Dinsdag 07/12/2021

Kaiser Chiefs zetten platenverkoop op zijn kop

Kaiser Chiefs op Rock Werchter 2009. Foto Alex Vanhee Beeld UNKNOWN
Kaiser Chiefs op Rock Werchter 2009. Foto Alex VanheeBeeld UNKNOWN

De Britse rockgroep Kaiser Chiefs heeft een nieuwe plaat klaar, maar welke songs er opstaan bepaal je als luisteraar zelf. De band heeft op zijn website twintig nummers gepost en laat het aan het publiek over om daar hun eigen tien favorieten uit te kiezen. Die betalen £7,50 (8,44 euro), maar kunnen geld terug verdienen door hun versie van The Future Is Medieval weer aan anderen door te verkopen. Een revolutionair concept dat het potentieel heeft de hele muziekindustrie te veranderen.

Het idee komt van Kaiser Chiefszanger Ricky Wilson en zijn vriend Oli Beale, een copywriter met naam in de reclamewereld. De redenering is simpel: de komst van het internet en mp3-spelers heeft de manier waarop naar muziek wordt geluisterd totaal veranderd. Iedereen die een beetje handig is aangelegd, downloadt elke nieuwe plaat illegaal, en het wordt alsmaar moeilijker om jongeren te laten betalen voor iets dat ze gratis kunnen krijgen. Dat hebben de Kaiser Chiefs ook zelf ervaren. Hun eerste cd Employment was in 2005 nog goed voor een paar miljoen verkochte exemplaren, de tweede haalde met de hitsingle 'Ruby' ook nog de top van de charts, maar de derde Off With Their Heads deed het in 2008 aanzienlijk minder. De groep - die de jaren voordien vrijwel onafgebroken op tournee was geweest - laste een lange pauze in, maar toen het vorig jaar tijd werd om aan een vierde cd te beginnen, voelde niemand in de groep er veel voor om terug in de geijkte routine te vervallen. Er werd naar een manier gezocht om het digitale tijdperk bij te benen en na een dronken uitje in Cornwall hadden Wilson en Beale een oplossing gevonden: if you can't beat them, join them.

Et voilà: sinds vrijdag heeft de groep op zijn website www.kaiserchiefs.com twintig nieuwe songs voor de nieuwe plaat gepost. Ze laten het aan de fans over om daar hun tien favorieten uit te kiezen. Ook de volgorde bepaal je zelf en met behulp van wat vaste elementen kun je er meteen een eigen hoes bij ontwerpen. Zo wordt elke versie van The Future Is Medieval compleet uniek. De download kost £7,50, maar dat geld kan je terugverdienen door je eigen samenstelling van de plaat weer door te verkopen via sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Ook hebben de Kaiser Chiefs een speciale webwinkel ontworpen waar je je eigen versie van hun plaat te koop kan aanbieden. Ze stellen zelfs digitale banners en posters ter beschikking om je daarbij te helpen. Per verkocht exemplaar krijg je een pond (1,13 euro) terug. Kortom: eens je acht exemplaren van je persoonlijk samengestelde versie hebt gesleten, maak je winst. Een geniaal idee waar zowel de fan als de groep beter van worden. Doordat het publiek zelf geld kan verdienen, hoopt Wilson dat ze minder snel geneigd zullen zijn om de cd gratis op het net te zetten. "De groep krijgt nog steeds royalties uitbetaald, en ook de platenfirma verdient er aan, dus in die zin verandert er niets", zegt manager James Sandom in The Financial Times. "Het enige verschil is dat je als consument ook een beetje platenhandelaar kan worden."

Artistiek geheel
Het initiatief roept herinneringen op aan de manier waarop Radiohead in 2007 In Rainbows aan de man bracht. Waar toen de luisteraar zelf kon bepalen hoeveel hij voor de muziek wenste te betalen, geven de Kaiser Chiefs hem inspraak in de keuze van het songmateriaal. Radiohead zweert bij de cd als een artistiek geheel en keek er zelfs lange tijd op toe dat de songs op hun platen niet individueel konden worden gedownload. Voor Kaiser Chiefs - muzikanten uit een jongere generatie die met iPods en de shufflecultuur zijn opgegroeid - is de onderlinge band tussen de nummers, en dus ook de volgorde waarin ze gepresenteerd worden, van geen belang meer. De twintig nummers die de groep op zijn site heeft gezet kunnen in meer dan 650 miljard configuraties gerangschikt worden. Als het idee aanslaat, komt het concept van een plaat als een afgelijnd concept, zoals dat al decennia meegaat, op de helling te staan.

Op de koop toe wordt het voor platenfirma Universal nu een fluitje van een cent om de volgende single te kiezen: het nummer dat door het publiek het vaakst wordt gedownload, verschijnt achteraf ook op klein formaat. Blijft het feit dat de echte fans ongetwijfeld alle twintig nummers in huis willen halen, dus de kans zit er in dat platenfirma Universal ze vroeg of laat toch nog in een fysieke versie uitbrengt.

www.kaiserchiefs.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234