Zaterdag 28/03/2020

Hiphop

Kan Dr. Dre nog mee?

Dr. Dre in New york eerder dit jaar.Beeld AP

Zestien jaar na zijn laatste langspeler brengt Dr. Dre een nieuwe plaat uit. Zijn grande finale, kondigt hij zelf aan. Maar zit de jonge garde nog te wachten op een 50-jarige gangsta millionaire?

Zestien jaar geleden rapte Dre zélf over zijn tanende status in 'Forgot about Dre': "All you niggas that said that I turned pop or the Firm flopped, y'all are the reason Dre ain't been getting no sleep." Zou de dokter vandaag wel als een roosje slapen? De afgelopen dagen struikelden media alleszins over elkaar om als eerste te berichten over de rapper. Tijdens de Beats 1-radioshow The Pharmacy vertelde de hiphopper dat zijn nieuwste plaat op 7 augustus zou uitkomen, en dat deze Compton: A Soundtrack by Dre exclusief via iTunes en Apple Music wordt aangeboden.

Hoewel Ice Cube vorige woensdag al zijn mond voorbijpraatte, en Dre zelf ook al in maart aangaf dat hij werkte aan een soundtrack, kwam het nieuws toch aan als een donderslag bij heldere hemel. De legendarische hiphopproducer was de laatste jaren namelijk veel bekender geworden om zijn bedrijf Beats dan om zijn, welja, beats. De rapper uit Compton, L.A. werkte zich de afgelopen jaren op van talentscout en gelauwerd producer tot succesvol zakenman. Zijn bedje was gespreid dankzij lucratieve deals met Beats: die hoofdtelefoonlijn bleek winstgevend, en een historisch partnerschap met Apple maakte van hem zelfs de eerste hiphopmiljardair.

Niet goed genoeg

De voorbije vijftien jaar speelde muziek alleen maar achter gesloten deuren in Dre's dokterskabinet. Zijn derde langspeler Detox had eigenlijk in 2004 moeten uitkomen, maar die voorspelling van spitsbroeder Eminem kwam nooit uit. Doorheen de jaren zou die spookplaat mythische proporties aannemen, nadat The Game de release jubelend aankondigde in 2005, Kendrick Lamar vijf jaar later hetzelfde deed, en Schoolboy Q in 2012 beloofde dat Detox later dat jaar effectief het daglicht zou zien.

Nu blijkt die langverwachte plaat al een hele poos geleden naar de prullenmand te zijn verwezen. "Ik vond er niets aan", tastte Dre opvallend eerlijk in eigen boezem tijdens The Pharmacy. "Ik werkte er hard aan, maar dat bleek niet voldoende. De plaat was gewoon niet goed genoeg." Voor Compton: A Soundtrack raakte de hiphop royalty dan weer geïnspireerd door de binnenkort te verschijnen film Straight Outta Compton. Die biografische dramafilm dankt zijn titel aan de gelijknamige gangsta rap-mijlpaal van N.W.A. Een van die legendarische Niggaz With Attitude was overigens Dr. Dre, die niet toevallig ook een van de producers van de film is.

Straight Outta Compton zal vanaf midden augustus te zien zijn in de bioscoop. Een week eerder - nu vrijdag - verschijnt evenwel al de plaat van Dre, waarop hij de handen in elkaar slaat met grootheden als Kendrick Lamar, Snoop Dogg, Ice Cube en Eminem. "Het wordt mijn grande finale", beweert de rapper.

Zou het? Zijn eigen Chinese Democracy à la Guns N' Roses heeft Dre gelukkig alleszins afgewend. Axl Rose deed er 17 jaar over om een nieuwe plaat met eigen werk uit te brengen. Uiteindelijk nekte die lange incubatieperiode de hardrockzanger. Eenzelfde lot stond Detox ongetwijfeld te wachten: welke plaat rechtvaardigt immers zo'n lange broedtijd?

Door in korte tijd een spontane hiphopplaat op te nemen, wordt het verwachtingspatroon bijgesteld. Het klimaat voor een comeback langs de grote poort zit bovendien goed. Flashbacks naar de 90s zitten toch in de lift: in de laatste maanden alleen maakten Blur en Faith No More een succesvolle terugkeer met een nieuwe plaat, terwijl ook D'Angelo, Afghan Whigs en Aphex Twin een gelauwerde doorstart maakten na meer dan tien jaar stilte.

Beeld Belga
Beeld AP

Pantoffelheld

Daarnaast werd hiphop wereldwijd in de mainstream opgenomen. Meer dan ooit boeken Amerikaanse rappers een transatlantische vlucht naar de Europese zomerfestivals. De laatste affiche van Les Ardentes toont niet alleen aan dat hiphop ingeburgerd raakte, maar ook lijsttrekkers kan opleveren voor de zogenaamde alternatieve rockfestivals. En sinds Aziatische landen als Myanmar in 2012 de censuur hebben afgschaft, floreert ook daar de hiphopscene. Wereldwijd wordt de hitparade flink opgeschud door heren als Kendrick Lamar of A$AP Rocky, om te zwijgen over de eclectische genrevernieuwers als Kanye West, Vince Staples en EL-P.

Bovendien spint de hiphopscene vandaag meer garen bij maatschappijkritiek dan bling-bling. Eerder al maakte Kendrick Lamar - een van Dre's protegés trouwens - de staat van verdeeld Amerika op met To Pimp a Butterfly. Op die muzikale mijlpaal worden de wanverhoudingen tussen blank en zwart belicht.

Maar Lamar houdt zijn brothers ook een kritische spiegel voor, door bendegeweld en eigen hypocrisie te hekelen. Zou Dre op dat vlak in een gapende generatiekloof kunnen storten? Vandaag veegt de jonge garde de vloer aan met alle machistische en gewelddadige uitwassen van het hiphopgenre, waar hij met N.W.A. van beticht werd. Vandaag wordt de pantoffelheld hoger aangeschreven dan de revolverheld.

Anderzijds is het niet denkbeeldig dat ook de vijftigjarige Dre niet langer over thug life rapt, maar een groter maatschappelijk serieux omarmt. Afgaande op songtitels als 'Genocide', 'All in a Day's Work' en 'Talking to My Diary' is dat ook het geval op Compton: A Soundtrack.

"The record is bananas", hoorden we Dre al opsnijden over die plaat. En zijn bevriende Nigga With Attitude Ice Cube noemde de release op zijn beurt zelfs "mega" in een ochtendshow op de radio. "It's Dr. Dre, it's what everybody's been waiting for. It's definitely a dope record."

Of dat grootspraak is van veteranen zal vrijdag moeten blijken. Al gaf de hiphopband Granville Sessions gistermiddag al aan dat de artistieke merites van deze comeback er misschien niet eens toe doen: "Zelfs als de plaat rommel blijkt, zal ze nog groots zijn."

Beeld Belga
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234