Woensdag 08/07/2020

Recensie

Justin Bieber in het Sportpaleis: Hitsig pleasen, scheurende vliezen

Justin Bieber zorgde in Het Sportpaleis voor appelflauwtes, neuroses en wellicht ook een handvol onbevlekte ontvangenissen. Dolletjes allemaal, maar wij hadden hem liever helemaal uit zijn pijp zien komen.

“Mensen noemen Mijnheer Bieber wel eens een kind of een jongetje. Wel, hier is een nieuwsflash, jongens: hij is een man! Een volgroeide man die een job heeft en die houdt van zijn medemens en die zijn handen uit de mouwen steekt. Een man die bovendien liedjes zingt voor negenjarigen en die over het kapsel van een homoseksuele kunstschaatser beschikt”.

Aldus één van de betere grapjes uit The Roast Of Justin Bieber, een Amerikaanse televisieshow waarin een celebrity wordt belachelijk gemaakt door een schare vuilbekkende stand-up comedians. Bieber sloeg zich in die bewuste aflevering met flair door de beledigingen en graaide zo wellicht wat street credibility bij elkaar.

Nu hij eindelijk de baard in de keel heeft, wil de Canadese superster immers graag ernstig worden genomen. Zo bleek ook uit het eerste van twee Sportpaleisconcerten. In Antwerpen verwisselde hij het imago van onschuldige boy next door om de haverklap voor dat van het type ondeugende bad boy dat voor zijn minderjarige vrienden alcohol in nachtwinkels gaat scoren. Naughty-naughty.

Voor ‘Cold water’ (van Major Lazer) en ‘Love Yourself’ ging hij in een sofa zitten met de akoestische gitaar op schoot en fietste hij moeiteloos door die songs. Verhip zeg, schuilt er een rootsy bluesmuzikant in The Biebster? Euhm, nee, maar we vermoeden dat zijn marketingteam hoopt dat we ons iets soortgelijks zouden afvragen. Even later schoof Bieb achter een drumstel bovenop een kubusvormig podium dat op geheel hydraulische wijze de lucht werd ingetild. Het nut van die drumsolo ontging ons een beetje, maar soit, Bieb kan ritme houden, zoveel staat vast. Nu ja, Dave Grohl hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken.

Vooraleer de op vers jongensbloed en afgerukte, in H&M gehulde ledematen beluste Beliebers hun versgelakte Twittervingertjes beginnen te flexen: wij hebben écht niks tegen Bieber. Integendeel: zijn laatste album ‘Purpose’ vonden we best te pruimen. Behoorlijk goeie, trendgevoelige producties vol knipoogjes naar hippe genres zoals future bass en chill out-elektronica. Steengoeie popsongs met fluwelen housebeats, zoals ‘What do you mean’. Of ‘Sorry’, een razendslimme reggaeton-bastaard vol sierlijk dwarrelende stemsamples. In Antwerpen kwamen er wel meer favorieten van ons voorbij. De Jack Ü-productie ‘Where Are Ü Now’, bijvoorbeeld, waarbij Bieb hoofs door de knieën zakte vlak voor de eerste rijen en op die manier duizenden maagdenvliezen liet scheuren. Of hoe verklaart u anders dat trommelvliesverbrijzelende gegil? We vermoeden dat de Merksemse honden en katten zich hun gevoeligheid voor ultrasone tonen die avond stevig hebben beklaagd.

Nog een lievelingetje van ons: ‘Let Me Love You’, de collab met Dj Snake, die maar nét overeind bleef in het Sportpaleis met dank aan de donderende geluidsbrij waarin menig liedje verzoop. Kan The Biebster zich geen bekwamere geluidstechnicus veroorloven?

Genoeg eyecandy op het podium, anders. Dan hebben we het niet noodzakelijk over de breakdancers en trapeze-artiesten die deze performance af en toe omturnden tot een swingende circusact. De aan The Matrix-schatplichtige visuals zaten snor. Het introfilmpje van de naar omlaag stortende Bieber temidden van brokstukken sprak tot de verbeelding en deed ons héél even denken aan The Man Who Fell To Earth (maar verklap het niet aan de nazaten van Bowie).

Bieb die liedjes zong in de glazen kubus? Tof. Het gigantische zwevende podium vol trampolines waarop Bieb en zijn dansers vrolijk rondhotsten -en botsten? Cool.

Alleen het logo van deze Purpose-toernee deed ons in de haren krabben. Lijkt wel érg veel op dat van metalbands zoals Pentagram en Kvelertak, niet? Dat Fleddy Melculy dààr eens een liedje over schrijft (suggestie: ‘Justin Bieber, ge moet met uw poten van de metal blijven’. Bekt lekker)

Gemiste kans

Deze show voelde na twee uur bovenal aan als een gemiste kans. Zoals elke popster die op een bepaald moment volwassen wordt en zijn profiel wil bijstellen (Britney, Justin Timberlake, Miley Cyrus, etc. etc.), is Bieber gebaat bij een heldere, gespierde show die een duidelijk Verhaal vertelt. Zo’n Verhaal was er niet. Dit concert sprong van de hak op de tak, liet de clichés van het verleden clashen met de experimenteerdrang van Justin 2.0 en vinkte keurig de vakjes af op het To Do-lijstje van de doorsnee stadionartiest. Jammer toch. Maar goed, Bieb bevindt zich wellicht nog op een punt in zijn carrière waar hij nog niet voluit kan opteren voor De Toekomst. Bijgevolg werden we murw gebeukt met het hysterische zootje dat ‘No Sense’ heet, vol white boy-raps en donderende hardrockdrums. Of het tenenkrullende ‘Life Is Worth Living’, dat Bieber gebruikte om ons te kwellen met levensbeschouwelijke wijsheden. "Het leven is een reis", wist hij te vertellen, "en we moeten allemaal ons steentje bijdragen". Hey, Bieb, Phil Bosmans wil z’n ‘swag’ terug.

Zeggen dat Bieber niet helemaal live zong, is een understatement in de trant van: “Die ING-topman Ralph Hamers is nogal een kapoen, hé”. De gladde, overgeproduceerde, met Autotune rechtgetrokken lead vocals kwamen recht uit de computer. Tja, playback lijkt een necessary evil geworden in dit soort mainstreamshows (zie ook Rihanna op Pukkelpop). Het kon de uitzinnig krijsende Beliebers in de kuip hoegenaam niet schelen.

En toegegeven, zij beleefden wellicht één van de meest memorabele avonden uit hun tienerjaren. Missie geslaagd, zeker?

Ok, nog eentje uit The Roast dan: “Vorig jaar eindigde je op de vijfde plek in de lijst van meest gehate personen ter wereld. Kim Jong-un scoorde zelfs niet zo laag. En hij gebruikt jouw muziek om mensen mee te martelen!”

Zo, dat lucht op.

Gezien op 5 oktober in Het Sportpaleis, Antwerpen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234