Woensdag 24/07/2019

Theaterrecensie

JUSTitie met de billen bloot

JUST= is locatie- en wandeltheater met een kunstzinnige en hoogstaand muzikale inkleding. De doorleefde prestaties van alle participanten zorgen voor een beklijvende ervaring.

Beeld RV/Kurt Van der Elst

Voor JUST= ruilen het theatergezelschap Arsenaal/Lazarus en het muziekensemble Zefiro Torna het luie rode pluche van de schouwburg in voor een actieve rondgang doorheen het Hof van Savoye. In dit prachtige historische gebouw zetelde vierhonderd jaar geleden de Grote Raad van Mechelen, en het gerechtshof is er nu nog steeds gevestigd. Deze erfgoedparel is dus de gedroomde setting voor een oefening out-of-the-box-denken over recht- en kromspraak. 

De toeschouwers worden in groepen opgedeeld en doen in totaal zeven staties aan. Maar de opener schiet helaas zijn doel voorbij. De boxen spuien een klank- en woordenbrui in verschillende talen, die op flarden na onverstaanbaar zijn. De mobiele beiaard en de klokken van Sint-Rombouts bieden tegen elkaar op en klepperen fanatiek over alles heen. Deze cocktail is meer Sinksenfoor dan sfeerschepping.

Beeld RV/Kurt Van der Elst

Na die irritante overkill aan decibels gaan de groepen huns weegs en spelen zich in de wandelgangen, de vergaderzaal en de zittingzalen uiteenlopende taferelen af. De volgorde waarin je die doorloopt, heeft ongetwijfeld een invloed op je totaalbelevenis achteraf.

Caleidoscopisch raamverhaal

JUST= is een caleidoscopisch raamverhaal dat justitie vanuit uiteenlopende invalshoeken benadert. Het concept dat Willy Thomas en Jurgen De bruyn bedachten, zet de toeschouwer ertoe aan na te denken over een systeem dat een oordeel velt over mensen. JUST= stelt de rechtlijnigheid van de wet in vraag, steekt ons aan met twijfelzucht of plaatst ons mee voor een moreel dilemma. 

Zo kruipt Thomas in de huid van minister van justitie Pholien, die een pleidooi houdt voor mildheid en contrecoeur de doodstraf van Richard De Bodt, de kampbeul van Breendonk, omzette in levenslang. Helemaal anders maar even ontregelend is de performance van Serdi Faki en Gorges Ocloo, die in oranje Guantanamo-outfit en bad ass looks teksten van gevangenen rappen. Het lijkt haast ongepast om hen voor hun doorleefde performance, die de geest van Malcolm X oproept en allesbehalve salonfähig is, te bedanken met een applaus.

Beeld RV/ Kurt Van der Elst

Voor een frivole noot zorgen dan weer de jongens van Lazarus met een re-enactment van een totaal uit de hand gelopen concert dat Schönberg in 1913 dirigeerde. En voor het kippenvelmoment zorgen Euridike de Beul, Charlotte Vandermeersch - wie wist dat die zo’n mooie sopraanstem had? - en Jonathan De Ceuster met een verkorte maar schrijnende versie van het oratorium Solomon van Händel.

JUST= trakteert het publiek op een variatie aan kunstig ingeklede scènes die een breed smaakpalet bedienen en die sterk muzikaal ondersteund zijn. Het resultaat is een uiterst genietbare avondwandeling die overgaat in een grote finale. Daarbij gaat de opperrechter (Bob De Moor) op tekst van Tom Lanoye met de billen bloot, en hij velt over zijn ambt en justitie in het algemeen een arrest zonder appel.

In het kader van stadsfestival OP.RECHT.MECHELEN nog tot 29/5 in het Hof van Savoye, Mechelen. arsenaallazarus.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden