetwaterplunje van Winok Seresia gemakkelijk aan charme hebben kunnen ingeboet. Quod non.

Geïntrigeerde kleuters bij Winokio. Beeld Damon De Backer