Vrijdag 09/12/2022

Justice genageld aan het verleden ***

De seventiespop van pakweg 'New Lands' bleek niet opgewassen tegen de Justice-klassiekers. Beeld Alex Vanhee
De seventiespop van pakweg 'New Lands' bleek niet opgewassen tegen de Justice-klassiekers.Beeld Alex Vanhee

Ondanks een gedurfde laatste plaat, deed Justice in de AB meestal z'n voordeel met oudere, bekende floorfillers. Een stomend feestje zonder verrassing was het gevolg.

Gunter Van Assche

Vijf jaar geleden veroverden de Parijse knoppendraaiers Gaspard Augé en Xavier de Rosnay de wereld met hun mix van electro, house en heavy metal. Hun debuut ¿ zorgde op festivals voor hysterische feestjes. Hun clips spraken tot de verbeelding. Hun "ennui de vivre" werd gekopieerd door hipsters en collega-draaitafelaars.

En aangezien Daft Punk toch in een diepe winterslaap leek verzonken, wekte Justice de indruk dat ze wel eens waardige troonopvolgers konden worden.

Maar sinds die hoogdagen vonden heel wat verschuivingen plaats op de dansvloer: drum'n'bass en dubstep hebben elektrorave vandaag zo goed als helemaal van het ereschavot geduwd.

Zou dàt de reden zijn waarom de elektronische kruisvaarders op hun tweede langspeler Audio, Video, Disco het roer brutaal omsloegen met een stijl waarin ook gladgelikte stadionrock, disco en prog hun deel kregen?

Die mélange had de perfecte formule kunnen zijn om grote arena's mee in te palmen. Maar niets bleek minder waar. Zelfs in de kleine AB kwamen de nieuwe tracks eerder als mankende kneusjes uit de strijd. Alleen het euforische refrein van 'Civilization' kon de maat houden met bekende dansvloerkrakers als 'D.A.N.C.E', 'We Are Your Friends' of 'Phantom Pt. 2'.

De seventiespop van pakweg 'New Lands' bleek niet opgewassen tegen die classics. Justice won op een podium dus opnieuw het pleit met spierballenvertoon en beukende beats.

Zo vormde 'Stress' een paranoïde hoogtepunt, met blèrende sirenes, opgefokte synths en rode zoeklichten in de zaal. De ultieme afsluiter vond de groep dan weer in 'Phantom Pt. 2', zoals die door Soulwax geremixt werd. En het orgelpunt - neem dat woord zelfs maar letterlijk - was gereserveerd voor 'Waters of Nazareth' waarin orgelpijpen uit het decor opstegen.

Hoe opwindend die parade van oude bekenden ook klonk in de oren van een kolkende, moshende en crowdsurfende menigte: één keer te vaak kregen we het idee dat beide Parijzenaars hun verleden als een kruis meetorsten. En zich dan maar doodgemoedereerd schikten in dat lot. De eerste vijf minuten van de show leken immers een exacte herhaling van hun vorige shows.

Als in een déjà-vu keek je naar de imposante Marshall-muren die ook de voorbije tours het decor vormden. Zelfs aan het lichtgevende kruislogo op de voorkant van de dj-booth was geen knip veranderd. Méér nog: net als vroeger opende de show met 'Genesis'. Gelukkig bewezen beiden daarna dat ze nog genoeg àndere kunstjes in de mouw hadden zitten, met strakke mash-ups en zelfs een plaatsje voor weemoed met 'On'n'On'.

Justice is just: Augé en de Rosnay bewezen dat ze nog steeds elke zaal kunnen omturnen tot een klamme sauna. Maar mag het volgende keer iéts meer zijn voor een groep van wereldniveau?

Justice speelt 28/6 op Rock Werchter.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234