Dinsdag 29/11/2022

RecensieBones and All

Kannibalenromantiek van ‘Bones and All’ zet zijn tanden in uw hart ★★★★☆

Taylor Russell als Maren and Timothée Chalamet als Lee in 'Bones and All' van Luca Guadagnino. Beeld Yannis Drakoulidis / Metro Goldwyn Mayer Pictures
Taylor Russell als Maren and Timothée Chalamet als Lee in 'Bones and All' van Luca Guadagnino.Beeld Yannis Drakoulidis / Metro Goldwyn Mayer Pictures

Timothée Chalamet en Taylor Russell gaan samen op mensenjacht in het kannibalendrama Bones and All. Ondanks de bloederige opzet mikt Luca Guadagnino op dezelfde romantische rush als in Call Me By Your Name.

Lieven Trio

“Ik zou je wel kunnen opeten”: misschien heb je het in een enthousiaste bui wel eens in het oor van je geliefde gefluisterd, maar je meende het hopelijk niet zo letterlijk als Maren (Taylor Russell) en Lee (Timothée Chalamet), het jonge koppel dat centraal staat in Bones and All. De twee zijn eaters, mensen met een onstilbare honger naar mensenvlees. Kannibalen dus. De scène waarin dat aan de kijker onthuld wordt, op een rozige pyjamaparty, stuurt rillingen over je hele lijf.

Toch wordt de behoefte van de protagonisten niet zozeer benaderd als een fantastisch griezelelement, maar veeleer als een aandoening, een marginaliserende factor die hen in armoede en isolement stort. Al heel haar leven zwerft de 18-jarige Maren noodgedwongen met haar vader (André Holland) van staat naar staat. Wanneer ook hij, haar laatste strohalm, Maren achterlaat, staat ze er helemaal alleen voor. Ze besluit op zoek te gaan naar haar moeder (Chloë Sevigny).

Het is het begin van een roadtrip door het uitgestrekte hart van Amerika, die soms doet denken aan Terrence Malicks Badlands. Niet alleen vanwege de weidse uitzichten, maar ook omdat Maren onderweg Lee (Timothée Chalamet) ontmoet, die niet alleen haar partner in crime wordt, maar ook haar geliefde.

Gruwelijk romantisch

Het is wonderlijk om te zien hoe Guadagnino een gruwelijk gegeven omtovert in iets door en door romantisch. Ondanks enkele bloederige scènes primeert in Bones and All de pure ontroering van twee loners die bij elkaar thuiskomen, en elkaar redden van hun zelfhaat. Of hun kannibalisme nu symbool staat voor een erfelijke persoonlijkheidsstoornis, voor intergenerationeel trauma, of simpelweg voor hun anders-zijn, het gaat erom dat deze twee samen sterk staan tegen een lot dat ze zelf niet hebben gekozen.

Bones and All is een kannibalenfilm die verbazend lieflijk zijn tanden in uw hart zet. De schelle horror van Guadagnino’s Suspiria is ver weg, en hoe langer hoe meer komt de smachtende romantiek van Call Me By Your Name bovendrijven. Guadagnino, die in Venetië de Zilveren Leeuw voor beste regie kreeg, creëert een vuil maar sensueel universum, bevolkt door personages van vlees en bloed, die stuk voor stuk vertolkt worden door intense, presente acteurs. Chalamet is op zijn best, Taylor Russell (met haar immer onderzoekende blik) is een revelatie, Mark Rylance en een onherkenbare Michael Stuhlbarg waren nog nooit zo eng.

‘Bones and All’ speelt vanaf 23/11 in de bioscoop.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234